Reklama
  • Wiadomości

Testy M-346 z rakietami IRIS-T

Samoloty szkolno-treningowe typu Alenia Aermacchi M-346 Master rozpoczęły loty testowe z rakietami powietrze-powietrze krótkiego zasięgu typu IRIS-T. Ma to związek z procesem integracji nowego typu uzbrojenia z włoskim samolotem odrzutowym, w ramach programu rozwoju jego wersji bojowej M-346 LCA. 

  • M-346 Master - fot. AleniaAermacchi
    M-346 Master - fot. AleniaAermacchi
  • Pocisk Iris-T - fot. Wikiepdia
    Pocisk Iris-T - fot. Wikiepdia

Zdjęcia samolotu Alenia Aermacchi M-346 Master z podwieszonymi rakietami typu IRIS-T zostały wykonane w rejonie bazy Decimomannu na Sardynii. Pociski zostały zamontowane na pylonach podskrzydłowych M-346. Wcześniej podczas testów rakiet AIM-9L Sidewinder, rakiety montowano pod końcówkami skrzydeł. Obecne próby mają na celu polepszenie możliwości bojowych włoskich samolotów poprzez przystosowanie ich do przenoszenia nowej generacji rakiet przeciwlotniczych mających docelowo zastąpić amerykańskie pociski z rodziny AIM-9. M-346 będzie drugim po Eurofighterze typem włoskiego samolotu bojowego zintegrowanego z tą bronią.

Rakieta IRIS-T jest owocem kierowanego przez Niemcy międzynarodowego programu zmierzającego do opracowania nowego pocisku powietrze-powietrze krótkiego zasięgu. Ta mierząca 2,93 m. rakieta dysponuje zasięgiem 25 km, może lecieć z prędkością ok. 3 Ma i jest naprowadzana na cel termicznie z obrazowaniem w podczerwieni. Pierwsze IRIS-T weszły do służby w Luftwaffe w grudniu 2005 roku. Rakiety okazały się hitem eksportowym trafiając na wyposażenie sił powietrznych Niemiec, Hiszpanii, Grecji, Austrii, Szwecji, Norwegii, Szwecji, Włoch, Belgii, Arabii Saudyjskiej, RPA i Tajlandii. 1 sierpnia b.r. ich producent firma Diehl Defence poinformowała o dostarczeniu 4000 pocisku do Szwecji.  Ich nosicielami mogą być takie samoloty jak Eurofighter, Tornado, F-4, F-16, F/A-18 czy JAS-39 Gripen. Rakieta może być też odpalana z wyrzutni naziemnych. Koszt jednego pocisku to ok. 0.38 mln Euro.

M-346 Master został wybrany przez Polskę w lutym b.r. jako podstawowy element Zintegrowanego Systemu Szkolenia Zaawansowanego. Polskie Siły Powietrzne mają otrzymać 8 samolotów tego typu począwszy od 2016 roku. Polska będzie czwartym na świecie użytkownikiem tego typu samolotu po Włoszech, Singapurze i Izraelu.

Andrzej Hładij 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama