Siły zbrojne
Tysiące ciężarówek dla Rumunii i Niemiec
Iveco Defence Vehicles (IDV) dostarczy dla armii Rumunii pierwszą partię 942 ciężarówek na podstawie długoletniej umowy ramowej obejmującej docelowo 2900 pojazdów. Również w Bundeswehrze trwa siedmioletni proces dostaw 2271 pojazdów od koncernu Rheinmetall.
Rumuńskie Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało umowę 30 grudnia ubiegłego roku na dostawy samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. 942 pojazdy pierwszej partii będą dostarczane przez cztery lata, począwszy od roku bieżącego.
Forțele Armate Române otrzyma pojazdy wsparcia logistycznego w układzie 4 × 4, 6 × 6, 8 × 8 i 8 × 8 Prime Mover (ciągniki siodłowe) w 16 różnych wariantach specjalistycznych. Ok. jedna trzecia z tych wozów będzie wyposażona w opancerzoną kabinę załogi.
Zgodnie z wcześniejszymi wymaganiami armii wszystkie pojazdy zostaną wyposażone m.in. w centralny system pompowania kół (CTIS), wyciągarki, silniki dwupaliwowe, wzmocnione zawieszenie czy specjalny system oświetlenia (przyciemniony). Ponadto będą dostosowane do przerzutu taktycznego na pokładzie samolotów transportowych C-130 Hercules.
Jeszcze w 2015 i 2017 roku podpisano z IDV umowy na dostawy odpowiednio 57 i 173 samochodów ciężarowych wysokiej mobilności. Oznacza to, że po 2024 roku rumuńska armia będzie miała na stanie ponad 3130 nowych pojazdów gdy tymczasem pełne potrzeby sięgają ok. 13 000 sztuk.
Z kolei niemiecki Federalny Urząd ds. Sprzętu, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Serwisowego (BAAINBw) jeszcze w 2017 roku podpisał umowę na dostawę pojazdów rodziny HX RMMV. W pierwszej partii pozyskano 558 pojazdów, następnie 252 pojazdów w maju 2019 roku oraz 60 w listopadzie. Pod koniec grudnia 2019 roku Bundeswehra zamówiła od koncernu Rheinmetall 1000 pojazdów logistycznych za 382 mln EUR.
675 z nich to ciężarówki o ładowność 5 ton a pozostałe 325 o ładowność 15 ton. Będą one wytwarzane w fabryce Rheinmetall MAN Military Vehicles GmbH (RMMV) w Wiedniu, a sama dostawa zostanie ukończona do końca bieżącego roku. Co istotne to większość głównych ich komponentów (silniki, osie, skrzynie biegów i inne) jest produkowana w Niemczech.
Ich zasadniczym przeznaczaniem będzie wsparcie realizowanej przez Bundeswehrę misji — Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) 2023. Ciężarówki RMMV oprócz armii niemieckiej są w eksploatacji w Siłach Zbrojnych Wielkiej Brytanii, Australii, Nowej Zelandii i Dania a Norwegia i Szwecja oczekuje na pierwsze dostawy.
Dla przypomnienia
Jedna uwaga. Ciężarówkami, tak jak i piechotą wojny się nie wygrywa. W razie mobilizacji w Polsce będzie kilkadziesiąt tysięcy ciężarówek do przewożenia towarów. Więcej niż Rumunii i Niemczech razem wziętych.
Feral
No my jesteśmy bogatsi od niemiec?
Wuc Naczelny
@Fernal "No my jesteśmy bogatsi od niemiec?" Tak, mamy więcej firm przewozowych
fefe
Niech się lepiej nasi pochwalą gdzie są produkowane i przez kogo kluczowe elementy Jelczy.......
Marek
Niech się Niemcy pochwalą gdzie produkowane są elementy do Volkswagenów i Mercedesów.
Rex
A kto robi inaczej? Czasy robienia wszystkiego przez jedną firmę dawno się skończyły. Teraz każda ciężarówka/osobówka jest składana z części od różnych dostawców
LMed
Czy oni nie przesadzają z tymi ilościami? MON jest znacząco bardziej wstrzemiężliwy.
Maciek
Bo u nas na wypadek wojny przewiduje się mobilizację cywilnego transportu, a ten mamy całkiem pokaźny. W czasie pokoju transport dla armii nie jest najwyraźniej potrzebny. Ciekawe tylko, czy jak rusek uderzy, zdążymy cokolwiek zrobić, czy będzie jak w '39, my się zbieramy i rośniemy w siłę, a oni już na Targówku i Woli.
Bobek
Bardziej wstrzemięźliwy? Poczytaj ile my kupiliśmy ciężarówek ostatnio.
Marek
A nie pamiętasz jak wszyscy psioczyli kiedy kupowaliśmy Jelcze? Kupiliśmy sporo gdzieś tak koło 1000 i nadal je kupujemy. Z posiadanych ciężarówek rodzimej produkcji remontujemy obecnie kilkaset Starów modernizując do standardu 266M2. Wcześniej także były kontrakty dotyczące remontów i modernizacji tych w sumie udanych ciężarówek. Do tego kontrakt ze Siltec/Demarko na IVECO Eurocargo ML120E28/P E 6C. Całkiem niemały. Wcześniej też kupiliśmy kilkaset Eurocargo i innych modeli od Fiata.
Bobek
W Rumuni kupują ciężarówki z eksportu. To źle o nich świadczy. Sami nie potrafią zrobić tak prostych produktów?
Mały
Za to Polska zrobiła piękne auta
Sopocki
Nie z eksportu a z importu.
ekonom/etsteta
Te niemieckie co se Rumuni kupili także są "śliczne" i drogie na dodatek.
Gosc
Byłem w Rumunii i jak powiedziałem, ze w Polsce też będzie baza amerykańska za którą beda podatnicy płacić to się zdziwił bo u nich za bazę nie muszą płacić.
Waldemar Kulinski
Za to w Polsce Błaszczak zarządził malowanie stalowych hełmów z lat 50-ych !!
Bobek
Czerpiesz wiedzę z soku z buraka?
nie,to oficjalna informacja,żaden fake news
ja
Masz racje to nie TY masz złe info
zeus89
Ja rozumiem, że Polak sobie musi pomarudzić ale przypomnę komentującym, że Polska kupiła około 900 ciężarówek Jelcz 442.32 dość nie dawno. Więc marudźcie może tam gdzie to ma jakieś podstawy.
Huciany
Ten super kontrakt na J442 to trochę zaskoczył chłopaków z Jelcza Będą go klepac przez 12 lat Taka tam kicha produkcyjna Dlaczego?
Stefan
A możesz powiedzieć dlaczego Jelcz nie składał oferty dla Rumunii, tylko zawsze czeka na polskiego podatnika?
zeus89
Ale czep się ciągnika nie mnie. Mnie tylko wkurza, że nawet jak my zrobiliśmy jak Niemcy(wcześniej) to i tak komentarze, że zrobiliśmy źle.
Łukasz
Nie mają Inspektoratu Uzbrojenia i nie realizują ,,wyspowej modernizacji". Poza tym nie wpadają zachwyt nad F35, tylko wykonują konsekwentnie pracę u podstaw. Wierzcie lub nie, ale poziom sprzętu Wojska Polskie zaczyna wyraźnie odstawać od armii Rumunii, Estonii, Litwy.
zeus89
Tak tak. Dlatego właśnie pilnujemy nieba nad tymi krajami bo mają tak dobre samoloty, że aż ich nie ma w ogóle. My będziemy mieć F-35, a Rumunia stare F-16 noooo praca u podstaw -.-
Łukasz
Po co im samoloty, jak to my pilnujemy ich nieba? Ale za to nie pożyczą nam mundurów, butów, broni przeciwpancernej, przeciwlotniczej, helikopterów.
zeus89
No tak nie potrzebne im ale nie przeszkadza ci to pisać, że od nich odstajemy -.-
Man
JELCZ zero
Adam
Dla czego w Rumuni tak sprawnie idzie modernizacja ??? Zakupili już wszystkie baterie Patriot które mieli kupić,kupili 3 dywizjony Himars a u nas dziadostwo,z 8 baterii Patriot kupiono zaledwie dwie a resztę uwalono z 56 a nawet 160 zapowiadanych wyrzutni Himars kupiono 20,Polski nieudolny rząd modernizuje naszą armię czy buduje armię paradną...... Rząd ma w nosie nasze bezpieczeństwo to obywatele też w razie W machną na to ręką i uciekną.Na pierwszą linię pojedzie minister Blaszak świeżo odmalowanymi trupami T-72
Wojmił
Nie ma kwartału aby się nie okazywało, że taka Rumunia kupuje jakieś duże ilości dobrego sprzętu... a budżet mają niższy niż Polska...
Łukasz
My chyba Jelczy mamy więcej.
mig29smt
nie siej defetyzmu -bo nasi tesz ostatnio prawie 1000 nowych jelczy kupili i dalej kupujom -dla altyleri -do patriotów ,a nawet szosowe iveco w sporej liczbie sam pare widziałem wojskowe 2 0siowe.ba nawet sporo remontów starów 266 ,wiec nie jest zle ,a mamy spro nowego sprzetu swojej marki wielu wersji produkowanych u nas -a to warzniejsze.poco np daglezji kupowac inne ciągniki jak swoje mamy i nawet do vietnamu pojadom z midami mam nadzieje ,a zapomnieliscie ze jelcz padł całkiem i autobusy i cieżarowe -a teraz to ożyło niż kupowac u innych i im kapse nabijac bogaczom.
Kkk
Hahaha i wszystko produkowane w Niemczech ale deal zrobili nooo.
ekonom/estetę
Dlaczego takie brzydkie i takie drogie?
Stachanowiec
Walc wiedeński ala Iveco Nasz nowy star 664 rownie piekny
Rzeszow
Rumunia... Zasoby naturalne , ropa naftowa drewno, gaz ziemny, węgiel, rudy żelaza, ....poczytajcie ..
Adam S.
Ciekawe. Rumunia kupuje tyle sprzętu co Niemcy. Niech im się dalej kraj ładnie rozwija, a nam rośnie sojusznik.
Stefan
Jakoś tak dziwnie się czyta, że są państwa, które mogą podpisywać długoletnie umowy ramowe.