Reklama

Geopolityka

Spadł syryjski MiG-29. Okoliczności niejasne

Fot. Syrian Arab Air Force
Fot. Syrian Arab Air Force

W ciągu największego nasilenia walk w prowincji Idlib, kiedy to Syryjskie Arabskie Siły Powietrzne utraciły dwa bombowce Su-24 i szkolno-bojowego L-39 Albatros, utracony został także czwarty samolot – MiG-29 SM. Maszyna runęła na ziemię kilka minut po starcie.

Syria pozyskiwała myśliwce MiG-29 różnych wersji począwszy od 1987 roku i szacuje się, że obecnie eksploatowanych jest w tym kraju 20 maszyn (wg innych danych 30) w trzech eskadrach, stacjonujących zwykle w bazie Sayqal: 697., 698. i 699. Do tej pory pojawiały się doniesienia o zestrzeleniu dwóch maszyn tego typu przez izraelskie F-15 w roku 1989 i dwóch w podobnych okolicznościach w 2001 roku.

W obydwu przypadkach MiG-i miały zostać poderwane w celu przechwycenia izraelskich samolotów rozpoznawczych. Żaden z tych incydentów nie został jednak potwierdzony ani przez Syrię ani przez Izrael. Kolejna niepotwierdzona strata syryjskiego MiG-a miała rzekomo nastąpić w marcu 2018 roku, w wyniku trafienia go pociskiem ziemia-powietrze przez rebeliantów.

Pierwszą potwierdzoną stratą syryjskiego MiG-a-29 jest więc ta z 5 marca bieżącego roku. Samolot miał wystartować z bazy lotniczej Szeirat w prowincji Homs i runąć na ziemię po przebyciu kilku kilometrów. W incydencie zginął pilot, płk Yunes Al-Makdid, który nie zdołał się katapultować.

Całe wydarzenie potwierdza syryjska strona rządowa, która podała, iż samolot spadł z powodu awarii technicznej. Nie jest to wykluczone, biorąc pod uwagę wzmożoną działalność lotnictwa syryjskiego w ostatnich tygodniach, która zwiększyła ryzyko wypadku.

Tureckie media donoszą jednak, że samolot został zestrzelony. Nie precyzują jednak, czy przez lotnictwo bojowe (tureckie F-16 musiałby wejść w tym celu nad terytorium syryjskie, nawet gdyby miały wykorzystać pociski powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120 AMRAAM) czy przez bojowników (wojska specjalne?) znajdujących się nieopodal bazy, za pomocą pocisków klasy MANPADS.

W ubiegłym tygodniu, po zestrzeleniu dwóch syryjskich Su-24 i L-39 Albatros pojawiły się informacje, jakoby Syria miała rzucić do walki swoje najbardziej elitarne samoloty do walki z tureckimi F-16C. Miały to być właśnie MiG-i-29, zmodernizowane przez Rosjan w ostatnich latach do standardu MiG-29SM, lub nawet wyższego (zbliżonego do SMT). Modyfikacje te umożliwiają tym samolotom wykorzystywanie uzbrojenia precyzyjnego dużego zasięgu, głównie powietrze-ziemia, ale także najnowszych wersji pocisków powietrze-powietrze R-77 (rosyjski odpowiednik AMRAAM-a). O zintegrowaniu syryjskich MiGów-29 z R-77 informowały już w 2016 roku izraelskie media. Maszyny te miały zostać też wyekwipowane w zaawansowany systemy walki radioelektronicznej Talisman produkcji białoruskiej.

Pojawiały się też doniesienia o dostarczeniu Syryjczykom na rosyjskich okrętach, które niedawno zawinęły do portu w Tartus, nowego wariantu pocisków powietrze-powietrze R-77 A2A, o zasięgu „większym niż AMRAAM”. Całe to wyposażenie i uzbrojenie miało, według niektórych doniesień, dać "przewagę" nad tureckimi samolotami... 

Reklama
Reklama

Komentarze (17)

  1. Dar 12

    Może czas wymienić nasze Migi na F 15 lub F 16 Syryjskie też spadają

    1. Gnom

      Z dnia na dzień? Wiesz ile trwa proces przezbrajania, w tym przeszkolenie?

    2. Ukulele

      Wolałbym typhoony

    3. To że czas wymienic nasz migi to fakt. Jednak w kwestii spadani to F-16 także często dosyć spadają. Lata nikogo nie oszczędzają. Do tego to F-16 spadały bardzo często w poczatkach swej słuzby. nakrecono o tym nawet filmy. Dokładnie to o walce rodzin pilotów o odszkodaowania i udowodnienie że winne były przyczyny techniczne nie bledy pilotów. Słynna śrubka o którą przecierała sie wiązka kabli .

  2. Herr Wolf

    A w Pakistanie spadł f16 i co?!

  3. BUBA

    Pierwsza katastrofa MiGa-29 w Syrii od 30 lat.

    1. Pierwsza do której sie Syria przyznała a to juz róznica.

    2. BUBA

      Jest na lotnictwo.net lista strat samolotów Syrii. Sporo jest udokumentowanych filmami z youtube pokazującymi zestrzelenia i wraki. Sprawdź sobie co jest stratą bojową a co wypadkiem. Lista nie obejmuje ostatnich dwóch lat......................................................................................................................

  4. Fred

    pilot na zdjęciu wygląda na typowego frontowca

    1. Barney

      Zwłaszcza jego maska tlenowa z frontu wojny Yom Kippur 1973 !!

    2. Gnom

      Ale od frontu! - czytaj z przodu

    3. JSM

      Pamięta się dobre czasy! Wspomina sie.

  5. Tom

    "awaria techniczna" - zablokowanie turbiny amraamem :)

    1. Gnom

      F-117 który spadł i F-15 lądujący awaryjnie w Sarajewie też najpierw miały problemy techniczne, w postaci braku paliwa. A to że wyciekło ze zbiorników dzięki odłamkom z Newy ( niektórzy twierdza że w drugim przypadku z R-27) wyszło na jaw jakiś czas później. No cóż pewien generał pod koniec socjalizmu zmarł na ołowicę makarowa - choroba śmiertlena.

    2. Sternik

      Ołowicę leczy się utrwalaczem fotograficznym (tiosiarczanem sodu). Na odmianę Makarowa nie wynaleziono antidotum.

  6. Fanklub Daviena

    Jasne są tylko zawsze okoliczności spadku samolotów USA lub Izraela: awarie lub zderzenia z ptakami... :)

    1. Kiks

      Gdzieś są krańce twojej śmieszności? Może najwyższy czas zmienić tutaj nicka. Chyba, że wy wespół piszecie te brednie.

    2. klerykał

      Rosji jest to zawsze wina pilota. Przecież sprzęt nie zawodzi, prawda?

    3. Ukulele

      Chcesz powiedzieć że E11 zestrzelono ? A dowody jakie są na to?

  7. Szemrany smerf

    Mimo wszystko szkoda pilota.

    1. robo

      no bardzo zasłużony.. jeden z tych od bombardowania szpitali i bomb chemicznych na cywili?

    2. Herr Wolf

      Oczywiście natychmiast pokażesz dowody i jeszcze szybciej pokażesz je w ONZ- cię..!

    3. Davien

      ONZ juz to umiesciło w raporcie więc masz nieaktualne gotowce,polecam je zmienic.

  8. michalspajder

    Okolicznosci zdarzenia jak by byl “wyremontowany” w WZL2,albo jakby z Bydgoszczy wyslano “specjalistow” do Syrii aby im pokazac,jak to sie robi...Swoja droga,juz na powaznie to albo poziom remontow i modernizacji w Rosji zaczyna byc zblizony do tego w Polsce,albo,jak to niektorzy forumowicze opisuja ponizej byl tam ktos z MANPADS,we wlasciwym miejscu i o wlasciwym czasie.No i z wlasciwa bronia.

    1. Xxx

      Stawiałbym na czynnik obiektywny: rosyjska myśl techniczną jest na żenującym poziomie. Cód że w ogóle coś z Rosji lata wynika z umiejetnosci pilotow i mechaników.

    2. BUBA

      Jasne, operowanie od 2011 w warunkach wojny z lotnisk pod ostrzałem Izraela, USA, NATO i jeden wypadek, w przeciwieństwie operowania w czasie pokoju z czystych ja stół lotnisk za "Dobrej Zmiany" - wypadek co roku. I wszystkiemu winne ZSRR...................................................................

    3. bender

      Z dużym prawdopodobieństwem zaraz przeczytamy o mitycznych pralkach czy lodówkach marki "nie gniotsa nie łamiotsa" i tym podobnych jednorożcach ;-)

  9. Dawo

    Tymczasem miał oberwać kolejny Pancyr- tym razem ponoć odpalił 2 rakiety i obie chybiły.

    1. bender

      To wydaje się być regułą. Sami Rosjanie mówili o 17% skuteczności Pancyrów użytych do obrony baz w Syrii. Był o tym artykuł na Defence24.

  10. andys

    "Maszyny te miały zostać też wyekwipowane w zaawansowany systemy walki radioelektronicznej Talisman produkcji białoruskiej." 1. Jesli Rosjanie zaakceptowali białoruski system WE to chyba nie jest zły? 2. Wydaje mi sie , że sprzet zamontowany na stałe , to nie ekwipunek.

    1. BUBA

      Talizman podwieszasz na belkę uzbrojenia -zewnętrzną, a pod Taliznan podwieszasz kolejną belkę np z R-60M.......................................................................................................................................................... ........................................................................................................................................................................ Białorus podobnie jak SAAB proponowała nam taki system dla naszych MiGów-29.

  11. ryba

    zauważyliście że ruskich troli coś malutko sie tu udziela ? nit nie wychwala Migów i nie ujada na F 35

    1. sff

      co miało być powiedziane to zostało powiedziane. Po cóż mielić po próżnicy? Jakie są migi cze efy to najlepiej wiedzą ich piloci. Reszta to gdybanie.

    2. R

      Jezeli ktos "nit nie wychwala Migów i nie ujada na F 35" jest Trollem? tomktonapisal ten komentarz zachodni Troll?

    3. czytelnik D24

      Uderz w stół a nożyce się odezwą :)

  12. Marek

    Czyli wychodzi na to, że w syryjskim meczu jeśli chodzi o lotnictwo jest 4:0 dla Turków.

    1. BUBA

      Możesz coś więcej o tym napisać? Kto zanotował zestrzelenie? Może Davien i moc Yedi?............................

    2. Adam

      Zapewne protureccy rebelianci

    3. Marek

      Przypuszczalnie człowiek z rurą, który znalazł się w odpowiednim czasie i właściwym miejscu.

  13. Davien

    No cóz, biorac pod uwage ze nie ma wersji R-77 A2A to zapewne dostarczyli jedyne jakie maja czyli R-77-1 o zasiegu balistycznym do 110km

    1. dawo

      Nie ma czegoś takiego jak zasięg balistyczny. Zasięg AIM-120 C5 według instrukcji wynosi od 70 do 90 km na wysokości - w przeliczeniu ok. 10 000 m. Po wypaleniu paliwa pocisk powinien ulec samozniszczeniu. Nawet jeżeli tak się nie stanie, rakieta nie ma sterowania i zasilania dla systemu naprowadzania. I skończcie z pisaniem głupot.

    2. Ukulele

      Ciekawe jak wygląda sprawa głowicy AESA do R 77. To byłby olbrzymi postęp. Szkoda że USA czegoś takiego nie buduje

    3. Gnom

      I znów wiesz lepiej. Skąd wiesz co oznacza R-77 A2A, bo u ruskich jedna rzecz ma czasem wiele nazw. Może to tylko odmiana R3S, w końcu uważasz, że dalej jak AIM-7 to ruscy nie doszli.

  14. werte

    Nasze Migi 29 spadały ostatnio bez pomocy żadnych rakiet. Ten typ tak ma...

    1. abc

      Nasze Migi były w ostatnich latach eksploatowane mniej więcej w taki sam sposób i z takim samym skutkiem z jakim Iran eksploatuje swoje F-14. To nie jest dowód na słabość konstrukcji Mig29 tylko dowód naszej głupoty.

    2. Navigator

      Serwis miga to nie najprostsza sprawa. przygotowanie do lotu to min 10h A przy braku diagnostyki i sprawdzonej kadry To KLOPS

    3. Gnom

      A zauważyłeś w treści artykułu, że to pierwsza strata techniczna (jak piszą inni) od początku eksploatacji MiG-29 w Syrii, czyli od ponad 30 lat. U nas tez przez prawie 30 lat nie spadały, aż ktoś popsuł system nadzoru. W Syrii jest wojna, zatem to wcale nie musi być zwykła strata z przyczyn technicznych, ale typowo wojenna poczynając od zestrzelanie aż do sabotażu włącznie. MiG-29 to naprawdę bezpieczny samolot.

  15. MiP

    Oj tam niema co snuć teorii spiskowych,przecież nasze migi też spadają

  16. zyg

    Na zdjęciu pilot najwyraźniej w maszynie zmodernizowanej, o czym świadczy stan widocznej maski tlenowej :))) Jeśli fotel w podobnym stanie to wiele to wyjaśnia. Sugestia dla Rosjan i lotników Assada, na kadłubach samolotów powinni oznaczać liczbę misji bojowych (tak jak n.p. w polskim lotnictwie podczas 2 w,ś. symbol bomby - misja bombowa na Niemcy czy spadochron z flagą - misja zrzutów do krajów okupowanej Europy) Proponuję symbol Czerwonego Krzyża za zbombardowany szpital, zeszyt i pióro za szkołę czy symbol ONZ za obóz uchodzców/ konwój humanitarny?

  17. droma

    bardzo prawdopodobne : zlom i obsluga techniczna na poziomie rosji-kaput ,czli zenada ...