Siły zbrojne
Wyposażony Euro Hawk już lata
11 stycznia br. firmy Northrop Grumman i EADS Deutschland GmbH (Cassidian) rozpoczęły badania w powietrzu w pełni już wyposażonego w urządzenia rozpoznania radioelektronicznego SIGINT bezzałogowego statku powietrznego Euro Hawk.
Maszyna wystartowała z bazy lotniczej w Manching, lot trwał od 10.36 do 16.38 czasu środkowoeuropejskiego i przebiegał powyżej maksymalnego pułapu cywilnych samolotów pasażerskich (na wysokości 16 500 m). Wcześniej zakończono testy naziemne tego bezzałogowca, który otrzymał m.in. atest niemieckich władz lotniczych na przebywanie w cywilnej przestrzeni powietrznej.
Program Global Hawk to nie tylko pierwszy przypadek współpracy Northrop Grumman z firmą Cassidian, ale to również pierwsza międzynarodowa wersja bsl RQ-4 Global Hawk i pierwsza konstrukcja rozpoznawcza klasy HALE w Europie (high-altitude, long-endurance). Sam statek powietrzny oraz urządzenia kierowania i kontroli lotu opracowali Amerykanie. Cassidian dostarczył systemy pokładowe SIGINT oraz naziemne wyposażenie rozpoznawcze.
Niemcy wiążą duże nadzieje z tym programem ponieważ pozwoli on wreszcie zastąpić flotę starych, wykorzystywanych przez niemiecką marynarkę samolotów patrolowych Breguet Atlantic. Tym bardziej, że bsl typu Euro Hawk mogą prowadzić rozpoznanie przez 30 godzin i to na wysokości 18200m.
(MD)