Reklama

Siły zbrojne

HMMWV M1152A1. Fot. AM General

Setki Humvee dla Gwardii Narodowej

Producent pojazdów HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles), AM General, otrzymał zamówienie na kolejne 739 pojazdów z tej rodziny przeznaczonych dla US Army, a konkretnie dla jednostek Gwardii Narodowej.

Reklama

Chodzi o wariant M1152A1 z ulepszonym opancerzeniem kabiny dla dwuosobowej załogi i otwartą przestrzenią ładunkową. W zależności od rodzaju jej zabudowy wozy tej odmiany mogą z powodzeniem służyć jako maszyny do przewozu ładunków, albo znacznie większej niż klasyczny Humvee liczby ludzi.

Możliwe jest też zainstalowanie na nim opancerzonego modułu, w którym może być transportowanych do ośmiu w pełni wyposażonych żołnierzy. Pomimo wzrostu masy wynikającej z poprawionego opancerzenia M1152A1 nadal może być łatwo przerzucany drogą powietrzną. Ulepszenia w stosunku do poprzednich wersji o podobnym przeznaczeniu objęły też układ przeniesienia mocy, systemy elektryczne, chłodzenia i zawieszenie.

Zamówienia 739 pojazdów dokonano w marcu br. i ma ono wartość 89 mln USD. Zakup jest uzupełnieniem tego z października 2018 roku, opiewającego na 740 pojazdów. W jednym i drugim przypadku odbiorcą ma być Gwardia Narodowa Stanów Zjednoczonych. W komunikacie US Army podkreśla się znaczący wzrost mobilności jaki zostanie osiągnięty dzięki wprowadzeniu ich do służby. Pierwsze mają się w niej pojawić w trzecim kwartale bieżącego roku.

Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (6)

  1. Gort

    W Polsce proste rozwiązania nie przejdą. Beton nie rozumie że nie każdy pojazd musi od razu być ciężką bojową wersją. Programy Mustang i Pegaz od dawna powinny być rozstrzygnięte. spokojnie można taki pojazd we współpracy z Tatrą lu Hawkei produkować. Jak i w innych programach brakuje żelaznej woli do podjęcia decyzji.

    1. jhkjhkjhljkl

      Nie brakuje woli, ale budżetu.

    2. kltre2175

      brak pieniędzy to najczęstsze wytłumaczenie, ale tak wiele spraw związanych z wojskiem nie jest odpowiednio realizowanych, że raczej wygląda to na celowe działanie

  2. jlkjhjkhl

    Pytanie, czy my jesteśmy w stanie, zaprojektować unowocześnionego Honkera, w cenie wymaganej przez MON? Taki Honker 2.0

  3. Sucholski.

    400 000 PLN jeden, tymczasem projekt Mustang :-)

    1. kalksztajn

      mozna poszukac cos tanszego w azji co i tak bedzie lepsze o wiele niz honker, ale takie samochody z reguly nie sa tanie. najtanszy ojropejski jest chyba iveco lmv, sprawdz sobie cene na internetach. ten caly projekt mustang - oni nie sprawdzili nawet na googlach ile samochod tej klasy kosztuje? cena w tym przetargu byla nierealna... z tego co pisali na tym portalu, dlatego nie dziwne ze nie znalezli sie chetni. zastanawia mnie tylko dlaczego takie warunki podano - co chcieli przez to osiagnac?

    2. Marek

      HMMWV to fajny pojazd. Ale zamierzeniem jego twórców nie był terenowy dostawczak tylko ciągnik artyleryjski. Dlatego jakbyś chciał używać takiego "Mustanga" do tego, do czego używa się Honkerów, to armia musiałby mieć własną rafinerię i pole naftowe bo inaczej by zbankrutowała.

    3. ghgjhgj

      Podając takie warunki w zaptaniach ofertowych chroni się inne projekty zbrojeniowe. Jeśli byśmy musieli wydać powżej podanej kwoty maksymalnej, może sie zdażyć, że zabraknie np.: na dużo wazniejsze Kraby.

  4. PL

    A u nas od lat nie umieją wybrać nowego wozu dla wojska,amerykanie dostaną nowe to może nasz MON wyżebrze chociaż starsze wersje tych wozów i bedzie można odtrąbić sukces programu Mustang

    1. Marek

      Nie wiedziałem, że tak lubisz mieć wir w baku?

    2. Też Marek

      całość kosztów i korzyści ma większe znaczenie niż ten parametr. Ile kilometrów rocznie przejeżdża to autko w woju? czy ten duży diesel trwałością, prostszym i rzadszym serwisem nie oddaje tego, że spali 2x więcej niż jakiś militaryzowany cywilny pick up? koszt ok. 115 tys dolarów za gotową i pomyślaną dla pod potrzeby armii maszynę też jest atutem. A poza tym - w zestawieniu z pojemnością i całością, wir w baku nie jest tak bardzo gwałtowny, jakby się mogło wydawać

    3. P365

      W takim razie w bakach rosyjskich odpowiedników są tornada...

  5. Rzyt

    Nie no...yen hummer z 5 km to mistr. Świata a ten z dzialkiem 30mm, robi wrażenie, szkoda, że u nas beton o tym nie myśli. Dla ot i innych wojsk super...ot na takich pojazdach miałoby moc to samo z innymi jednostkami lub amz w takich wariantach 1000 sztuk...ile 300mln złoty by to kosztowało, a jak potencjał wzrasta

    1. fefe

      Chciałbym żeby w MON mieli taki sposób rozumowania , jak niewielkim kosztem znacznie podnieść zdolność obronną

  6. egjioa

    My też możemy bez problemu wyprodukować podobny pojazd. Wystarcy wziąć ramę Stara 660, skrócić o jedną tylną oś, zmienić silnik i skrzynie na coś nowoczesnego (np. Cummins 6T-590), przesunąc silnik z kabiną za przednią oś, dodać hamulce tarczowe i wspomaganie - będzie maszyna, która bez problemu może konkurować z HMMWV.

Reklama