Reklama
  • Wiadomości

Airbus testuje nowy układ aerodynamiczny

Airbus ujawnił pomniejszony model demonstratora samolotu ze skrzydłem rozmytym o nazwie MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls – model samolotu do walidacji i badań innowacyjnych niezawodnych powierzchni sterowych).

MAVERIC Fot. Airbus
MAVERIC Fot. Airbus

MAVERIC jest samolotem o przełomowej konstrukcji. Ma 2 metry długości, 3,2 metra rozpiętości oraz powierzchnię nośną około 2,25 m2. Jego układ może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 20 procent w porównaniu z obecnymi samolotami wąskokadłubowymi. Konfiguracja skrzydła rozmytego otwiera także nowe możliwości w zakresie integracji nowych typów zespołów napędowych, a także uniwersalnej kabiny zapewniających zupełnie nowe wrażenia pasażerom na pokładzie.

Projekt MAVERIC rozpoczęto w 2017 roku, a demonstrator po raz pierwszy wzbił się w powietrze w czerwcu 2019 roku. Od tego czasu trwają jego próby w locie. Ich zakończenie przewidziane jest na koniec drugiego kwartału 2020 s.

„Airbus wykorzystuje powstające technologie do zdefiniowania przyszłości lotnictwa. Testując przełomowe konfiguracje samolotów, Airbus jest w stanie ocenić ich potencjał jako realnych przyszłych produktów. (...) Mimo że nie ma określonego terminu wprowadzenia do eksploatacji, ten demonstrator technologii mógłby przyczynić się do wprowadzenia zmian w architekturze samolotów komercyjnych z myślą o zrównoważonej ekologicznie przyszłości przemysłu lotniczego”.

Jean-Brice Dumont, wiceprezes Airbusa ds. technicznych

Airbus wykorzystuje największe atuty oraz zdolności inżynierskie i produkcyjne w ścisłej współpracy z szerszym środowiskiem skoncentrowanym na innowacji, aby przyspieszyć tradycyjne cykle badań i rozwoju. W ten sposób Airbus jest w stanie zaprezentować dowody koncepcji, w przekonującej skali i z odpowiednią szybkością , przyspieszając dojrzałość i zwiększając ich wartość.

Za pośrednictwem programu badawczego AirbusUpNext, obecnie Airbus równolegle pracuje nad wieloma projektami demonstratorów: E-FAN X (napęd hybrydowo-elektryczny), fello’fly (lot formacji w kształcie litery V) i ATTOL (autonomiczne kołowanie, start i lądowanie samolotu).

image

 Rys. Airbus

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama