• Wiadomości

TAI o ofercie w programie Kruk: "Mamy szyte na miarę rozwiązania" [Defence24.pl TV]

Jeśli jednak będą jakieś specyficzne potrzeby z polskiej strony… to mamy szyte na miarę rozwiązania do zastosowania, w krótkim okresie. Spełnimy wymagania każdego użytkownika.” - mówi w rozmowie z Defence24.pl Gorkem Bilgi z Turkish Aerospace Industries. Przedstawiciel TAI podkreśla przy tym, że program Kruk może być początkiem współpracy między turecką firmą, a polskimi przedsiębiorstwami zbrojeniowymi. 

  • T-129 ATAK. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
    T-129 ATAK. Fot. Andrzej Hładij/Defence24.pl
  • Gorkem Bilgi, Programs & Business Develpment Director, TAI. Fot. Defence24.pl
    Gorkem Bilgi, Programs & Business Develpment Director, TAI. Fot. Defence24.pl

"Ponieważ nie znamy na ten moment dokładnych wymagań polskiego inspektoratu uzbrojenia i końcowego użytkownika (Wojska Lądowe SZ RP - Defence24) oferujemy więc turecki pakiet z tureckimi rozwiązaniami i systemami uzbrojenia - mówi w rozmowie z Defence24 Gorkem Bilgi z TAI. Zapewnia jednocześnie o możliwości spełnienia specyficznych wymogów Sił Zbrojnych RP, jeśli takie zostaną zgłoszone: "Jeśli jednak będą jakieś specyficzne potrzeby z polskiej strony... to mamy szyte na miarę rozwiązania do zastosowania, w krótkim okresie. Spełnimy wymagania każdego użytkownika." 

Przedstawiciel TAI podkreśla przy tym, że program Kruk może być pierwszym krokiem do współpracy między tureckim koncernem a polskimi przedsiębiorstwami zbrojeniowymi, takimi jak firma Mesko, z którą Turcy podpisali w 2015 roku porozumienie o współpracy. "TAI dostarczy rozwiązania dla polskich sił zbrojnych i przemysłu. My nie sprzedajemy produktu. Zakup śmigłowca uderzeniowego, który będzie używany przez 30-40 lat jest jak małżeństwo" - wskazuje Gorkem Bilgi. Zakup śmigłowców szturmowych może także, jego zdaniem, otworzyć drogi do współpracy także przy innych programach niż T129 ATAK pomiędzy podmiotami z obu państw. 

T129 został dodatkowo opancerzony i jest trudniej wykrywalny przez radary niż jego poprzednik - A129. Jak podkreśla Gorkem Bilgi z TAI, T-129 ATAK "to zupełnie nowy produkt, ale ma swoje dziedzictwo. To płatowiec i platforma sprawdzone w boju, podczas wielu operacji m.in. pokojowych i zapewniania bezpieczeństwa wewnętrznego od lat 80. XX wieku, w tym podczas działań w Kosowie i Afganistanie. Kadłub był używany w działaniach  bojowych, ale teraz wyposażony jest w najnowocześniejsze dostępne wyposażenie."

Na licencji w Turcji produkowane są napędzające maszynę silniki LHTEC CTS800-4A o mocy 1361 KM każdy. Śmigłowiec wyposażono też w nowy pięcioramienny wirnik główny. Śmigłowiec został także wyposażony w rozwijany w Turcji zintegrowany Aircraft Mission & Managment System (AMMS), w skład którego wchodzi m.in. celownik laserowy, kamera telewizyjna i sensor podczerwieni FLIR, a także nowe hełmy dla załogi. Polsce ma być oferowany śmigłowiec ATAK w wielozadaniowej wersji T-129B.

Podstawowym uzbrojeniem przeciwpancernym tej maszyny są rakiety Mizrak-U (UMTAS) nazywane tureckimi Hellfire. Może on także przenosić rakiety powietrze-powietrze Stinger produkowane na licencji w Turcji oraz 70 mm naprowadzone laserowo pociski powietrze-ziemia Rokestan Cirit. Stałym wyposażeniem ofensywnym śmigłowca jest z kolei 20 mm, trzylufowe działko typu gatling M197. Turcy podkreślają, że mają pełne prawa intelektualne do konstrukcji i mogą ją eksportować do innych krajów, za wyjątkiem Włoch i Wielkiej Brytanii.

Reklama