Reklama

Siły zbrojne

Remont marokańskiej modułowej fregaty we Francji

Marokańska fregata SIGMA 10513 „Tarik Ben Ziyad” – fot. Damen
Marokańska fregata SIGMA 10513 „Tarik Ben Ziyad” – fot. Damen

Marokańska fregata SIGMA 10513 przechodzi swój pierwszy remont dokowy w stoczni Damen w Breście.

Marokańska fregata „Tarik Ben Ziyad” kończy trzyletni okres intensywnej eksploatacji i zgodnie z harmonogramem ma teraz przejść trzydziestodniowy, rutynowy przegląd na suchym doku w stoczni Damen Shiprepair w Breście.

Okręt zbudowany w stoczni DSNS (Damen Schelde Naval Shipbuilding) w Holandii był w tym czasie intensywnie eksploatowany i zgodnie z informacjami przekazanymi przez jego dowódcę spędził o wiele więcej dni na morzu, niż wcześniej planowano. Pomimo tego nie sprawiał żadnych problemów technicznych.

Pozornie rutynowy przegląd dokowy jest bardzo uważnie obserwowany przez specjalistów, ponieważ może stanowić o słuszności założeń programu SIGMA. Wnioski z dotychczasowej eksploatacji i przeglądów mogą mieć również wpływ na decyzję, jaki okręt zostanie wybrany dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu Miecznik i Czapla.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. Evil Lt

    Bardzo ciekawa propozycja dla MWRP, przewagą tego okrętu nad wieloma innymi opcjami jest to - że jest. Dodatko sprawia wrażenie dopracowanego projektu - podoba mi się klasyczna konstrukcja, Damen zdecydował się nie ryzykować z futurystycznymi rozwiązaniami. Podobnie, wyposażenie elektroniczne i uzbrojenie tej konkretnej jednostki również sprawia bardzo dobre wrażenie - nieduża, ale dobrze uzbrojona korweta. Wariant dla MWRP mógłby wyglądać podobnie, lecz ze zmianami: RBS-15 zamiast EXOCET, MU-90 zamiast A-244 - dla unifikacji z posiadanym przez polską MW uzbrojeniem. Sonar podkilowy KINGKLIP na nasze potrzeby to jednak za mało i okręt powinien być doposażony w stację holowaną - w tym wypadku najlepiej też od Thales'a - CAPTAS 2 lub CAPTAS NANO.

  2. daniel

    A co w tym wyjątkowego, remont czy przegląd będzie miał taki sam przebieg niezależnie od technologi czy to meko czy też sigma. Na wpływ na szybkość i koszty budowy iwyłącznie

  3. bsh

    Jeżeli chodzi o SIGMY, to mając do wyboru wersję 10513, a 10514, skłaniałbym się ku drugiej (dodatkowa wieżyczka CIWS, przed mostkiem). Z drugiej strony, platforma modułowa ma to do siebie, że można wpakować na nią dowolne uzbrojenie. DAMEN buduje piękne okręty. Gdybym miał wybierać, to wolałbym, aby holendrzy lub Austal (MRV 80) zbudowali nasze nowe okręty. Gowindy też są niczego sobie.

Reklama