Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Su-57 lecą na zachód

Dwa nowe seryjne myśliwce Su-57 zostały zaobserwowane podczas międzylądowania na lotnisku Nowosybirsk Tołmaczewo w drodze na zachód. Maszyny te to piąty i szósty egzemplarz seryjny wyprodukowany przez Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego należące do koncernu Suchoj. Są to pierwsze maszyny tego typu dostarczone w bieżącym roku Siłom Powietrzno-Kosmicznym Rosji. Zgodnie z planem w 2022 do służby mają trafić cztery maszyny Su-57.

Su-57
Autor. BMPD
Reklama

Samoloty noszące czerwone numery boczne „53" i „54" zostały zaobserwowane w dniach 25-26 maja 2022 na lotnisku Nowosybirsk Tołmaczewo skąd wyruszyły w dalszą drogę na zachód. Są to pierwsze maszyny Su-57 zbudowane w bieżącym roku. Poprzednie dwa dostarczono pod koniec ubiegłego roku i nosiły niebieskie numery „02" i „52".

Reklama

Zobacz też

Reklama

Co ciekawe, w ostatnim czasie ani siły zbrojne ani producent nie informują o realizacji i terminach dostaw. Wszelkie informacje na ten temat pochodzą od spotterów i ekspertów lotniczych, którzy skrzętnie rejestrują numery seryjne i boczne maszyn zaobserwowanych na lotniskach czy podczas pokazów. Poprzednie dwie maszyny, wyprodukowane w 2021 roku zostały „namierzone" dopiero w lutym bieżącego roku. Na kadłubach nosiły godło 929. Państwowego Centrum Testów Lotniczych im. W.P. Czkałowa w Achtubińsku (obwód astrachański), które prawdopodobnie jest bazą dla programu szkolenia załóg Su-57.

Produkcja Su-57 napotyka spore problemy, m. in. ze względu na opóźnienia w pracach nad docelowymi silnikami. Skutkiem tego obecne egzemplarze seryjne napędzane są silnikami stosowanymi w myśliwcach Su-35S. Trwają również prace nad innymi rozwiązaniami, które trafią dopiero do „unowocześnionej wersji" Su-57, takimi jak nowy komputer misji czy celownik nahełmowy. De facto, będzie to pierwsza wersja z docelową konfiguracją. Rosyjska propaganda już nadała jej nazwę „Super Suchoj", prezentując jako koleją wersję rozwojową krajowego myśliwca 5. generacji.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Generalnie program Su-57 nie miał szczęścia i ulegał licznym opóźnieniom, również ze względu na to, że pierwszy seryjny egzemplarz Su-57 noszący numer boczny „01" rozbił się 24 grudnia 2019 roku podczas finalnych prób fabrycznych, na trzy dni przed planowanym przekazaniem siłom powietrznym. Dopiero drugi egzemplarz seryjny, przekazany ponad rok później w styczniu 2021 roku, stał się pierwszą maszyną Su-57 oficjalnie przyjętą na uzbrojenie Sił Powietrzno-Kosmicznych Rosji.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama