Reklama

Siły zbrojne

Radar AESA dla myśliwców F/A-18 Hornet

Fot. Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Jon Dasbach/US DoD via EUCOM.
Fot. Mass Communication Specialist Seaman Apprentice Jon Dasbach/US DoD via EUCOM.

Koncern Raytheon przeprowadził próby w locie stacji radiolokacyjnej z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA, przeznaczonej dla myśliwców F/A-18C/D Hornet.

Nowy radar, oznaczony jako APG-79(V)X  ma pozwolić na zwiększenie zasięgu wykrywania celów, jednoczesne prowadzenie działań z zakresu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia oraz tworzenie map terenu o wysokiej rozdzielczości dzięki funkcji SAR (syntetyczna apertura). Według informacji koncernu Raytheon próba stacji radiolokacyjnej dla maszyn F/A-18 C/D Hornet zakończyła się pomyślnie.

W założeniu nowy radar mógłby stanowić część pakietu modernizacyjnego, zwiększającego zdolności bojowe i umożliwiającego dalszą eksploatację Hornetów w wariantach C/D przez kolejne 15 do 20 lat. Do chwili obecnej Raytheon dostarczył ponad 500 lotniczych radarów z aktywnym skanowaniem elektronicznym, wykorzystywanych na maszynach F-15, B-2, F/A-18E/F Super Hornet oraz EA-18G Growler.

Stacje radiolokacyjne rodziny APG-79 są używane na samolotach Super Hornet i Growler, należących do lotnictwa marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych oraz Australii. 

Reklama

Komentarze (3)

  1. Darek

    Wolałbym abyśmy kupili Super Hornety i Growlery zamiast F35. Chyba wyszłoby taniej.

    1. wszystko zle

      Nie ma sie co pakowac w nowy ale nie nowoczesny sprzet, co innego gdyby trafila sie okazja zakupu z drugiej reki ale placic kupe kasy za sprzet wychodzacy z uzytku przez USAF (nie oszukujmy sie teraz wszystko beda pakowac w F35) to nie ma sensu.

  2. Wiem co powiecie, ale i tak sie wypowiem ...

    Czy aby teraz nie opłacałoby się pozyskać CF-18 od Kanady ? Wszyscy mówię że mają wylatane resursy, że nie są nowe, ale między nimi a Su22 to chyba mimo wszystko przepaść. A spoglądając na progres naszej modernizacji, to nowe samoloty w zamian za Su i Migi zostana wybrane ok 2025 a dostarczone ok 2030r. Czyli jakby nie było polatamy jeszcze na starych latadłach...ahh...

    1. tom

      Kolosalna przepaść, ale mimo wszystko trzeba pamiętać jak długo by polatały te Hornety? Z 10 lat? To nie ma sensu bo co z tego że nawet tanio byśmy je pozyskali to trzeba by było budować kosztowną infrastrukturę pod nie, no i oczywiście kosztowne szkolenie pilotów, techników itd. i to wszystko na kilka lat? Problemem naszych Su ale także i MiGów jest to że nigdy nie były modernizowane. Pod koniec lat 90tych była szansa z Francuzami zrobienia modernizacji do nowej wersji Su-22 M5 nowa awionika, nowe uzbrojenie i zasobniki i mielibyśmy nadal maszynę do czegoś się nadającą ale wiadomo jak to się skończyło. W obecnej postaci Su-22 to co najwyżej nadaje się za cel powietrzny na współczesnym polu walki. Tak swoją drogą latają już nimi jakieś ostatnie grajdoły - Syria, Jemen, to też czymś świadczy.

  3. Erwin

    Do naszych Migów je dać.

Reklama