- Wiadomości
Wojsko kupi ciężkie wozy zabezpieczenia technicznego
Inspektorat Uzbrojenia poinformował o rozpoczęciu fazy analityczno-koncepcyjnej w sprawie pozyskania wozów zabezpieczenia technicznego. Pojazdy mają być zdolne do obsługi sprzętu o masie ponad 60 ton, w tym prawdopodobnie zmodernizowanych czołgów Leopard 2.
Zgodnie z ogłoszeniem Inspektoratu Uzbrojenia planowany do pozyskania sprzęt powinien umożliwić osiągnięcie przez pododdziały wyznaczone do zabezpieczenia technicznego „na poziomie spełniającym wymagania współczesnego pola walki” w zakresie:
- Prowadzenia skutecznego rozpoznania technicznego i ewakuacji technicznej ciężkiego gąsienicowego sprzętu wojskowego (o masie ponad 60 ton);
- Udzielania pomocy technicznej w realizacji napraw uszkodzonego ciężkiego sprzętu gąsienicowego oraz wykonywania zadań z zakresu ratownictwa technicznego.
W komunikacie IU podkreśla się, że zdolność zabezpieczenia technicznego powinna zapewniać wykonywanie zadań podczas działań ze zmienną intensywnością i w różnych środowiskach walki. Planowany do pozyskania nowy pojazd powinien też chronić załogę przed ostrzałem pociskami z broni pokładowej, strzeleckiej i granatników przeciwpancernych, wybuchami min i improwizowanych ładunków wybuchowych IED, „oraz ostrzałem innymi pociskami wystrzeliwanymi z wozów opancerzonych”.
Zgłoszenia do udziału w analizie rynku będą przyjmowane do 25 sierpnia bieżącego roku. Szczegółowe wymagania są zastrzeżone.
Czytaj więcej: MON zmienia przepisy w sprawie zakupów uzbrojenia [ANALIZA]
W ogłoszeniu Inspektoratu Uzbrojenia zwraca uwagę fakt, że faza analityczno-koncepcyjna rozpoczęta została już na bazie nowej decyzji Nr 141/MON z dnia 5 lipca w sprawie pozyskania sprzętu wojskowego i usług dla Sił Zbrojnych RP. Prace rozpoczęto więc niedawno i są na wstępnym etapie.
Już wcześniej planowano zmodernizowanie posiadanych wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 poprzez dostosowanie ich do obsługi cięższych, zmodernizowanych czołgów Leopard 2A5/2PL. Obecnie zdecydowano o rozpoczęciu analiz w celu pozyskania nowych WZT, które – jak wynika z ujawnionych wymagań – również mają się charakteryzować zdolnością do obsługi zmodernizowanych czołgów Leopard 2. Wskazuje na to bowiem wymóg możliwości ewakuacji sprzętu o masie ponad 60 ton.
Na razie nie ma dokładnych informacji o strukturze przyszłych jednostek zabezpieczenia technicznego. Jednym z potencjalnie możliwych wariantów jest działanie dwukierunkowe, polegające zarówno na modernizacji WZT (co było wcześniej planowane) jak i pozyskaniu nowych wozów, przeznaczonych do wykonywania najtrudniejszych zadań.
W procedurze mogą zostać zaproponowane między innymi wozy na podwoziu Leoparda 2 – Bergepanzer 3 firmy Rheinmetall Defence, ale też wielozadaniowy Wisent 2, opracowany przez FFG Flensburg. Lista uczestników badania rynku może jednak być znacznie szersza.
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania przygotowały wcześniej ofertę głębokiej modernizacji wozów Bergepanzer 2 we współpracy z FFG Flensburg. Te ostatnie pojazdy służą w Siłach Zbrojnych RP do wsparcia pojazdów Leopard 2. Oprócz tego Siły Zbrojne RP dysponują pojazdami dostarczonymi przez krajowy przemysł: WZT-3/M na podwoziu T-72M1 i starszymi WZT-2 na podwoziu T-55.
Warto dodać, że pozyskana od 1989 roku liczba około 30 pojazdów WZT-3 nie pozwala na pełne zabezpieczenie pododdziałów wyposażonych w czołgi PT-91/T-72M1. Jest to jeden z powodów, dla których starsze WZT-2 wciąż pozostają w służbie. Innymi pojazdami wsparcia na bazie T-55, również wykorzystywanymi przez Wojsko Polskie, są mosty samobieżne BLG-67M2.
Zobacz też: Poznański WZT dla Leoparda zaprezentowany. „57% polonizacji” [Defence24.pl TV]