Reklama
  • Wiadomości

USA kupują 170 pojazdów do transportu Abramsów po Europie

Amerykańska firma Oshkosh poinformowała o przyznaniu jej kontraktu na wyprodukowanie, wraz z firmą partnerską, Broshuis B.V., ciągników siodłowych dla transporterów ciężkiego sprzętu (Heavy Equipment Transporter - HET).

Fot. Oshkosh Defense
Fot. Oshkosh Defense

Umowę podpisano w odpowiedzi na pilną potrzebę operacyjną, wystosowaną przez U.S. Army Europe, poszukującą ciągnika zdolnego do holowania ciężkich ładunków przy jednoczesnym spełnianiu europejskich norm drogowych.

Wartość umowy wynosi wstępnie 13,3 mln USD, przy czym jej maksymalną wartość ustalono na 109,8 mln USD, zgodnie z nią w latach fiskalnych 2020 i 2021 armia amerykańska ma otrzymać 170 nowych ciągników.

U.S. Army Europe wystosowała pilną potrzebę operacyjną w związku ze wzrastającą potrzebą korzystania z dróg przy przerzucie wojsk. Wykorzystywane powszechnie przez armię amerykańską zestawy HET składające się z ciągnika M1070 i platformy M1000 nie spełniają europejskich norm obciążenia osi przy przewożeniu czołgów M1 Abrams - w związku z tym wykorzystywano je głównie do transportu bwp M2 Bradley.

Dwa prototypy nowego ciągnika, opracowanego przez Oshkosh wspólnie z europejskim partnerem Broshuis B.V., przeszły intensywne, trzymiesięczne testy w Stanach Zjednoczonych na poligonie w Aberdeen. Sprawdzano ich możliwości manewrowe, uciąg, możliwość załadunku i rozładunku pojazdów sprawnych i uszkodzonych. Ostatecznie uznano, że nowe ciągniki odpowiadają potrzebom sił zbrojnych USA w Europie.

Dotychczas armia amerykańska w Europie wykorzystywała - oprócz własnych ciągników - także wyleasingowane brytyjskie ciągniki M1070F, mające silnik o mocy większej o 200 KM i dwie dodatkowe osie. Pojazdy te posiadają jednak kierownice po prawej stronie, z czym związane są ograniczenia podczas prowadzenia ciężkich zestawów.

Zobacz również

WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama