Siły zbrojne
Włochy testują nowy pojazd opancerzony?
W materiale wideo opublikowanym przez Siły Zbrojne Włoch widzowie wypatrzyli wnętrze wozu opancerzonego MLS Shield 4x4. Te pojazdy nie służą w Esercito Italiano. Czyżby żołnierze testowali je w warunkach polowych?
Kadry nakręcone wewnątrz pojazdu opancerzonego Tekne MLS Shield 4x4 znalazł użytkownik w serwisie X. Widać to po szczegółach tożsamych ze wspomnianym wozem: szybami pancernymi z otworami strzelniczymi, siedzeniami desantu oraz kierownicy. Czy to oznacza, że wóz trafił na niezapowiedziane testy w Esercito Italiano?
Zanim te wozy pojawiły się w materiałach prasowych Włoskich Sił Zbrojnych, wiele egzemplarzy trafiło na Ukrainę. Przykładowo, 11 sztuk zostało zakupionych przez fundację byłego prezydenta Petra Poroszenki. Według publicznie dostępnych danych jak dotąd ponad połowa z nich została utracona. Jest to więc konstrukcja sprawdzona w boju, o której można powiedzieć, że ocaliła niejedno życie.
I noticed in a recent video from the Italian Army that one of the platforms being showcased in the background is none other than the Tekne MLS Shield, likely undergoing testing by the Italian Army. Nobody else has reported this, perhaps some will be ordered in the near future? pic.twitter.com/FksM96f0zn
— A-129 Mangusta (@NichoConcu) May 25, 2024
MLS Shield 4×4 to wielozadaniowy pojazd opancerzony zaprojektowany i produkowany przez włoską firmę Tekne. Może przewozić do 10 osób, zapewniając ochronę przed ostrzałem bronią strzelecką i ładunkami wybuchowymi. Rzeczywisty poziom ochrony zależy od wybranego pakietu opancerzenia.
Jednostkę napędową stanowi turbodoładowany silnik wysokoprężny Cummins o mocy 360 KM sprężony z 6-biegową automatyczną przekładnią Allison. W zależności od wyposażenia masa pojazdu może wynieść od 11,5 do 15 ton (wyjściowo ładowność to 3,5 tony). Pojazd może rozpędzić się do 110 km/h, a zasięg operacyjny to 500 km. Pojazd może zostać wyposażony m.in. w wyciągarkę, centralny system pompowania opon, światła stroboskopowe i automatyczny system gaśniczy.
Prezes Polski
Fajny. Potrzebujemy gdzieś tak 1-1,5 tys. takich i że 3 tys. mniejszych. I nie, wcale nie żartuję.
Pucin:)
@Prezes Polski - przecież MB wynegocjował produkcję chyba 3000 szt w Rosomaku SA testowanych właśnie w Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS). Są równie "OK" jak prezentowany w artykule (mają tylko jedną wspólną cechę - jeżdżą nim zielone ludziki). :)
Pucin:)
@Prezes Polski - KLTV znaczy się. :)
Prezes Polski
Pucin:) to chyba plan na 20 lat, czyli na nigdy.
WSK74PL
Odpowiednikiem w PL jest raczej Waran, niż KLTV. Masa własna od 11 t, co oznacza ponad 1 tonę na 1 człowieka.. Masa zaczyna być ograniczeniem, te pojazdy mogą mieć problemy w błocie, lub na śliskiej nawierzchni. Ciekawe, Ze Włosi nie skorzystali z techniki IVECO......