Reklama

Rosyjskie opancerzone ciężarówki coraz liczniejsze

Rosyjska wyrzutnia bezzałogowców Gerań-2/Harpia-A1 umieszczona na samochodzie ciężarowym Kamaz-6350 z kabiną opancerzona K-5350 podczas przygotowań do parady zwycięstwa w mieście Alabino.
Rosyjska wyrzutnia bezzałogowców Gerań-2/Harpia-A1 umieszczona na samochodzie ciężarowym Kamaz-6350 z kabiną opancerzona K-5350 podczas przygotowań do parady zwycięstwa w mieście Alabino.
Autor. Telegram

Samochody ciężarowe KamAZ-6350, wyposażone w kabinę opancerzoną K-5350, stają się coraz powszechniejszym widokiem w rosyjskiej armii. Ostatnio zaobserwowano pojazdy tw wersjach nosicieli wyrzutni różnych typów bezzałogowców, zostaną one zaprezentowane z okazji obchodów Dnia Zwycięstwa 9 maja.

Proces opancerzania rosyjskich samochodów ciężarowych rodziny KamAZ poprzez montaż kabin opancerzonych K-5350 nie jest niczym nowym, pisałem o nim już w marcu 2023 roku. Stanowiło to początek systemowego rozwiązania problemu nadmiernych strat pojazdów logistycznych (głównie ciężarówek) oraz ich obsługi podczas walk na Ukrainie, gdzie były one intensywnie niszczone przez odłamki generowane przez różnego rodzaju pociski artyleryjskie. Obok tego pojawiły się także różne improwizacje, takie jak montaż arkuszy blachy falistej, płyt stalowych czy drewnianych bali.

Reklama

Od przynajmniej jesieni zeszłego roku można było zauważyć produkcję i montaż kabin opancerzonych na wspomnianych ciężarówkach, które różniły się nieco od wcześniejszych wersji. Zmiana obejmowała m.in. przeniesienie świateł na niższą pozycję, w miejsce tych dodatkowych, co wyróżnia teraz Kamaza w porównaniu do klasycznej wersji. Zmodyfikowane zostały również wloty powietrza, które teraz znajdują się po bokach kabiny. Monolityczna szyba została podzielona na dwa elementy, a boczne szyby osadzono w wzmocnionej ramie, przy czym lekko zmieniono ich kształt. Opancerzenie jest modułowe, co umożliwia jego dostosowanie i dołożenie do bazowej struktury pojazdu.

Tego typu ciężarówki ze wzmocnioną kabiną zaczęły pojawiać się ostatnio w mediach społecznościowych, głównie za sprawą zdjęć z przygotowań do parady zwycięstwa 9 maja. Największa ich liczba została zauważona podczas tych właśnie przygotowań w Moskwie, gdzie pełniły funkcję klasycznych pojazdów logistycznych, ale także wyrzutni różnego typu bezzałogowców. Pojawiły się one także podczas przygotowań na terenie miasta Alabino (na tytułowym zdjęciu). Widzimy zatem, jak opancerzone Kamazy zaczynają pełnić nowe funkcje w ramach rosyjskiej armii.

Warto przy tym wspomnieć, że część rosyjskich zdolności w zakresie tworzenia opancerzonych kabin dla pojazdów, w tym ciężarówek, powstała dzięki współpracy z izraelską firmą Plasan. Dotyczyła ona produkcji serii wozów Tajfun-K/U na potrzeby m.in. wojsk powietrzno-desantowych i Rossgwardii. Z czasem te rozwiązania zostały rozwinięte własnymi pracami, a obecnie proces ten przyspieszył dzięki funkcjonowaniu rosyjskich zakładów zbrojeniowych w trybie 24/7.

Warto wspomnieć również o innych sposobach poprawy przeżywalności załóg rosyjskich samochodów ciężarowych (pomijając rozwiązania rodem z koszmarów inżynierów). Jednym z przykładów jest poniższa cysterna oparta na podwoziu Urala-4320 6x6, która została wzbogacona o kilka ulepszeń, mających na celu zwiększenie przeżywalności w przypadku rażenia odłamkami czy ataków bezzałogowców. Pierwszym z tych ulepszeń jest opancerzona kabina, która chroni zarówno przedział kierowcy, jak i blok silnika. Szyby zostały zasłonięte pancerną płytą, pozostawiając jedynie wąskie szczeliny, co zmniejsza widoczność. Dodatkowe opancerzenie zostało zastosowane także na zbiorniku. Całość uzupełnia klasyczny daszek, który jednak wykonany jest na wyjątkowo wysokim poziomie, jak na rosyjskie standardy.

Na podstawie powyższych przykładów widać, że Rosjanie, mimo swojej „betonozy” w sztabach, potrafią wyciągać wnioski z walk na Ukrainie i stopniowo wdrażać je w praktyce. Zwiększona produkcja opancerzonych kabin dla pojazdów rodziny KamAZ jest jednym z takich przykładów. Ich coraz szersze zastosowanie pozwoli na poprawę przeżywalności żołnierzy oraz zwiększenie ochrony samego pojazdu. To kolejny element, który warto wziąć pod uwagę, analizując rozwój Wojska Polskiego i jego stopniowe nasycanie nowoczesnymi ciężarówkami rodziny Jelcz.

Reklama

KamAZ-6350 to rosyjski samochód ciężarowy w układzie 8x8, przeznaczony do transportu towarów o masie do 10 ton. W przypadku wariantu KamAZ-63501 ładowność została zwiększona do 15 000 kg. Pojazd ten wszedł do służby w rosyjskiej armii na początku lat 2000. Jego jednostką napędową jest silnik wysokoprężny KamAZ-740.50.360 o mocy 360 KM, który umożliwia rozpędzenie pojazdu o masie własnej 11,4 tony do prędkości 95 km/h. Ciężarówka ta, ze względu na swoją dużą ładowność, znalazła szerokie zastosowanie jako platforma dla różnych typów uzbrojenia, takich jak systemy przeciwlotnicze Pancyr-S, Tor M2KM czy wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 9A52-4 systemu Tornado. Z biegiem czasu na KamAZ-6350 zaczęto montować nową opancerzoną kabinę K-5350.

KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
KamAZ-6350 (zdjęcie poglądowe).
Autor. Vitaly V. Kuzmin/Wikipedia
WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
Reklama

Komentarze (5)

  1. Paweł P.

    A ja się pytam gdzie nasze rakietowe drony?

    1. Seb66

      Ja się zapytam gdzie nasze systemy antydronowe?

    2. Davien3

      @Seb tam gdzie rakietowe drony Pawła:)

  2. radziomb

    Putin jest załamany bo magazyny, zapasy się prawie wyczerpały. A cena ropa spadła i .. w następnym roku będzie niższa a potem wejdą elektryki i.. ropa nie będzie aż tak potrzebna. A to pech...

    1. kurczak

      Podziwiam młodzieńczą odwagę w prezentowaniu swej ignorancji. Jakby młody odważny ale za to elokwentny miał pojęcie w temacie to by wiedział że akurat spadek cen ropy to ostatnie co martwi Putina, bowiem dzięki temu spadkowi może eksportować ropę legalnie. Czemu? Młody a elokwentny niech posłuży się nieograniczonym źródłem wiedzy jakim jest internet i się dowie. Tak jak i niech się dowie czemu ten spadek uderza w USA i jego bilans handlowy z UE. Tak jak i wszyscy wyśmiewający się z rosji że eksportuje tylko surowce niech sprawdzą co USA eksportują do UE.

    2. Davien3

      @Kurczak USA eksportuje znacznie wiecej rzeczy do UE niż tylko surowce jak to robiła Rosja( juz nawet tego rosja nie eksportuje bo podcieli gałąź na której siedzieli) Spadek cen ropy i gazu NIE uderza w USA i UE która z rosji gazu i ropy prawie nie bierze. Za to rozwala budżet Rosji i pozbawia ją kasy na wojnę. Same zyski dla UE dla Rosji koszmar.

  3. Seb66

    Nasz MON jest mądrzejszy. Bezcenny zasób jakim są pnp. żołnierze WOT jeżdżą wyłącznie absolutnie najzwyklejszymi nieopancerzonymi Jelczami. A Putin niech sobie opancerza co chce!!! My za to kupimy.....Orki. Co tM straty ludzkie, grunt żeby być mocarstwem podwodnym!! A WOT? A od kiedy to WOT obchodzi MON??

  4. DanielZakupowy

    Ja czekam na opancerzone wózki golfowe i pancerny motocykl xD

    1. skition

      To jest akurat słuszny kierunek .Ma być tanio ,szybko i w dużej ilości. Nie to co u nas. Tylko Kraby na bagna ale Kryle to już nie choć akurat sieć dróg szybkiego ruchu mamy całkiem spoko. Wiecej niż spoko. Bardziej wypasione są chyba tylko w Chinach. W Niemczech jakieś stare bez przejść dla zwierząt nieogrodzone nie mówiąc o USA gdzie jest zwykłe dziadostwo.

    2. mobilnyPL

      No a my możemy być następni w takich pomysłach ze względu na ilość kupowanych BWP i kosmicznym tempie dostaw.

  5. Paweł P.

    Odrzutowe dony, Śmigła są potrzebne, ale różnice robi prędkość.

Reklama