- Wiadomości
Termin powrotu MiG-ów nadal nieznany
Wydział działań komunikacyjnych Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych nie potwierdził informacji, jakie pojawiły się w sieci kilka dni temu, mówiły one o rychłym powrocie do służby pierwszych myśliwców MiG-29.

Zgodnie z informacjami pojawiającymi się w Internecie cztery myśliwce MiG-29 miały już jakoby przejść szczegółową inspekcję i otrzymać dokumentację uprawniające ich powrót do służby. Miały być wśród nich m.in. maszyny o numerach burtowych 15 i 28. Pogłoski mówiły też o przywracaniu w następnej kolejności samolotów o największych niewykorzystanych resursach godzinowych. Docelowo planowano jakoby przywrócenie do służby 8-10 samolotów w 22. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku i podobnej liczby w 23. BLT w Mińsku Mazowieckim.
W odpowiedzi na pytania w tej sprawie zadane przez portal Defence24, Dowództwo Generalne zdementowało jednak te informacje. Poinformowano nas, iż „nie podjęto decyzji odnośnie wznowienia lotów samolotów MiG-29”. Jednocześnie zaznaczono jednak, iż „Zgodnie z zatwierdzonym w dniu 07.06.2019 r. przez Szefa Sztabu Generalnego WP <<Planem eksploatacji zasadniczego uzbrojenia i sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych RP w latach 2017 -2026>> docelowy rok eksploatacji dla samolotów MiG-29 został ustalony na 2030 r.”, co oznacza, że "dwudziestki dziewiątki" wciąż mogą powrócić do służby.
Badania nad polskimi myśliwcami MiG-29 najwyraźniej nadal trwają. „Inspektorat Sił Powietrznych posiada Raport końcowy z badania zdarzenia lotniczego zaistniałego na samolocie MiG-29 nr 4103 w dniu 06.07.2018 r. Pozostałe zdarzenia są w trakcie badania przez KBWL LP.” – poinformowało nas Dowództwo Generalne Rodzajów SZ RP.
Powrót MiG-ów do linii i ich służba w ciągu kolejnych lat byłaby korzystna z punktu widzenia Sił Zbrojnych z wielu względów. Maszyny te mogłyby odciążać w służbie stosunkowo nieliczne F-16C/D Jastrząb do czasu pojawienia się obiecywanych F-35 i bezzałogowców z programu Harpii Szpon. Ich utrzymanie w służbie nadaje też sens utrzymywaniu dwóch baz lotniczych wraz z ich personelem. Specjaliści ci kiedyś przejdą na sprzęt nowej generacji, a przynajmniej będą pomagali w szkoleniu nowych kadr.
Powrót MiG-ów do służby byłby też dobra wiadomością dla zakładów zajmujących się ich remontami, w tym WZL Nr 2 i WZL Nr 4.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]