Siły zbrojne
"Wietnamski" A-10 Warthog [FOTO]

Zespół pokazowy z bazy Davis-Monthan w Arizonie zaprezentował nowe malowanie swojego sztandarowego samolotu A-10C Thunderbolt II Warthog. Ma ono nawiązywać do kamuflażu samolotów używanych podczas wojny wietnamskiej. Jednocześnie stanowi hołd dla pilotów z 355. skrzydła myśliwskiego USAF, którzy polegli w trakcie tej wojny.
Baza Sił Powietrznych Davis-Monthan w Arizonie poinformowała, że ich samolot A-10C, który zarazem stanowi element zespołu pokazowego o nazwie A-10C Thunderbolt II Demonstration Team, został przemalowany w nowy kamuflaż, który składa się z kombinacji plam w kolorach ciemnooliwkowym i beżowym.
Zmiana wizerunku wiążę się z upamiętnieniem żołnierzy 355. skrzydła myśliwskiego USAF, którzy polegli, zaginęli lub ucierpieli w wyniku działań wojennych podczas wojny w Wietnamie. Łez wzruszenia nie krył weteran wojny, podpułkownik pilot rezerwy Dave Barclay, który określił kolorystykę maszyny bliską tej, jaką miał samolot pilotowany przez niego w trakcie wojny wietnamskiej.
Z procesu przemalowywania pokazowej maszyny udostępniono krótkie nagranie:
Zespół pokazowy założono w 2018 roku, początkowo w jego skład wchodził jeden samolot A-10C, by mógł latać wraz z innymi historycznymi maszynami, które przed laty znajdowały się na stanie 355. skrzydła, oraz uczestniczyć w licznych pokazach lotniczych na terenie Stanów Zjednoczonych. Głównym atutem samolotu oblatanego w 1972 roku jest szybkostrzelne (3900 pocisków na minutę) działko Gatlinga GAU-8/Avenger o kalibrze 30 milimetrów, które idealnie nadaje się do bliskiego wsparcia wojsk lądowych bądź niszczenia czołgów. A-10 słynie również z dobrej zwinności przy niskiej prędkości jak i możliwości przebywania przed długi czas w powietrzu.
Baza Davis-Monthan jest macierzystą jednostką dla 355. skrzydła myśliwskiego USAF, przynależnego do 15. Armii Powietrznej. Powstało ono w 1942 roku podczas II wojny światowej i operowało głównie na maszynach P-51 Mustang. Skrzydło zabezpieczało lądowanie aliantów w Normandii, a podczas Zimnej Wojny brało również udział w walkach w Wietnamie.
Kacper Bakuła




CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!