Siły zbrojne
Rosyjska armia otrzyma gąsienicowe transportery arktyczne
Brygady zmotoryzowane wchodzące w skład Floty Północnej otrzymały pierwsze arktyczne pojazdy gąsienicowe typu TTM-4902PS-10. Maszyny mają być specjalnie przygotowane do pokonywania zasp śnieżnych i terenów bagnistych.
Pojazdy przeszły wcześniej badania kwalifikacyjne na Półwyspie Kola i po wprowadzeniu zaleceń dotyczących działania w tej strefie klimatycznej producent – przedsiębiorstwo TTM Transport rozpoczęło produkcję seryjną.
Rosjanie skopiowali w transporterze kilka rozwiązań z ciągnika gąsienicowego BvS 10 produkowanego przez szwedzką firmę BAE Systems Hägglunds. W Rosji zastosowano jednak pojazd praktycznie nieopancerzony oraz o dosyć topornym wykończeniu i wyposażenia.
Takie podejście sprawdza się jednak w rosyjskich warunkach. Najważniejsza jest bowiem prostota całej konstrukcji, możliwość działania w temperaturach od -50 do +50ºC i zdolność do pokonywania trudnego terenu w tym przeszkód o wysokości do 1,8 m.
TTM-4902PS-10 to pojazd modułowy, składający się z ciągnika napędzanego silnikiem diesla (mającego miejsce dla 6 ludzi) oraz doczepianego jednego lub dwóch gąsienicowych modułów transportowych. Mogą przewozić do 16 ludzi, ale także mieścić w sobie kontener sanitarny, mieszkalny lub przewoźne stanowisko dowodzenia. Pierwszy pojazd może transportować do 500 kg ładunku, drugi do 4000 kg.
W rzeczywistości Rosjanie nie wprowadzają zupełnie nowego transportera. Powstał on bowiem na bazie oferowanego od dawna cywilnego pojazdu gąsienicowego TTM-4902 PS opracowanego przez firmę TTM Transport do działania w trudnych warunkach arktycznych. Został między innymi tak zaproponowany, by można go było przewozić ciężarówkami KAMAZ. W cywilnej wersji ciągnik waży 13060 kg. Prędkość maksymalna to 48 km/h.
bebe
Kabina od Kamaza, trochę lach od BMP - słowem sowiecka myśl techniczna w XXI wieku wiecznie żywa
PAtrzWSwojeBagno
jak tam nasze Kraby słyszałem że podwozie będzie z Korei bo pospawać nie umiemy
orkan
Panie autorze błąd na błędzie. Co konkretnie skopiowali skoro od 50 lat produkują i konstruują dla cywili te pojazdy. Nawet wariant przegubowy był w konkursie na BWP-1 w 1963.
GD
Doskonały kamuflaż wprost idealny do zimowych warunków panujących na dalekiej Arktyce.
ito
To wersja cywilna. Malowanie BARDZO logiczne.
On
Dobra uwaga! :)
krzysiek
Nic nie skopiowali, podobne prototypy powstawały w NAMI już ponad 40 la temu. Może autor mógłby nas oświecić i napisać na czym polega kopiowanie? NIE rzuca się przecież fałszywych oskarżeń. Rosyjskie źródła chociażby Zviezda odwoluja się do prototypów min ZiLa lub instytutu NAMI a nie do zagranicznych.
Misyu
Iwan, skopiowaliście to jak wszystko inne.
rabarbarus
40 lat powiadasz? Bv202, czyli przodek BvS10 był produkowany od 1964 r. W tej właśnie, dwuczłonowej koncepcji.
gość
Nic ująć nic dodać. Patrząc na ten wytwór myśli technicznej narzuca się jedno skojarzenie. Wyprodukowany z tego co mieli pod ręką, pełen recykling - nic sienie marnuje.
awu
Jako ciekawostka artykuł o planach zakupu BvS10 dla kanadyjskich sił w Arktyce oraz ciekawy komentarz Kanadyjczyka pracującego w Polsce ukazujący jak nasze siły zbrojne są postrzegane w świecie. ottawacitizen.com/news/national/canadian-special-forces-ice-plan-to-purchase-vehicle-for-arctic
Bonifacy
Chyba nikt o zdrowych zmyslach nie bedzie pchal sie w rejony podbiegunowe. W zimie niesamowity mroz, latem bagno! Strata czasu i pieniedzy.
gosc
Zapomniales o ropie i gazie. To o to toczy sie coraz intensywniejsza walka.
TT
"Rosjanie skopiowali w transporterze kilka rozwiązań z ciągnika gąsienicowego BvS 10" Czyli nic się nie zmieniło od czasów sowietów. Część skopiować, reszta toporna żeby rolnikom zza Uralu nie komplikować życia podczas obsługi. Sprawdzona metoda...
podbipięta
Cóż z tego.Wszyscy kopiują.Radzę zobaczyć na you tubie jak to zasuwa.
vladimir
ale oczywiscie sprzet jest lepszy niz 5x droższy zachodni. przeciez kazdy wie ze rosyjskie proste i tanie jest znacznie lepsze niz sprzet z zaawansowana technologia za odpowiednia cene :)
Szerszeń
Nie każda myśl techniczna może być tak innowacyjna, jak polska.
edward
Drzwi z przodu pochodzą od Kamaza, dosłownie pochodzą bo zostały tylko ucięte z dołu, pozostało nawet wycięcie na koło. Pewnie wieje tą dziurą. Strach pomyśleć jak reszta tej gniotsy nie łamiotsy jest zbudowana.
Gość
To nie jedyne transportery przegubowe jakie zostały zakupione dla armii. DT10P, DT-30 to są dopiero maszyny. Jest na co popatrzeć. W warunkach Syberii, Tundry bez tego sprzętu nie ma co się z ruszać z bazy.
olo
Przecież te biedaki tam zamarzną. Rosjanie są tak schorowanym narodem że do armi powołują Czeczenów,Inguszów czy Dagestańczyków. W starciu ze skandynawskimi Inuitami będą jak mięso niedźwiedzia na śniadanie.
Willgraf
gąsienice pojazdu na zdjęciu maja wąsy na gąsienicach jak niemieckie gąsienice zimowe winterkatten - tylko że tu wąsy są z dwóch stron