Reklama

Siły zbrojne

Wojsko zmodernizuje specjalistyczne Stary

Fot  	SuperTank17 (CC by 3.0)
Fot SuperTank17 (CC by 3.0)

Spółka Autobox ze Starachaowic zmodernizuje podwozia i nadwozia kilkudziesięciu samochodów średniej ładowności i wysokiej mobilności STAR 266 do wersji STAR 266M2 z zastosowaniem i wyposażeniem ruchomych warsztatów. Wartość kontraktu została oszacowana na ponad 32 mln zł.

Prowadzony przez 12. Wojskowy Oddział Gospodarczy przetarg ogłoszony został z wolnej ręki. Decyzję uzasadniono tym, że spółka Autobox jest jedynym w kraju posiadaczem dokumentacji technicznej do prowadzenia modernizacji samochodu STAR266 do wersji STAR 266M2, a tym samym posiadają odpowiednio dostosowane zaplecze techniczne oraz wykwalifikowany personel techniczny. Przy czym wykonawca złożył oświadczenie, że nie przekazał i nie zamierza przekazać dokumentacji ani praw wyłącznych osobą trzecim.

Czytaj także: Rosomak „niewidoczny” w termowizji i radarze?

Przedmiotem zamówienia jest usługa modernizacji samochodów STAR 266 do wersji STAR 266M2 z dostosowaniem i wyposażeniem ruchomych warsztatów sprzętu: inżynieryjno-saperskiego, przeciwchemicznego oraz łączności. Postępowanie zostało podzielone na trzy oddzielne zadania.

Po pierwsze, modernizacja i remont 11 egzemplarzy warsztatów WOR Inż., w tym 9 egzemplarzy samochodów średniej ładowności STAR 266 z nadwoziem SARNA II do wersji STAR 266M2 i przyczepie 1 – osiowej z montażem i wyposażeniem warsztatu WOR Inż. oraz jednego ruchomego warsztatu WOR Inż. na samochodzie STAR 266M2, a także jednego egzemplarza próbnego z 2013 roku do wersji zatwierdzonej w dokumentacji technicznej. Wartość zadania została oszacowana na prawie 9,5 mln zł.

Po drugie, modernizacja i remont 35 egzemplarzy samochodów Star 266 z nadwoziem typu AUM 117 do wersji Star 266M2 z dostosowaniem i wyposażeniem ruchomego warsztatu łączności. Koszt wykonania tego zadania będzie wynosił niecałe 16 mln zł.

Po trzecie, modernizacja i remont 8 egzemplarzy samochodu średniej ładowności i wysokiej mobilności Star 266 z nadwoziem SARNA II do wersji Star 266M2 i przyczepie jednoosiowej z montażem i wyposażeniem ruchomego warsztatu sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M.  Wartość zadania wynosi równe 7 mln zł. Łączna wartość kontraktu z spółką Autobox wynosi 32,5 mln zł brutto.

Reklama
Reklama

Komentarze (12)

  1. wt

    Nonsens. 32 mln zł na modernizację 30 letnich starów??? Przecież można by spokojnie pójść w nowy i nowoczesny ciągnik Jelcza + specjalistyczne zabudowy. Koszt porównywalny, a w zamian i nowy i nowoczesny produkt finalny.

    1. Robin

      Bo to jest praktycznie nowy Star. Ze starego zostaje tylko rama, mosty i felgi. Reszta jest nowa !!!

    2. professional soldier

      I wystarczy, żeby sknocić cały pojazd. Zastosowane podzespoły w postaci silnika i skrzyni biegów nijak nie przystają do starych wałów, mostów, skrzyni rozdzielczej itp. Sprzęt po modernie sypie się na samym wejściu!! Pojazdy odbierane z Autoboxa często nie są w stanie o własnych siłach dojechać do macierzystych jednostek, bo na prostej drodze potrafi się wał odkręcić. A firma jedynie co potrafi to straszyć użytkowników konsekwencjami niewłaściwego użytkowania pojazdów.

  2. !!!!!!!!!!!!

    Ciekawe jak te specjalistyczne Stary będą wyposażone? Czy będą miały możliwość wyciągnięcia silnika z czołgu itp. ponieważ wcześniejsza wersja miała z tym problem :) a pewnie będą się wzorować na niej bo to przecież modernizacja :))))))

  3. edw

    457tys. za remont jednej ciężarówki? Tyle kosztuje nowe Iveco 6x6.

    1. WOJTAS M

      IVECO to plastikowa zabawka a STAR 266 jest jednym z najlepszych aut ciezarowo terenowych jakie kiedykolwiek bylo wykorzystywane w wojsku na calym globie , ustepuja tylko KRAZOWI i URALOWI produkcji rosyjskiej . kto nigdy nie byl kierowca stara 266 w wojsku ten nie bedzie wiedzial co to za moc , prosta konstrukcja, 1400KM , niezalezna tylnia os , naped na wszystkie kola cudo . w wojsku takimi starami wyrywalismy korzenie z ziemi i nawet na chwile silnik sie nie zadlawil a zawrocic mozna bylo na lesnej drodze ktora miala 3m szerokosci i rowy melioracyjne po obu stronach . jest to cud techniki przed ktorym trzeba bylo miec respekt . MODERNIZOWAC , MODERNIZOWAC I JESZCZE RAZ MODERNIZOWAC

  4. Stasiek

    Widziałem takie wojskowe STARy wyremontowane przez Autoryzowany Serwis z Kalisza AGRO-STAR, cacko, wygląda jak nowy, renowacja od śrubki, pewnie jeszcze długo pojeździ po takiej renowacji. Nie wszystko stare trzeba zaraz kasować.

  5. Otek

    Chyba lepiej kupić nowe jelcze niż klepać bez końca stare stary.

    1. Kwiatkowski

      Zdecydowanie lepiej modernizować sprawdzone Stary niż inwestować w wyrób samochodopodobny pod nazwą Jelcz

  6. scorpion

    Niech mnie ktoś uszczypnie. To są rupiecie z lat 80-tych ubiegłego wieku. Ktoś z Was jeździ takim samochodem?

    1. kierowca hibka

      Jestem kierowcą takiego cuda z resztą jak większość moich kolegów;) powiem tak może to jest stary samochód ale nie ma elektronicznych bajerów i jest prosty w obsłudze. Brakuje tylko nowych!!! dobrych !!! części od polskiego producenta. Zastanówcie się czy na wypadek "W" do pojazdów na linii zechce przyjechać serwis? Nie wszystko w nowych samochodach tak skomplikowanych elektronicznie naprawia mechanicy z kompanii remontowych. Po pierwsze brakuje im narzędzi specjalistycznych, komputerów diagnostycznych, aha i najważniejszego -chęci do pracy ;) Wola służbę na pkt niż smary ;)

    2. Marek

      No to proponuję przyjrzeć się Koreańczykom, którzy potrafiąc wyprodukować marzenie ekologa w postaci Hyundaia Xcient szczycąc się tym, że pojazd ten wzniósł się na same szczyty pod względem czystości spalin i otrzymał z tego powodu eurodebila nr.6, produkują całą rodzinę prostych technicznie pojazdów wojskowych opierających się na koncepcjach z lat 80, których dziś pewnie nie dopuszczono by do ruchu na ulicach Europy, ale za to nie są im w razie "w" potrzebne w kompanii remontowej trzy tiry z serwisem.

    3. prawnik

      Pamiętam 266 z wojska. Podobnie jak "kierowca... " uważam ,że jest nie do zajechania jedyne co by mu się przydało to chyba lepszy silnik no i szoferka dla kierowcy...

  7. Troy

    600tys zł za remont jednej sztuki? Ktoś jest w stanie wyjaśnić skad takie koszta moga pochodzic?

    1. ito

      "z dostosowaniem i wyposażeniem ruchomych warsztatów sprzętu: inżynieryjno-saperskiego, przeciwchemicznego oraz łączności."- przeoczyłeś ten kawałek? Obstawiam, że cały nośnik (czyli samochód + przyczepa) w stanie nowym jest wart nie więcej niż 25% tego, co wyposażenie.

  8. tadek

    Ruscy ustalili cenę swojego T-14 na 16mln zł, a u nas za kwotę dwa razy wyższą modernizacja i remont kilku starych ciężarówek...

    1. AM

      Bo T-14 mają karoserię z dykty, stąd ta niska cena.

  9. kolo

    Mamy takiego Stara u nas w jednostce. Problemów co niemiara. Serwis raz na 2 tygodnie. Duże problemy. Polecam przyjrzeć się firmie.

  10. Marcin87wp

    600 tys z sztukę !!!!

  11. hatake

    AUM-117 to Sarna I zdaje się

  12. korektor

    "ze Starachaowic" "osobą trzecim" zbytnio Wam się śpieszy w tej redakcji.