Siły zbrojne
System identyfikacji AIS na morskim Mi-17
Śmigłowiec Mi-17 powrócił do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach po remoncie, podczas którego został doposażony w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających. Jest to trzecia zaopatrzona w AIS (ang. Automatic Identification System) maszyna w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Mi-17 (Mi-8MTV-1) z numerem 0608 powrócił z remontu w łódzkich Wojskowych Zakładach Lotniczych nr. 1. W czasie prac konserwacyjno- remontowych na jego wyposażenie trafił system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS (ang. Automatic Identification System). Jest to urządzenie umożliwiające odbieranie danych z pokładowych systemów AIS jednostek pływających. Identyfikują statek, oraz zawierają inne dane istotnie ułatwiając zarówno nadzór żeglugi jak też realizację zadań ratowniczych.
Dotychczas w AIS wyposażone były jedynie dwie maszyny Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jako pierwszy w grudniu 2008 roku system ten otrzymał samolot monitoringu ekologicznego An-28E nr. 0405 , w lutym 2010 roku śmigłowiec ratowniczy W-3RM noszący oznaczenie 0815. Mi-17 nr. 0608 jest trzecią maszyną z tego typu wyposażeniem. Obecnie trwa instalacja systemu AIS na śmigłowcu W-3RM nr. 0813. W najbliższym czasie znajdzie się on również na pokładzie drugiego samolotu monitoringu ekologicznego An-28E nr. 0404.
luzz
system AIS, kosz zakupu z montażem na jachcie, plus antena, koszt 2 tyś Euro netto.
ssid
Sam odbiornik, pozwalający na "odbieranie danych z pokładowych systemów AIS jednostek pływających" to koszt 300-400 euro a anteną i brutto.
Anteas
Mamy czterdzieści trzy bazy lotnictwa morskiego? To chyba więcej niż USA, Rosja i ChRL razem wzięte.
Artka
a mamy 34 brygady pancerne?to tylko nazwa