Reklama

Siły zbrojne

Dania: nowe transportery i pojazdy patrolowe. Integracja BMS

Fot. Forsvarsministeriet
Fot. Forsvarsministeriet

Ministerstwo obrony Danii poinformowało o odebraniu pierwszej partii seryjnych pojazdów Piranha V, następców transporterów opancerzonych M113, służących w armii tego państwa od 55 lat. Wraz z opancerzonymi wozami patrolowymi Eagle V będą one stanowić trzon dwóch duńskich brygad.

Dania kupiła ogółem 309 transporterów opancerzonych Piranha V, ich dostawy potrwają do pierwszych miesięcy 2023 r. Duńskie siły zbrojne otrzymają te wozy w sześciu wersjach - kołowego transportera opancerzonego, wozu dowodzenia, pojazdu zabezpieczenia technicznego, pojazdu inżynieryjnego, ewakuacji medycznej oraz wsparcia ogniowego.

Umowę na dostawę pojazdów, produkowanych przez General Dynamics European Land Systems, podpisano w styczniu 2018 r. Całkowitą cenę zakupu określono na 4,5 mld koron duńskich (ok. 660 mln USD), obejmuje ona też wieloletnie wsparcie w okresie służby pojazdów.

Uzupełnieniem nowych transporterów będą opancerzone wozy patrolowe Eagle V tego samego producenta, dotychczas odebrano 36 pojazdów tego typu. Duńczycy zamierzają jednak zastąpić nimi w przyszłości wszystkie posiadane pojazdy tego typu wcześniejszej wersji - Eagle IV. W duńskich siłach zbrojnych służy ok. 90 wozów tego typu, których część zostanie obecnie przesunięta do zadań szkoleniowych.

Eagle V zaprezentowano po raz pierwszy w 2010 r., duńskie siły zbrojne umowę na dostawę pojazdów tego typu podpisały w czerwcu 2017 r. Wśród 36 zamówionych i dostarczonych samochodów opancerzonych znajdują się, między innymi, wozy w wersji patrolowej i walki elektronicznej. Masa duńskich Orłów to ok. 7 ton, samochód może przewozić do czterech pasażerów plus kierowcę, dysponuje silnikiem Cumminsa o mocy 250 KM i napędem na cztery koła. Producent zapewnia, że pojazdy Eagle V zapewniają ochronę balistyczną i antyminową na poziomie, jaki przed ich wprowadzeniem na rynek spotykany był wyłącznie w pojazdach o  znacznie większej masie własnej.

W obu typach pojazdów zamontowano wyposażenie pozwalające wykorzystywać duński system zarządzania walką Afsiddet Battle Management System.

Piranha V została zaprojektowana z założeniem uzyskania wysokiego poziomu ochrony balistycznej i przeciwminowej, integralną część pojazdu stanowi modułowy system opancerzenia. Według producenta może on zapewniać ochronę również przeciwko pociskom klasy EFP.

Napęd transportera stanowi silnik MTU Scania o mocy 600 KM, a jego masa bojowa jest szacowana na około 30 ton (maksymalna masa do 33 ton). Pojazd posiada architekturę pozwalającą na rozbudowę systemów elektronicznych, a w trakcie projektowania uwzględniono również możliwość przyszłego montażu aktywnego systemu ochrony (ASOP).

Dostarczone egzemplarze pojazdów Piranha V, wraz z wcześniej wyprodukowanymi siedmioma egzemplarzami przedseryjnymi, posłużą do szkolenia załóg i obsługi. Wejście do służby liniowej przewidywane jest na przyszły rok.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Wir

    A Rośka nie chcieli?

    1. mobilny

      I po co ten głupi komentarz? KTO Rosomak to dobry transporter z naciskiem na słowo KOŁOWY TRANSPORTER OPANCERZONY. I nie bo zarówno priorytety jak i polityka inna. Nie chcą widocznie ppk ani 30mm w wieży. Ot kupili sobie by mieć i już.

  2. GUMIŚ

    Dlaczego Dania nie kupuje KTO z wieżami i armatami oraz PPK ? Czy ludzie na Zachodzie nie rozumieją , że militarna konfrontacja z Rosją nie jest wykluczona? Dania zakupiła KTO ekspedycyjne na awantury w trzecim świecie a nie na walkę z równorzędnym przeciwnikiem. Tylko mniejsza część zamówionych Piranii będzie w wersji wozu wsparcia ogniowego z wieżą a reszta z modułami uzbrojenia i km 12,7 mm. Duńczycy nie wpadli na pomysł ,że do obrony własnego kraju bardziej przydałyby się im ciężkie BWP z mocnym uzbrojeniem niż KTO.