Wojsko Polskie nadal bez BMS

1 grudnia 2020, 09:15
Rosomak_Nitka
Fot. Andrzej Nitka/Defence24.pl.

W sprawie pozyskania systemu zarządzania polem walki Rosomak BMS dla Wojska Polskiego wciąż toczą się negocjacje – dowiedział się Defence24.pl. Zawarcie umowy przewidziane jest na przyszły rok. Oznacza to, że program uległ kolejnemu już opóźnieniu.

W odpowiedzi na pytania Defence24.pl rzecznik Inspektoratu Uzbrojenia mjr Krzysztof Płatek poinformował, że „negocjacje z konsorcjum, którego liderem jest PGZ S.A., dotyczące pozyskania systemu zarządzania walką szczebla batalionu – ROSOMAK BMS nie zostały zakończone. Przewiduje się, że umowa zostanie zawarta w 2021 r., jednak dokładny termin zawarcia uzależniony jest od przebiegu negocjacji z Wykonawcą”.

W praktyce oznacza to kolejne już opóźnienie tego ważnego dla Wojsk Lądowych programu. W drugiej połowie 2017 roku resort obrony informował, że planuje zawarcie stosownego kontraktu jeszcze w 2017 roku, a w kolejnych latach data ta była raz za razem przesuwana. Postępowanie na system Rosomak BMS toczy się od drugiej połowy 2016 roku. Uczestniczy w nim kierowane przez PGZ konsorcjum, z udziałem spółek spółek Grupy: m.in. PIT-Radwar S.A., Rosomak S.A., WZŁ nr 1 S.A., WZŁ nr 2 S.A., a także ITWL.

Jest to już drugie postępowanie na Rosomak BMS. Pierwsze, trwające od 2015 roku, zostało anulowane w 2016 roku z uwagi na ponowną ocenę występowania podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa (PIBP). MON zdecydował, by do tego programu dopuścić – w roli wykonawców – wyłącznie podmioty kontrolowane przez Skarb Państwa, podczas gdy wcześniej mogły w nim uczestniczyć także polskie podmioty prywatne.

Reklama
Reklama

We wcześniejszej procedurze uczestniczyły trzy konsorcja, z udziałem zarówno firm i podmiotów państwowych oraz prywatnych (PGZ, PIT-Radwar i WB Electronics, Comarch i ITWL, oraz konsorcjum z liderem Asseco Poland, z udziałem spółek: Teldat, Siltec, Enigma, CMGI oraz Wojskowej Akademii Technicznej) oraz prywatna spółka KenBIT. Na razie MON przygotowuje się do zawarcia umowy według obecnej procedury i nie ma informacji o tym, by rozważano zmianę jej formuły.

W ramach obecnego postępowania na Rosomak BMS planuje się Systemu Zarządzania Walką Szczebla Batalionu (SZWSB) dla pięciu batalionów zmotoryzowanych, są to jednostki uzbrojone dziś w KTO Rosomak z wieżami Hitfist-30, wchodzące w skład 12. Brygady Zmechanizowanej i 17. Brygady Zmechanizowanej. Ten system ma być wprowadzany etapowo i z uwzględnieniem wyników testów (najpierw dla kompanii, następnie – batalionu, a w ostatnim etapie – pozostałych czterech batalionów). Wdrożenie BMS powinno zapewnić skokowy wzrost zdolności bojowej pododdziałów uzbrojonych w Rosomaki, a następnie pozostałych jednostek pancernych i zmechanizowanych (jeżeli zakupy będą kontynuowane, a takie było pierwotne założenie).

W skład systemu, oprócz wozów dowódczo-bojowych dla szczebla drużyna-pluton, dowódczo-bojowych dla poziomu kompania-batalion, dowódczych i szkolnych wchodzą także elementy przeznaczone do użycia również poza systemem Rosomak BMS, w tym: 

  • Oprogramowanie (aplikacja) wsparcia dowodzenia;
  • Szerokopasmowa radiostacja pokładowa IP;
  • Pokładowy i przenośny terminal BFT (Blue Force Tracker);
  • Podsystem ochrony kryptograficznej bazujący na technologii SCIP (POK SCIP).

Samo zamówienie obejmuje – obok dostawy wyżej wymienionych elementów, modernizacji transporterów i opracowania podsystemu ochrony kryptograficznej także dostawę pakietu logistycznego, aparatury kontrolno-pomiarowej, wykonanie laboratorium szkoleniowego w wersji kontenerowej (LS), szkolenie personelu i wykonanie dokumentacji technicznej.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 119
Reklama
BUBA
sobota, 5 grudnia 2020, 16:27

Opoznienia to specjalnosc MON. Tylko do zlomu niema opoznien.....

Troska
środa, 2 grudnia 2020, 19:14

Już bez zludzem. Odd 30 lat polska armia i państwo stacza się. To co się dzieje w armii, w zamowieniach to Sabotaż. Metodyczne działanie obcej agentury. Inaczej tego nazwać nie można. Nawet przy najlepszej woli.

Oznajmiający
środa, 2 grudnia 2020, 10:52

W tej dziedzinie mamy jeden z najlepszych i znanych potencjałów przemysłowych, jego rezultaty stawiają nas w tej dziedzinie w ścisłej czołówce sojuszniczej. Trzeba to tylko sprawnie i racjonalnie wykorzystać i osłaniać przed zazdrosnymi chciwymi i często bezpardonowymi "biznesmenami" i ich niemerytorycznymi lobbystami

Wrrr
środa, 2 grudnia 2020, 09:00

BMS to głównie oprogramowanie, wymienione zresztą powyżej na pierwszym miejscu. Wiadomo kto w Polsce je ma i to jedno z najlepszych w świecie. Niech PGZ wreszcie przyjmie to do wiadomości i transparentnie dobierze podwykonawców eliminując błędy poprzedników którzy słuchali w tym zakresie ludzi odpowiedzialnych za ten program w grupie i następnie zatrudnionych np. u jednego z wówczas dobranych podwykonawców. Warto by też sprawdzić czy w tej firmie nie jest też zatrudniona osoba przez lata odpowiedzialna za ten projekt z ramienia instytucji bezpośrednio odpowiedzialnej za jego prowadzenie.

Nono
środa, 2 grudnia 2020, 13:24

Jeśli prawdą jest to co mówisz, to CBA powinno brać się do roboty

Krzysiek z Wrocławia
piątek, 11 grudnia 2020, 10:22

To są normalne działania biznesu na całym świecie. Zatrudnia się ludzi, którzy przechodzą na emeryturę a wcześniej zajmowali wysokie, decydenckie stanowiska. Tu nie ma nic dla CBA.

środa, 2 grudnia 2020, 08:40

Po co bms? Przecież wytyczne są jasne. Auxilia bolandy ma słuchać wytycznych USA

Alfret
środa, 2 grudnia 2020, 00:32

Te 4 punkty: - Oprogramowanie (aplikacja) wsparcia dowodzenia; - Szerokopasmowa radiostacja pokładowa IP; - Pokładowy i przenośny terminal BFT (Blue Force Tracker); - Podsystem ochrony kryptograficznej bazujący na technologii SCIP (POK SCIP). wskazuje, ze zadanie jest dla 4 firm z uwagi na wysoka specjalizacje problemu. 3 dotycza sprzetu a jedna oprogramowania. Czy panstwowe firmy rozwiaza problem? Wydaje sie ze w Polsce brakuje konsekwentnego dzialania systemowego i bynjmnij nie chodzi o polityke tylko podejscie do szerokiego problemu.

Nono
środa, 2 grudnia 2020, 13:26

Noi pewnie Pgz sam tego nie ogarnia. Bezmyślne decyzje blokują temat, a wystarczyło dopuścić do projektu prywatne firmy. Ruch po stronie Pgz

Filip
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:19

Trzeba poczekać na kolejną wojnę!!! Kto nas podbije zadba o naszą armię!!!

Torreador
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:23

Mnie to nie dziwi, bo to norma i zaplanowane działania.

;)))
środa, 2 grudnia 2020, 08:25

Zaplanowane na Synaju, Syjonie...?, czy jakoś tak

wtorek, 1 grudnia 2020, 23:37

norma, tak, a działania..... niezaplanowane (litości)

Grredo
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:01

Czekam na odpowiedź, czego brakuje prodktom polskiej firmy Tel-Dat? Dlaczego nie ma rozmów w sprawie systemu Jaśmin??

smuteczek
środa, 2 grudnia 2020, 08:48

Pewnie brakuje najważniejszego modułu. "WZ-01" Wziątka-01 dla tych, którzy mogą zdecydować. Ewentualnie ma zasadniczą wadę, brak stars and stripes na opakowaniu.....

bms
środa, 2 grudnia 2020, 08:10

Ponieważ Zamawiający realizuje politykę rządu - zakup od podmiotów będących pod kontrolą skarbu państwa.

Gnom
środa, 2 grudnia 2020, 08:01

Sprzedaż przez FMS , tak aby odpowiedzialność za funkcjonowanie była po stronie USA inaczej poniosą za to odpowiedzialność biurwy z IC MON. A po co im to? Za ewidentny (aktualny) sabotaż (kolejny zresztą) przecież nikt ich nie rozliczy.

Troll z Polszy
środa, 2 grudnia 2020, 00:51

Bo Wojsko nie chciało Jasmina

AntyTrol
środa, 2 grudnia 2020, 10:25

Fakty temu dobitnie zaprzeczają i tyle na ten temat

Troll z Polszy
środa, 2 grudnia 2020, 11:26

Fakty dobitnie świadczą że. 1 nie odróżniasz HMS od BMS 2. Nie masz pojęcia o kto grał/gra o BMS do zmechu 3. Nie masz mglistego pojęcia jakie wymagania są dla BSM Rosomak. 4. Nie masz pojęcia który BMS przy pierwszej próbie był najwyżej oceniony, a nie był to Jaśmin.

Oficer
czwartek, 3 grudnia 2020, 08:08

Szkoda czasu na polemikę z tak tendencyjną i nie merytoryczną retoryką zaprzeczającą faktografi w tej sprawie. M.innymi dzięki takim postawom i podobnym działaniom różnego typu mamy to co mamy, czyli nic. To negatywne zjawisko dobrze ujęli powyżej niektórzy komentatorzy.

Troll z Polszy
czwartek, 3 grudnia 2020, 10:14

1. Absolutna zgoda, nie ma sensu polemika w temacie BMS z kimś kto go nie odróżnia od HMS. 2. Nie ma sensu dyskutować z kimś kto nie potrafi "wygooglować" historii BMS pięć lat do tyłu. 3. Nie ma sensu dyskutować z kimś kto nie odróżnia słowa "negocjacje" od praca badawcza rozwojowa. 4. I nie ma sensu dyskusja z kimś kto nie potrafi "wygooglować" kto jest podwykonawcą Pit-Radwar który poza "metka" do tego BMS dołożył "tylko wtyczkę OPL"

AntyŚciemniacz
czwartek, 3 grudnia 2020, 22:41

1. O HMS proponuję obiektywnie i bezemocjonalnie odrobić lekcję i czynić to ze zrozumieniem. 2. Historia BMS to znacznie więcej niż 5 lat (o ich efektach już nie piszę). 3. O podwykonawcach napisano już powyżej więc szkoda czasu się rozwodzić i w tym temacie

RafR
środa, 2 grudnia 2020, 13:56

Zakładajac, że jesteś insiderem i znasz przynajmniej częściowo odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytania - potwierdz tylko, czy obecny proces pozyskiwania ktory dla postronnych obserwatorow jest daleki od ideału, jest optymalny z perspektywy armii i finalny produkt dla Rosomaków w perspektywie spełni wszystkie stawiane przed nim oczekiwania.

x
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:38

polskości (czyt. naszości)

Kałasznikow
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:56

Wojsko bez rozpoznania to jak Minister MON bez głowy. Wszystko się zgadza.

Marco
środa, 2 grudnia 2020, 09:09

W samo setno trafiłeś

Normalny
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:54

Pięknie piszecie, PiS, Błaszczak, winni nie głosować itp. Itd. etc. I wierzcie mi też mnie to w....denwrwuje!!!tylko że ta sytuacja trwa od 30 lat , żaden rząd i partie które kierowały MON, tak naprawdę nie interesowały się wojskiem a PiS ma od lat pomysł, po co nam wojsko skoro mamy amerykanów i jeszcze jedno, nikt w europie nie wierzy w wojnę z Rosją zrozumcie to wreszcie!!! Po to Bruksela i NATO, zaczęły forsofać stworzenie euroarmi co od lat popierają wszystkie partie w Europie.

Ach
środa, 2 grudnia 2020, 15:53

Przez poprzednie lata niktsię nie spodziewał że Rosjanom tak odwali. Czasy się zmieniły rząd też a efektów nie ma, przypadek?

stalowowolanin
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:18

doprawdy ciężko pojąć logikę myślenia, czy raczej jakąś blokadę mentalną aparatczyków z Drobnej Zmiany,,,, wszak kupują uzbrojenie od prywatnych zagranicznych np: amerykańskich [zresztą innych w USA nie ma] firm zbrojeniowych, a od polskich prywatnych producentów nie,,, łaj ?

marian
wtorek, 1 grudnia 2020, 22:34

Albo mają nakaz kupowania amerykanskiego, albo polskiego nie mogą, bo nie ogarniają obcej agentury. Na co komu system o którym wszystko wie przeciwnik.

Wojciech
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:03

Chory kraj, chory system. Zarówno WB Electronics jak i Teldat mają gotowe, sprawdzone systemy. Na Jaśmienie pół armii chodzi ale BMS-a nie kupia bo prywatny. To jest 100% sabotaż.

Troll z Polszy
środa, 2 grudnia 2020, 00:54

Gotowych i sprawdzonych produktów w ten kraju jest więcej, i akurat produkt ( mówimy o. BMS) żadnej z tych firm nie miał zbyt pochlebnych ocen ;-)

Antymon
środa, 2 grudnia 2020, 13:30

Więc może powiesz, że lepszy będzie ten świetny, choć nie istniejący z PGZ? Tymczasem więc poczekamy jeszcze 10 lat, bo niby która firma PGZ dorówna WB czy Teldacie? PGZ nie jest w stanie niczego zrobić ani dobrze ani szybko ani tanio ani skutecznie. Więc za 10 lat będzie trzeba kupić obcy. Żaden produkt PGZ nie dorówna niczemu z firm prywatnych. Zawsze będzie gorszy, nieudany, opóźniony, i wielokrotnie przepłacony. Do tego PiS kompletnie niczym nie zarządza dobrze, więc zero szans by PGZ kiedykolwiek dorownalo w czymkolwiek komukolwiek.

Troll z Polszy
środa, 2 grudnia 2020, 14:16

Po pierwsze nie masz pojęcia o rynku Polskich firm z "tej branży". Po drugie nie potrafisz zrobić nawet "reszerczu" żeby wiedzieć która Polska Firma ma lepszy BMS i nie utyskuje po mediach jak WB czy Teldat "ONI źli ONI nie dali", a jakoś firma z najlepszym BMS jest w konsorcjum z Pit Radwar i zrobiło ten BMS. Nawet w komentowanym tekście jest napisane "negocjacje z konsorcjum, którego liderem jest PGZ S.A., dotyczące pozyskania systemu zarządzania walką szczebla batalionu – ROSOMAK BMS nie zostały zakończone. Jak można negocjować pozyskanie czegoś czego nie ma ?

Antymon
środa, 2 grudnia 2020, 21:29

Rozśmieszasz mnie do łez! Akurat nt PGZ mam mnóstwo informacji. I z całą stanowczością mogę stwierdzić, że żaden produkt z tego nieudacznego tworu chorej biurokracji nie dorówna jeszcze wiele lat potencjalnym odoowjednikom z firm prywatnych. PGZ "liderem"?? Nie kpij! Zbyt długo siedzę w tematach PGZ by da się omamić prasowym "laurkom" dla naiwnych. A o negocjacjach fachowców z PGZ to można "podręcznik nieudolności" napisać!! Dowodzą tego ostatnie lata nadzwyczaj nieskutecznych rokowań w każdym temacie!!

Troll z Polszy
czwartek, 3 grudnia 2020, 10:35

Nie potrafisz zrobić "reszerczu" na temat rynku tych firm, bo jak byś potrafił to byś nie pisał o PGZ ;-)

On
środa, 2 grudnia 2020, 15:56

Jeżeli tego rozwiązania nie ma to skąd wiesz które jest lepsze?

Troll z Polszy
czwartek, 3 grudnia 2020, 10:38

W 2015 roku najlepszy był Hermes KenBit'u. W 2016 roku Pit-Radwar zawalony swoją robotą zlecił podwykonawstwo BMS Rosomak zgadnij jakiej firmie ;-)?

bms
piątek, 4 grudnia 2020, 15:07

Żadnej, bo żeby było podwykonawstwo musi być umowa główna i podwykonawcza. OD 2016 jest tylko wzajemne mieszanie pomiędzy MON (nie wiem czego do końca chcę), a Wykonawcą (nie wiem do końca czy chcę i jak to zrobić, chociaż MON-owi w 2016 powiedziałem, że wszystko już mam!) I tak to się toczy lata...

Monkey
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:40

Zbyt duże wymagania dla niewydolnej PGZ. Orlika też zawalili. I tylko ciekawe kiedy i z czym znowu się ośmieszą. A cierpi WP i tym samym stopień obronności RP.

BUBA
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:15

Jaki MON taki caly jego kram. Dlaczego nikt nie protestuje.

Smuteczek
środa, 2 grudnia 2020, 09:26

Kto ma protestować ? Emeryci wystraszeni na śmierć Covidem? Zwolenniczki aborcji? Może taksówkarze, którzy dziś mają czasem dziennie 2 kursy i po 10 godzinach "pracy" utarg może 50-60 złotych? To może lekarze biorący obecnie podwójne pensje? Nauczyciele pracujący zdalnie? Może posłowie radośnie zajęci kolejnymi "tarczami" czy senatorowie zajęci walką o "praworządność" i najszybsze masowe wyszczepienie Polakow? Może oficerowie czynnej służby podporządkowani życiem wykonywaniu rozkazów choćby najbardziej tępych dowódców? Czy nowomianowani generałowie, sowicie opłacani "potakiwacze" i klakierzy "dojnej zmiany"? K T O w takiej sprawie wyjdzie na ulicę, żeby dostac gazem po oczach i pałką po grzbiecie - od tych co "służą i chronią" ? Nawet wybory nic nie zmienią bo opozycja już pokazała jak redukować armię, i jak "beznakładowo" modernizowac wojsko!

Cerber
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:32

A w tym samym czasie Rosja podjęła decyzję o rozmieszczeniu nowej dywizji zmotoryzowanej w obwodzie kaliningradzkim. Oni nic nie przesuwają ,,na później". Śpijcie dalej w MON.

Vvv
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:15

Dzięki PGZ który od 5 lat blokuje gotowe rozwiązanie od prywatnej firmy z Polski

Troll z Polszy
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:25

Od której prywatnej firmy ?;-) tej najgłośniejszej w utyskiwaniach ?

Żenada
środa, 2 grudnia 2020, 21:38

Ślepy jesteś, że nie widzisz jak PGZ jest non-stop faworyzowane przez MON? Czy może dopiero wczoraj się urodziłeś? Wszystko zawsze mają co najmniej dwa razy droższe, a o jakości to lepiej nie mówić. Wieczne opóźnienia, wieczne przekroczenia budżetu, wieczne problemy z realizacją założeń i wytycznych. Beznadzieja.

Troll z Polszy
czwartek, 3 grudnia 2020, 10:29

Wiesz które PRYWATNE firmy startowały w "pierwszym" podejściu do BMS ? Wiesz które prywatne firmy są dalej w projekcie firmowanym przez PGZ ? Wiesz które prywatne firmy robią łączność w Polsce ? ;-)

Michał
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:39

Wypisz wymaluj polityka z lat dawno ubiegłych, głębokiego PRL, kiedy to istniały Państwowe Gospodarstwa Rolne , w skrócie PGR, które to miały produkować dużo, wysokiej jakości żywność. Tak się naprodukowały, że wszystkie upadły i dziś nie ma nawet jednej państwowej firmy w tym obszarze. Ale PGZ nie pozwoli się upaść, bo nie ... 100 lat będzie produkować drony i system, o czym, po wielu latach nie ma zielonego pojęcia.

tt
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:27

PGR-y nie upadły, tylko je zlikwidowano, a to jest istotna różnica. Na pewno było sporo nierentownych, ponieważ np. były kiepsko zarządzane, ale wiele z nich z powodzeniem dało by radę utrzymać się w warunkach gospodarki rynkowej i istniały by do dzisiaj, co pokazują przykłady z innych państw tzw. byłego bloku wschodniego. Myślenie dychotomiczne bywa szkodliwe.

Mg1
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:16

To czemu dziś nikt i h nie zakłada , jak były takie świetne i sprawdziłyby się na rynku? Chcesz uczyć ludzi myślenia ? Załóż PGR i rozwal prywaciarzy

Jancio
środa, 2 grudnia 2020, 13:34

Co ma twój wpis wspólnego z BMS?? Chyba że to ty likwidowales PGRy i wyrzucałeś ludzi na bruk?

krakowiak
wtorek, 1 grudnia 2020, 22:51

I na pewno też polonez miałby szansę, ale go zlikwidowali. A to przecież było takie dobre auto.

Mazur
środa, 2 grudnia 2020, 13:36

Zabierz najpierw firmie motoryzacyjnej wszystkie zyski, a potem powiedz im: zaprojektujcie s o b i e nowe Ferrari. Chętnie cię zobaczę w takiej sytuacji.

Ach
środa, 2 grudnia 2020, 16:02

Jakie zyski? Za komuny sprzedawali poniżej kosztów produkcji.

Piotr Skarga
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:12

Wojsko polskie jest bez BMS, bez rozpoznania satelitarnego, bez mechanicznych nośników ppk, bez dronów uderzeniowych, bez dronów rozpoznania morskiego czy samolotów morskich zatem bez pozahoryzontalnego rozpoznania celów morskich, bez wozów rozpoznania artylerii, bez zasobnikow rozpoznawczych dla samolotów (bo mamy zamówione... 3?), bez okrętów zop, bez okrętów podwodnych, bez nowoczesnej amunicji do czołgów, bez nowoczesnej amunicji artyleryjskiej czy rakietowej, bez amunicji precyzyjnej, bez skutecznej obrony plot, bez środków WRE, bez śmigłowców, bez..... sensu??? Za to z kolejnymi awansami generalskimi bo przeciez - tu zacytuję ministra Błaszczaka : "wciąż mamy średnio mniej generałów, niż nowoczesne armie..."! Ciekawe ilu jeszcze generałów uda się awansować Błaszczakowi zanim uda mu się wybrać... tak skomplikowany twór techniczny jak podwozie 4x4 dla wozu rozpoznania artylerii??

dropik
poniedziałek, 7 grudnia 2020, 08:10

za to z 5 mld poszło na WOT. :P

Echo
wtorek, 1 grudnia 2020, 23:38

Ale ma specjalistów wszelkiej maści na etatach do walki kosmicznej

tut
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:07

A ile PIS ma poparcia? Sami sobie jesteśmy winni.

Ciekawski Dyziek
środa, 2 grudnia 2020, 13:38

Ok, kogo proponujesz zamiast PIS? Tylko nie PO ani SLD, oni już zbyt dobrze "pokazali" jacy są zdolni. Kto zatem ma nam pomóc?

Monkey
środa, 2 grudnia 2020, 21:13

@Ciekawski Dyziek: Jest dokładnie tak, jak piszesz. Problemem Polaków nie jest to, że wybierają źle. Prawdziwym problemem jest to, że kogo byśmy nie wybrali, i tak będzie źle. To są wiecznie ci sami aktorzy polityczni tylko pod zmieniającymi się nazwami i konfiguracjami.

Pamiętliwy
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:02

Trzeba poprostu przykładnir ukarać sabotażystów za działania na szkodę PolskiegoPaństwa

22
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:39

A na koniec kupimy gotowca bez jakiegokolwiek offsetu od naszego nowego wielkiego sojusznika z za wielkiej wody.

LeAN
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:34

Dlaczego tylko na 5 bzmot? Docelowo w WP ma być bodajże 13 bpzmot na rosomakach

zmech
środa, 2 grudnia 2020, 08:19

A skąd pewność, że dla całych 5 bpzmot?

Cyniczna Świnia
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:15

Negoxjacje za kończą się po następnie wojnie!

Ekspert
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:41

Niech PGZ transparentnie dobierze firmy które rzeczywiście mają w tym zakresie niezbędny/najlepszy narodowy potencjał, kompetencje oraz produkty (przede wszystkim oprogramowanie - główny komponent tego systemu) i szybko będzie sukces

Bursztyn
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:32

Po tym JAK MON DOSTAŁ JAŚMIN ZA 1 PLN teraz kolej na pgz za 1 mld pln Hahahaha

jaśmin
środa, 2 grudnia 2020, 08:20

MON nie dostał Jaśmina za 1 zł, a za dużo dużo dużo więcej.

gliwiczanin
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:24

A przecież mon mógł wybrać już nie raz nagrodzony i uznany system bms Jaśmin od Teldatu. Niestety zamiast wspierać polskie firmy i kupować dobre produkty pis znów wywala wszystko do góry nogami.

Mireq
wtorek, 1 grudnia 2020, 21:41

Prawda.

ursus
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:12

Brawo, teraz mogą spokojnie czekać na medale z MON-u i bajecznie wysokie emerytury.

ryszard56
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:57

To jest skandal, u Nas nic się NIE udaje, ktoś powinien beknac za to

Dark
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:54

Toż to przecież proste ... rosyjskie wpływy w MON powodują że żadna sensowna modernizacja nie zajdzie. Jak już kupią haubice to bez pocisków a jak kupią pociski to bez rozpoznania ...

ziomm
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:49

Po co ten nacisk?

ziomm
wtorek, 1 grudnia 2020, 18:55

Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

Vald
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:44

Poszli w kierunku państwowego giganta, który wie, że nie ma konkurencji. Co PGZ nie stworzy, MON kupi. I jeszcze ten MON, niezależnie od prawdziwej wartości produktu, ceny i terminu dostawy BĘDZIE MUSIAŁ zachwalać kupiony produkt. Bo przecież sam był współtwórcą procesu produkcyjnego. Chore. I typowe dla państw w typie totalitarnym. Im więcej pod kontrolą, tym właściwiej. Nieważne koszty i efekty. Zwłaszcza nieważne w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami.

Zenek
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:31

PGZ jest niezdolne do dostarczenia takiego oprogramowania w rozsądnym czasie, pieniądzach i terminach. Pisałem to 3 lata temu, piszę nadal i za 3 lata znów napiszę.

pgz
środa, 2 grudnia 2020, 08:23

Po pierwsze to BMS to nie tylko oprogramowanie, a po drugie PGZ ma do dyspozycji producentów prywatnych, które takie produkty softwarowe posiadają

Nono
środa, 2 grudnia 2020, 13:35

To dlaczego jego produktu jeszcze nie ma?

pgz
piątek, 4 grudnia 2020, 15:09

Trzeba by zapytać MON czy wie czego tak naprawdę chce i Wykonawcę (PIT-RADWAR) czy naprawdę chce to robić czy tylko negocjować bez końca?

RafR
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:26

Opad rąk. Tak, to mój cały komentarz w tej sprawie.

Tyle w temacie
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:25

Ha ha ha. MON na złom! Od zatem 5 lat biją pianę. Znaczy ktoś w MON wyraźnie sabotuje pozyskanie BMS. Nazwiska osób które są podpisane pod decyzjami o zmianie terminów czy zakresie prac powinny być natychmiast zwolnione i skazane sądownie za sabotaż i dywersje. I szybko zrobiono by porządek.

Polak Mały
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:47

Dobrze, że przy wyborze systemu kierowania ogniem nie uwalili WB , dzięki temu mamy dobry produkt. Na zachodzie najlepsze sprzęt robią prywatne firmy i nikomu to nie przeszkadza. Od lat wiadomi iż na jakość i cenę przekłada się konkurencja. Skoro więc eliminuje się konkurencję mamy słabszy sprzęt i droższy- czy to dobre rozwiązanie dla Polski? Śmiem twierdzić , że nie.

merk
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:46

dawno wojsko powinno kupić dobry zachodni system zarządzania polem walki a nie czekać na konsultacje z dziadami jakim jest PGZ, która robi łaskę, jakby tylko ona miała taki system i chce wyciagnac od swoich (!) maksymalne pieniądze.

Troll z Polszy
środa, 2 grudnia 2020, 11:33

A który zachodni BSM za wtyczkę do OPL Batalionu ? ;-)

MK
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:09

Wojsko powinno kupić dobry polski system. Jest taki, ale z firmy niepaństwowej. Sabotaż to chyba zbyt łagodne określenie dla działań MON, zresztą nie tylko w tej sprawie.

kj1981
wtorek, 1 grudnia 2020, 20:02

Ale po co kupować zachodni? Przecież w Polsce już wiele lat temu stworzono solidne podwaliny pod nowoczesny BMS w postaci systemu Jaśmin. Ale to produkt prywatnej firmy, a dla naszych nieco paranoicznych władz to problem nie do przejścia, niestety.

kj
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:59

Ale po co z zagranicy? Przecież w Polsce już stworzono solidne podwaliny pod BMS w postaci systemu Jaśmin. No ale to produkt prywatnej firmy, a dla naszych nieco paranoicznych władz to przeszkoda nie do przejścia.

Roshedo
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:29

Sabotaż czy tylko głupota? Pytam w kontekście walk w Karabachu, prac modernizacyjnych w armii FR oraz szczupłości naszej armii wobec rosyjskiego imperium - cyfrowe zarządzanie polem walki i błyskawiczna wymiana informacji choć trochę rekompensuje brak wystarczających ilości środków bojowych aby w konfrontacji wystawić siły w proporcji (Rosjanie vs Polacy )chociażby 2:1. A łatwiej chyba wprowadzić BMS niż np. wyprodukować dodatkowe 300 sztuk PT-91 (+ części zapasowe i amunicję do nich) i wyszkolić zalogi. Jesteśmy jak Wielką Brytania w roku 1940- albo mamy przewagę technologiczna i większą świadomość na polu walki albo naprawdę nie mamy żadnych szans.

pgz
środa, 2 grudnia 2020, 08:25

"...albo naprawdę nie mamy żadnych szans."

TakTylkoPisze
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:13

"planuje zawarcie stosownego kontraktu jeszcze w 2017 roku, a w kolejnych latach data ta była raz za razem przesuwana" - a wystarczyloby przesuwac wynagrodzenie i premie "generalicji" i chwila moment by byly efekty. I oczywiscie dyscyplinarne zwolnienia co pol roku za brak wynikow. I tak mamy chyba wiecej generalow niz armia chinska.

Krzysiek
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:07

Dokładnie tak. Potrzeba odpowiedzialnych ludzi i konsekwentnego działania a nie zabawy w przedszkole jakie tam urządzają. Gdyby taki zarząd miała prywatna firma to dawno poleciałyby głowy albo cała firma

ursus
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:30

W tej naszej "armii generałów" nie można doszukać się nawet jednego oficera, zdolnego postawić środowisko odpowiedzialne za modernizację WP do pionu.

Zatroskany
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:10

Staram się nie używać takich słów ale to po prostu sabotaż. Gdyby nie obłąkańcza decyzja Macierewicza to już system byłby gotowy przy wsparciu WB lub Teldat.

Troll z Polszy
wtorek, 1 grudnia 2020, 17:19

Akurat żaden z tych BMS'ów nie był najwyżej oceniony,to że obie firmy robią najwięcej szumu nie znaczy że miały najwyżej oceniony BMS

Ogarnij się
wtorek, 1 grudnia 2020, 16:18

Błąd myślenia. To nie Antek wyrzuca z wszelkich programów polskie prywatne firmy. To za Antka zamówiono Warmate w WB i kupiono udziały WB, to Antek chciał polskiego Homara, to Antek upierał się się przy polskiej Narwi, polskich Orkach, polskich radarach do Pilicy. Antek chciał wszystko kupować w polskich firmach. To za Błaszczaka wszystkie prywatne firmy dostały bana od MON. Utrzymały się tylko tam, gdzie kontynuowane są rozpoczęte już wcześniej programy. W żadnym nowym programie Błaszczak i Morawiecki nie dopuszczają firm prywatnych.

Yaro
czwartek, 3 grudnia 2020, 11:31

Tyle chłopcze, że to akurat Antek przerwał przetarg na BMS i wprowadził zasadę, że w nowym mogą startować tylko firmy panstwowe pomimo tego, że Teldat i WB posiadały praktycznie gotowe BMS! Co do zakupu Warmate to było praktycznie wymuszenie rozbójnicze! Zakup odbył się pod warunkiem, że WB sprzeda 25% swoich akcji państwu. Pilica od początku miała mieć polskie radary więc żadna tu jego zasługa.

Zatroskany
środa, 2 grudnia 2020, 16:59

Decyzja zapadła za Macierewicza. Tajemnicą poliszynela jest to że WB został zmuszony do sprzedaży części akcji państwu jako warunku otrzymywania dalszych zamówień. A co do BMS to WB opracowała propozycję budowy takiego systemu na szczeblu batalion/brygadach oparciu o udany Topaz który jest de facto zubożonym BMS. Więc można założyć że wdrożenie nastąpiłoby relatywnie szybko a ew. błędy poprawione.Skandalem jest to że sabotuje się gotowe rozwiązanie tylko dlatego że są prywatne, przez co nie można ich kontrolować w ramach PGZ.

Olo
wtorek, 1 grudnia 2020, 19:56

Tak. Masz racje. Upierał się przy polskiej Orce choć nigdy nie profukoealismy op i nie mamy w tym żadnej doswiadczenia. Upierał się przy polskiej Narwii choć nasz przemysł nie potrafi wyprodukować rakiety o zasięgu większym niż 6km. Kupił Warmate. Fakt. 100 sztuk. Potęga. Może warto sobie wbić do łba że nie jesteśmy mocarstwem i nie mamy kasy jak lodu ani firm aby wszystko sami produkować. To jest sabotaż. Stwarzanie iluzji okraszone patriotycznym bełkotem.

Extern
środa, 2 grudnia 2020, 20:51

Oczywiście że nasz przemysł potrafi wyprodukować rakiety o większym zasięgu niż 6 km. Robimy choćby Feniksa który ma 40 km zasięgu, demonstrator Błyskawicy miał sprawdzony zasięg na kilkanaście kilometrów, Rakiety Bursztyn i Perun mają potencjał wejść na niską orbitę ziemi. A od lat Mesko wręcz błaga żeby MON pozwolił im zrobić rakietę PK-6 o szacowanym zasięgu 12 kilometrów. Zastanów się lepiej dlaczego z powodów decyzyjnych to się tak wszystko ślimaczy.

dsfdsgfdgfdgdfgd
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:43

Akurat tu się zgadzam, wdrażanie systemów od nowa to bardzo trudna sprawa związana zwykle z dużymi opóźnieniami. Lepiej jest budować już na tym co jest na Topazie, lub na Teldacie. Wyczuwam tu nosem decyzję polityczną, nie liczącą się z kryterium jakim jest czas.

Grredo nie
środa, 2 grudnia 2020, 07:35

Trafne uwagi. Polityka blokuje rozwój armii i jej polskiego zaplecza technicznego. Nie mogę uwierzyć, że Teldat nie dał by rady szybko wdrożyć BMS, nowoczesnego i zgodnego z wymogami pola walki.

RealMax
wtorek, 1 grudnia 2020, 14:38

Te decyzje tylko wydają się obłąkańcze, od uwalenia Caracali, przez wtargnięcie centrum kontrwywiadu NATO, po czystki w WP, wszystko układa się w logiczną całość, i pokazuje czyje interesy reprezentuje ten pan. Tylko idiota tego nie widzi.

Etam
środa, 2 grudnia 2020, 09:41

Wszystkie decyzje Macierewicza były skierowane na pozyskanie sprzetu z polskich firm, w tym prywatnych. Nie było problemu z WB, z AMZ. Dzis już są daleko za burtą. Nie dzięki Macierewiczowi, tylko Błaszczakowi i Morawieckiemu.

On
środa, 2 grudnia 2020, 16:09

Ale to Antoni pierwszy stwierdził że tylko państwowe firmy beda6 dopatrywać wojsko. Te kilka ,,Warmejtów" to tylko zasłoną dymna w końcu miało być 1000 jest 100

Dropik
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:04

przecież było wiadomo ,że PGZ nie zrobi dronów i BMSa. Co prawda drony niby nie mają opóźnienia ale jakoś nie dowierzam , że będzie to dobry sprzęt.

fox
wtorek, 1 grudnia 2020, 12:03

to wiemy kto wygrał, pytanie kiedy będzie gotowe i czy ma być gotowe? bo standardowo może chodzić o to żeby gonić króliczka i za rok dwa ktoś stwierdzi że koncepcja się zmieniła i cyrk od nowa.

Pablo
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:54

Udział podmiotów prywatnych, nie kontrolowanych przez Państwo, nawwet takich, które dysponują niema gotowym produktem, mógłby wyznaczyć nowy, i niczym nieuzasadniony poziom pracy tj. wyższy niż mierny, co nie uśmiecha sie związkowcom, kadrze zarządzającej z nadania partyjnego i pracownikom, którzy musieliby w tym porównaniu i wspólpracy niewspółmiernie się napracować w stosunku do swojego dotychczasowego doswiadczenia zawodowego. Taka współpraca jest również istotna dla bezpieczeństwa narodowego ponieważ obnażyłaby indolencję BBN, IU, MON i innych, gdyż wdrożenie mogłoby trwać nie 5-6 lat ale 2. Nie można do tego dopuścić.

Ppp
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:50

Powinien być robiony już dla wież zssw30 i uwzględniać możliwość kolektywnej obrony przed rojami dronów na zasadzie sąsiad broni sąsiada oczywiście do tego wpięty dobry radar i możliwość stawiania automatycznie zasłony dymnej(oczywiście z nowoczesnymi granatami dymnymi a nie wyżucanych puszek które leżą na ziemi i dymią)

w
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:43

ukochane "analizy..."

robertpk
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:25

MON - PGZ - "duet marzeń" w programach rozwojowych, - będzie drogo, długo i na poziomie technologicznym sprzed co najmniej dekady ...

fefe
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:19

Już nawet Hindusi są przed nami którzy doszli do wniosku że prywatne firmy są efektywniejsze od Państwowych i to im powierzyły projekt nowego myśliwca , a my zamiast stymulować rozwój naszych Polskich firm wolimy subsydiować nieudolne firmy Państwowe

mobilny
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:06

Nieprawda. To nieudolność MON w ciągu ostatnich 30 latach plus złe zakupy w USA hamują wiele

zbychu
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:14

To typowy przykład o którym można powiedzieć - Brak słów.

bms
wtorek, 1 grudnia 2020, 11:13

Tak to jest jak się kieruje zamówienie do spółek będących pod kontrolą skarbu państwa zamiast skierować do firm, które taki produkt posiadają. Teraz jest tak, że wykonawca (konsorcjum spółek pod kontrolą SP) praktycznie nie ma niezbędnego wyrobu, a te firmy które go mają mogą występować jedynie jako podwykonawcy. Układ chory, nieekonomiczny, nieefektywny i nieperspektywiczny.

Brawo panie ministrze
wtorek, 1 grudnia 2020, 15:46

Żartuję. Gdzież się podziali ci wszyscy od odmieniania w 2015 "brawo panie ministrze" przez wszystkie przypadki? Czemu tak cichutko siedzą? Nadal to była świetna decyzja?

mobilny
wtorek, 1 grudnia 2020, 13:05

Nieprawda. BMS już dawno byłby ale z uwagi na wieczne opóźnienia związane z potrzebami armii które nazbierały się na przełomie ostatnich 30 lat samego krojenia i olewania wojska przez "elity" RP program jest odkładany. Zakupy w USA nie pomagają w niczym. Płacimy za coś czego jeszcze nie ma ale będzie kiedyś pod kontrolą tzw sojuszników.

bms
środa, 2 grudnia 2020, 08:14

Oprócz problemów wykonawców to nie "elity polityczne" tylko wojsko samo doprowadza do opóźnień w realizacji projektu. A zakupy w USA nie mają tu nic do rzeczy.

Tweets Defence24