Siły zbrojne

Rozpoczęcie prób Tu-160M2

Pierwszy lot samolotu Tu-160M2. Fot. kremlin.ru
Pierwszy lot samolotu Tu-160M2. Fot. kremlin.ru

Przedsiębiorstwo Kazan Aviation rozpoczęło próby zmodyfikowanej wersji Tu-160M, noszącej oznaczenie Tu-160M2.

Zgodnie z przyjętymi procedurami, najpierw przeprowadzone zostaną testy naziemne. W przypadku powodzenia, zostaną rozpoczęte próby w powietrzu. Ponieważ komunikat ma charakter nieoficjalny, harmonogram prób nie jest znany. Jednakże zapowiedź ministra obrony Federacji Rosyjskiej ze stycznia 2019 r. mówiła o przekazaniu pierwszej maszyny tego typu do jednostki liniowej w roku 2021. 

Maszyny tego typu mają być znacznie zmodyfikowanymi bombowcami strategicznymi Tu-160M. Zmiany mają obejmować zastosowanie nowych systemów nawigacji i wymiany danych (w tym podniesienie ich odporności na systemy zakłócające), oraz możliwość przenoszenia pocisków samosterujących Kh-55, Kh-101/Kh-102 (Raduga) oraz przeciwokrętowych pocisków hipesonicznych 3M22 (Cyrkon). Jednym z głównych powodów dotychczasowych opóźnień były silniki - samolot miał być napędzany nową wersją dotychczasowych silników NK-32M, jednak wciąż nie udawało się osiągnąć zadowalających charakterystyk pracy - dlatego oblot Tu-160M2 odbywał się jeszcze ze starymi jednostkami napędowymi. Do chwili obecnej, nie jest jasne, czy udało się pokonać te trudności.

Ministerstwo obrony FR zakontraktowało w 2018 r. dostawę 10 Tu-160M2, zostało to ogłoszone przy okazji oblotu pierwszej maszyny. Samolot otrzymał nazwę Piotr Diejniekin (na cześć dowódcy sił powietrznych - kolejno - ZSRR, WNP i w końcu Federacji Rosyjskiej).

Komentarze