Reklama
  • Wiadomości

Rosyjska armia otrzyma gąsienicowe transportery arktyczne

Brygady zmotoryzowane wchodzące w skład Floty Północnej otrzymały pierwsze arktyczne pojazdy gąsienicowe typu TTM-4902PS-10. Maszyny mają być specjalnie przygotowane do pokonywania zasp śnieżnych i terenów bagnistych.

fot. transport-ttm.com
fot. transport-ttm.com

Pojazdy przeszły wcześniej badania kwalifikacyjne na Półwyspie Kola i po wprowadzeniu zaleceń dotyczących działania w tej strefie klimatycznej producent – przedsiębiorstwo TTM Transport rozpoczęło produkcję seryjną.

Rosjanie skopiowali w transporterze kilka rozwiązań z ciągnika gąsienicowego BvS 10 produkowanego przez szwedzką firmę BAE Systems Hägglunds. W Rosji zastosowano jednak pojazd praktycznie nieopancerzony oraz o dosyć topornym wykończeniu i wyposażenia.

Takie podejście sprawdza się jednak w rosyjskich warunkach. Najważniejsza jest bowiem prostota całej konstrukcji, możliwość działania w temperaturach od -50 do +50ºC i zdolność do pokonywania trudnego terenu w tym przeszkód o wysokości do 1,8 m.

TTM-4902PS-10 to pojazd modułowy, składający się z ciągnika napędzanego silnikiem diesla (mającego miejsce dla 6 ludzi) oraz doczepianego jednego lub dwóch gąsienicowych modułów transportowych. Mogą przewozić do 16 ludzi, ale także mieścić w sobie kontener sanitarny, mieszkalny lub przewoźne stanowisko dowodzenia. Pierwszy pojazd może transportować do 500 kg ładunku, drugi do 4000 kg.

W rzeczywistości Rosjanie nie wprowadzają zupełnie nowego transportera. Powstał on bowiem na bazie oferowanego od dawna cywilnego pojazdu gąsienicowego TTM-4902 PS opracowanego przez firmę TTM Transport do działania w trudnych warunkach arktycznych. Został między innymi tak zaproponowany, by można go było przewozić ciężarówkami KAMAZ. W cywilnej wersji ciągnik waży 13060 kg. Prędkość maksymalna to 48 km/h.

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama