Reklama

Siły zbrojne

Śmigłowce szturmowe dla Mistrali już w 2015 roku

Koncern Russian Helicopters poinformował, że pierwsze pokładowe śmigłowce szturmowe K-52K „Aligator” zostały już zbudowane. Próby w locie rozpoczną się na początku 2015 roku. Maszyny tego typu mają stacjonować na śmigłowcowcach Mistral, których dostawa z Francji jest nadal zawieszona. 

Pomimo tego, że Francja deklaruje wstrzymanie dostawy dwóch zamówionych jednostek pływających, Rosja nadal pracuje nad ich uzbrojeniem. Arseniewskie zakłady lotnicze „Progress”, należące do konsorcjum Russian Helicopters otrzymały kontrakt na 32 śmigłowce  szturmowe Ka-52K. Prototyp tej wersji powstał w 2012 roku i był intensywnie testowany, między innymi na pokładzie lotniskowca Admirał Kuzniecow.

Obecnie koncern Russian Helicopters ogłosił, iż pierwsze egzemplarze maszyn seryjnych przeznaczonych do eksploatacji na śmigłowcowcu „Władywostok” typu Mistral zostały już zmontowane i czekają na próby w locie. Mają się one rozpocząć na początku 2015 roku. Prawdopodobnie na każdy z okrętów trafi 8 maszyn szturmowych Ka-52K i taka sama liczba transportowo-bojowych Ka-29TB.

Ka-52 "Aligator" jest jednym z najnowszych rosyjskich śmigłowców bojowych, słynnym ze względu na nietypową kabinę z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie i układ napędowych z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi.  Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.

Pokładowy Ka-52K różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych stosowanych na pełnym morzy.

Nie tylko śmigłowiec Ka-52 musiał być zmodyfikowany na potrzeby rosyjskiej marynarki wojennej, ale również konstrukcja okrętu typu Mistral musiała zostać zmieniona. Kadłub został nieco podwyższony, aby w wewnętrznych hangarach zmieściły się rosyjskie śmigłowce Ka-52 i Ka-29. Ze względu na typową dla biura konstrukcyjnego Kamowa konfigurację z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami umieszczonymi współosiowo, rosyjskie wiropłaty są bardziej zwarte, ale też znacznie wyższe niż ich zachodnie odpowiedniki.

Reklama

Komentarze (4)

  1. Pavlus

    Maszyny tego typu mają stacjonować na śmigłowcowcach Mistral - chyba na lotniskowcach Mistral. Błąd w tytule.

  2. podbipieta

    Śmigłowce pokładowe,bez pokładu daj im Panie Boże.

    1. Tyberios

      Toast za Flotę Czerwoną! Niech pływa do góry dnem...

    2. nie martw się wujku Samie:)

      Najwyżej będą na krążownikach rakietowych projektu 1144. Są na nich trzy miejsca pod pokładem.

  3. murison

    Czy to działko jest zamocowane na stałe? trochę ma chyba za mało miejsca, żeby się móc obracać

    1. ito

      Na stałe. Celuje się całą maszyną. Dzięki swemu układowi napędowemu śmigłowiec jest w stanie bardzo szybko wykonać obrót wokół osi, jak również bezproblemowo lecieć np. bokiem>Instalowanie obrotowej wieżyczki Rosjanie uznali za niecelowe.

    2. Majk

      Może odchylać się o kilkanaście stopni w każdym kierunku

    3. wirnik

      Rosyjskie śmigłowce szturmowe nie posiadają obrotowych działek podwieszanych pod dziobem śmigłowca. Piloci celują całym kadłubem jak w samolotach.

  4. Moshe Schwantz

    Nie wszystko co rosyjskie, to kupa złomu mości forumowicze, prawda?

    1. Razparuk

      Śmigłowiec piękny ale uroda to ostatni parametr na wojnie....

    2. podbipieta

      Niestety mości Mosze ale prawda.

    3. kzet69

      No fakt, te 2 fotki powyżej to nie złom, to fatamorgana, jedno z fotoszopa, drugie - fotka modelu na resorach...

Reklama