Reklama

Zdjęcia samolotu Alenia Aermacchi M-346 Master z podwieszonymi rakietami typu IRIS-T zostały wykonane w rejonie bazy Decimomannu na Sardynii. Pociski zostały zamontowane na pylonach podskrzydłowych M-346. Wcześniej podczas testów rakiet AIM-9L Sidewinder, rakiety montowano pod końcówkami skrzydeł. Obecne próby mają na celu polepszenie możliwości bojowych włoskich samolotów poprzez przystosowanie ich do przenoszenia nowej generacji rakiet przeciwlotniczych mających docelowo zastąpić amerykańskie pociski z rodziny AIM-9. M-346 będzie drugim po Eurofighterze typem włoskiego samolotu bojowego zintegrowanego z tą bronią.

Rakieta IRIS-T jest owocem kierowanego przez Niemcy międzynarodowego programu zmierzającego do opracowania nowego pocisku powietrze-powietrze krótkiego zasięgu. Ta mierząca 2,93 m. rakieta dysponuje zasięgiem 25 km, może lecieć z prędkością ok. 3 Ma i jest naprowadzana na cel termicznie z obrazowaniem w podczerwieni. Pierwsze IRIS-T weszły do służby w Luftwaffe w grudniu 2005 roku. Rakiety okazały się hitem eksportowym trafiając na wyposażenie sił powietrznych Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Austrii, Szwecji, Norwegii, Szwecji, Włoch, Belgii, Arabii Saudyjskiej, RPA i Tajlandii. 1 sierpnia b.r. ich producent firma Diehl Defence poinformowała o dostarczeniu 4000 pocisku do Szwecji.  Ich nosicielami mogą być takie samoloty jak Eurofighter, Tornado, F-4, F-16, F/A-18 czy JAS-39 Gripen. Rakieta może być też odpalana z wyrzutni naziemnych. Koszt jednego pocisku to ok. 0.38 mln Euro.

M-346 Master został wybrany przez Polskę w lutym b.r. jako podstawowy element Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego. Polskie Siły Powietrzne mają otrzymać 8 samolotów tego typu począwszy od 2016 roku. Polska będzie czwartym na świecie użytkownikiem tego typu samolotu po Włoszech, Singapurze i Izraelu.

Andrzej Hładij 

Reklama
Reklama

Komentarze (14)

  1. Wuc Naczelny

    Pocisk na oko w cenie jelcza 8x8, lub 4..6 sidewinderów 9M

  2. fenix

    proponuje pieniądze przeznaczone na wspieranie homoparad i propagowanie zboczeń przeznaczyć na obronność kraju

    1. Marek

      Słuszny postulat. Jakby dodać do tego pieniążki marnowane na pomysły szkodników w postaci pseudo-ekologów, to całkiem ładna sumka by się zebrała.

  3. vigg

    Ano nie wybralismy! Zawsze dla uspokojenia opinii publicznej powiedzą, żer nie ma problemu hehe Grot 2 to bajka jak korweta Gawron! No i oby z platformą Anders czy PL-01 nie było podobnie!

  4. Wojtekus

    Czy nasze nowo wybrane samoloty mozna zintegrowac z tymi IRISami? Podobno nie wybralismy wersji rozwijanej spelniajacej wymogi przenoszenia srodkow bojowych.

  5. heh

    ta, nie szło ponieść gotowego projektu PZL 250 Skorpion

    1. watwatwat

      Przeciez to byla makieta ze sklejki. Iryda chociaz latala (choc marnie). Ten projekt nigdy sie nie zaczal nawet.w

    2. BieS

      Jeżeli już to PZL 230 Skorpion i trochę polszczyzny "szło by posiąść".

  6. brz

    A co z projektem GROT-2. podobno miał być rozwijany. czy razem z M-346 nie dostaliśmy pełnej dokumentacji technicznej??

    1. watwatwat

      Nie, kupilismy samoloty a nie technologie do ich produkcji. GROT-2 nie mailbyc rozwijany i nie bedzie. To makieta i zyczeniowe myslenie. Polska nie zrobia swojego odrzutowca i nie zrobi. I tak wszystko byloby importowane.

  7. Patcolo

    Tą wersję którą my kupiliśmy można bez problemu przemodelować do wariantu bojowego po modernizacji

    1. Oj

      A na czym opierasz swoją opinię????

  8. brz

    A co z projektem GROT-2. podobno miał być rozwijany. czy razem z M-346 nie dostaliśmy pełnej dokumentacji technicznej??

  9. paweł piotr z

    jakie są różnice między m-345 a m-346? czemu francusi rozważają wybór m-345 mimo że jest starszy? co to tak naprawdę znaczy samolot na szkolenie podstawowe i zaawansowane? jesli w Polsce do podstawowego jest Orlik a zaawansowanego Master to jaka maszyna we francji będzie robić za zaawansowaną?

  10. Wojmił

    Tylko, że Polska kupiła tylko wersję szkolną.... Szkoda, że chociaż połowa z zakupionych samolotów nie może pełnić funkcji bojowych - w razie potrzeby mogłyby taniej niż F-16 wykonywać mniej wymagające zadania... ale nie.. w Polsce wszystko się robi na teraz i na minimum..

    1. oskarm

      Zdefiniuj te "mniej wymagające zadania" w wojnie z Rosją?

    2. PIhg

      Jest opcja na 4+ ,więc istnieje szansa na uzbrojone ,ktore raczej wystarczą na akcje policyjne

    3. Poison

      Według wcześniejszych informacji, instalacja radaru i innych niezbędnych modułów na wersji podstawowej ma trwać tylko kilka godzin. "Producent prezentuje zresztą dość ciekawe podejście do problemu wyposażenia M-346 w radar. Teoretycznie bowiem do instalacji radaru przystosowany może być każdy Master. Sama stacja może być montowana jedynie w razie potrzeby. Dzięki funkcjonowaniu na zasadzie „plug and play” integracja radiolokatora z pozostałymi elementami systemu nawigacyjno-celowniczego miałaby się odbywać automatycznie. Sam proces montażu radaru i przemiany samolotu z wersji LIFT do wariantu bojowego miałby zaś trwać ok. godziny. "

  11. miki

    Mam nadzieję że po odebraniu 8 szt, dokupią pozostałe 4 oraz przerobią do wersji bojowej - co nie jest problemem - nowy radar i naprzód. Z nowym radarem miały by większe możliwości bojowe niż SU -22 .

    1. realista

      Jezeli okaze sie ze zaplacimy za to wiecej niz za KAI T-50 Golden Eagle to ja jednak widze problem.

    2. Tyberios

      Tylko że udźwig bardziej mizerny niż mizerny... by zastąpić szturmowiec trzeba innego szturmowca a nie szkoleniówke. Problem w tym że szturmowce to jednak... wymierający gatunek.

    3. szary

      To dodaj jeszcze podwozie i jednostkę rozruchową aby mogły operować z improwizowanych lotnisk i jeszcze kilka drobiazgów które zrobią z niego samolot dla wojnę ;)

  12. Klimo

    Oby nasze też kiedyś dozbrojono !

  13. fenix

    proponuje pieniądze przeznaczone na wspieranie homoparad i propagowanie zboczeń przeznaczyć na obronność kraju

  14. ja

    A ja żałuję, że nie kupili F/A-50. Mógłby zastąpić nie tylko Su-22 ale byłby lepszy niż kolejne używane F-16. A że pali więcej - nie przesadzajmy.