- Wiadomości
Turecki system rozpoznawczy dla Kleszcza dostarczony
Turecki koncern Aselsan poinformował o dostarczeniu do Polski systemu rozpoznania i obserwacji ARSUS 100. Trafia on na wyposażenie lekkich transporterów rozpoznawczych Kleszcz.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
W grudniu zeszłego roku turecki koncern Aselsan poinformował o zawarciu (jeszcze w listopadzie) umowy z polską firmą AMZ-Kutno na dostawę systemów radarowych i elektrooptycznych dla pojazdów rozpoznawczych Kleszcz. Wartość kontraktu określono wtedy na ponad 16 mln euro. Na początku listopada firma ogłosiła, że do Polski dostarczony został masztowy system rozpoznania i nadzoru ARSUS 100, który zapewne wchodził w skład sprzętu zawartego we wspomnianej umowie.
Autor. Aselsan
W informacji od tureckiego koncernu (zawartej w Newsletterze nr 14 czytamy, że dostawy wspomnianego rozwiązania mają być realizowane także w roku 2026 i 2027. W skład systemu ARSUS 100 wchodzi m.in. radar obserwacyjny, optoelektronika pozwalająca na obserwację w dzień i w nocy, czujniki działające w paśmie podczerwieni oraz system nawigacji bezwładnościowej.
Pozwala mu to na prowadzenie rozpoznania w każdych warunkach dziennych oraz pogodowych, dostarczając niezbędne dane dla żołnierzy oraz systemów z nim zintegrowanych. Tureckie rozwiązanie pozwala nie tylko na przesyłanie danych obrazowych, ale także dźwiękowych.
Podpisana w połowie sierpnia zeszłego roku umowa na 28 pojazdów Kleszcz jest elementem kontraktu ramowego z końca lutego 2024, na mocy którego możliwe jest pozyskanie nawet 286 sztuk następców BRDM-2. Za pojazdy z pierwszego zamówienia wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym zapłacono około 800 mln złotych, a ich dostawy mają mieć miejsce w latach 2026-2028. Warto wspomnieć, że w udostępnionym wtedy komunikacie ministerstwa obrony informacja dotycząca lat realizacji całej umowy ramowej wskazywała na lata 2026-2035, podczas gdy wcześniej przekazywano, że mowa o latach 2025-2035.
Autor. Ministerstwo Obrony Narodowej
Kupowany pojazd to efekt programu „Lekki opancerzony transporter rozpoznawczy” (LOTR) współfinansowanego przez NCBR w latach 2013-2022 na podstawie umowy nr DOBR-BIO4/019/13463/2013. Za jego wykonanie odpowiadało konsorcjum, w którym liderem było AMZ-Kutno S.A., współpracujące z Wojskowym Instytutem Chemii i Radiometrii, Wojskowym Instytutem Łączności oraz Wojskowym Instytutem Technicznym Uzbrojenia. Wartość programu to 36,45 mln zł, zaś dofinansowanie z NCBR wyniosło 33,42 mln zł.
Zobacz też

Kleszcz (nazwa producenta Bóbr-3) to pływający lekki opancerzony transporter rozpoznawczy. Pojazd powstał jako następca wysłużonych w Wojsku Polskim samochodów opancerzonych BRDM-2. Jednostkę napędową wozu stanowi silnik wysokoprężny o mocy 326 KM (240 kW) sprzężony z automatyczną przekładnią Allison. Pozwala to na rozpędzenie go do 100 km/h po drodze utwardzonej oraz do 7 km/h podczas pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania, przy masie 14-16 ton (w zależności od poziomu opancerzenia).
Poziom ochrony balistycznej stalowego kadłuba jest na poziomie 2 według normy STANAG 4569, a w zakresie minoodporności na poziomie 2a. W przypadku potrzeby zamawiającego istnieje możliwość montażu dodatkowego pakietu opancerzenia zwiększającego ochronę balistyczną do poziomu 3 i przeciwminową do poziomu 3a. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy WKM-B sprzężony z uniwersalnym UKM-2000. Oba środki walki umieszczone zostały w zdalnie sterowanym module uzbrojenia Protector norweskiej firmy Kongsberg.
Autor. Defence24

WIDEO: Akt dywersji. Co wiemy o kolejowym sabotażu?