Reklama

Siły zbrojne

S-70M z Mielca z certyfikatem zdatności do lotu

Fot. PZL Mielec
Fot. PZL Mielec

Produkowany w Mielcu śmigłowców S-70M otrzymał certyfikat zdatności do lotu Federalnej Administracji Lotnictwa Stanów Zjednoczonych – poinformowała we wtorek firma Lockheed Martin, do której należą PZL Mielec.

Amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) zakończyła certyfikację śmigłowca S-70M Black Hawk (oznaczenie nowego typu), wydając specjalny certyfikat ograniczonej kategorii do zdatności do lotu (Restricted Category Special Airworthiness Certificate).

Według producenta certyfikacja FAA i ustanowienie uprawnień na nowy typ statku powietrznego rozszerzą rynek zbytu dla tego wywodzącego się z wojska śmigłowca. Pozwoli to na zakup śmigłowca S-70M bezpośrednio z PZL Mielec przez operatorów cywilnych i komercyjnych, zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i przez klientów międzynarodowych. "Tego typu zamówienia nie były wcześniej możliwe" – podkreślił Lockheed Martin.

Bazowy S-70M Black Hawk jest konstrukcyjnie identyczny z produkowanym w Mielcu wariantem S-70i. Oba typy śmigłowców będą produkowane na tej samej linii produkcyjnej.

Certyfikacja S-70M dopuszcza śmigłowiec do wykonywania operacji specjalnego przeznaczenia w rolnictwie, przewozie ładunków zewnętrznych (umożliwiając wykorzystanie haka ładunkowego śmigłowca dla towarów o masie do 4082 kg) oraz ochronie lasów i dzikiej przyrody, w tym zrzucania płynów i substancji gaśniczych podczas pożarów.

"Możliwość produkowania śmigłowca z certyfikatem FAA w PZL Mielec otwiera nowe możliwości na rynku lotniczym, które nie były wcześniej dostępne dla śmigłowców Black Hawk" – powiedział cytowany w komunikacie prezes i dyrektor naczelny PZL Mielec Janusz Zakręcki.

"Nowy wariant śmigłowca Black Hawk jest odpowiedzią na specjalne wymagania naszych klientów na całym świecie. Spodziewamy się, że osiągnięcie to ułatwi władzom lotnictwa cywilnego zatwierdzenie S-70M do trudnych operacji w ich własnej przestrzeni powietrznej nawet w krajach, w których certyfikacja FAA nie jest uznawana" – dodał.

PZL Mielec jest producentem śmigłowców S-70i kupionych przez polskie wojsko i policję, w mieleckim zakładzie powstały także m.in. Black Hawki dla Filipin, firma wyprodukuje także 12 maszyn dla Rumunii. Mielec dostarczy też pięć śmigłowców do USA, gdzie zostaną one dostosowane do działań gaśniczych.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze (10)

  1. Wuc Naczelny

    UH-60 jest wojskowym oznaczeniem typu bardzo konkretnej armii, zaś S-70i jest oznaczeniem producenta. Dokładny zakres wyposażenia wybiera się odnośnie każdego elementu i jet wynikime tego co chce zamawiający. Tak jak z samochodami, jak zamawiający jest biedak i nie chce klimatyzacji, to nie będzie.

  2. Xzibit

    Jak w tekście - BH z Mielca to jest cywilny śmigłowiec a szanujące się armie świata biorą UH-60 z USA.Polski MON woli cywilne Bieda Hawki

    1. Davien

      Mylisz S-70i z S-70M.

    2. Gnom

      Nie raz już pisałem - co poza zespołem napędowym jest gorsze w S-70i od UH-60M green? Tak naprawdę nic, nawet cena się zgadza. Poszukaj, bo i takie info było kilka lat temu przy okazji meksykańskich. To wyposażenie typowo wojskowe czyni różnice pomiędzy śmigłowcami. Odpowiednio doposażony S-70i nie jest gorszy (poza wspomnianym zespołem napędowym) od UH-60M, choć może mieć inne typy wyposażenia tej samej klasy i czasem ma. Nawet UH-60M mają różniące się od siebie wyposażenie zależnie od zamawiającego.

    3. Davien

      Spora część wyposazenia, bo masz gorsze zamienniki tego co ma UH-60M, poniewaz na S-70i nei masz nic wymagającego zgody Kongresu i sam sobie tego nie założysz.

  3. Davien

    Ciekawe że S-70M ma być konstrukcyjnie identyczny z wojskowym S-70i więc albo nie dotyczy to wyposazenia, albo S-70i ma cywilne wyposazenie bo nikt nie sprzedawałby wojskowych systemów cywilom.

    1. hermanaryk

      Konstrukcja w przeciwieństwie do wyposażenia jest immanentną częścią maszyny. To dwie różne rzeczy.

    2. Gnom

      Znasz pojęcie wyrobu podwójnego przeznaczenia - jak nie sugeruję poszukać w sieci, jest. A S-70 czy to "i" czy to "M" to klasyka wyrobu podwójnego przeznaczenia. Część elementów wyposażenia S-70i , a zatem i S-70M wciąż będzie wymagała zgody czynników politycznych - tak jest też obecnie.

    3. Davien

      Gnomie, nie masz pojecia o S-70i nie zabieraj głosu. A przecież podobno jestes Polakiem.

  4. hermanaryk

    "Operacje specjalnego przeznaczenia"... Oj, zaleciało ruszczyzną. Po polsku wystarczy napisać "operacji specjalnych".

  5. Monika1777777

    Mamy Produkcje a mamy raptem 7 śmiech

    1. Anty 50 C-cali przed 500+

      i Oblatany wypasiony, Drogi - bo zintegrowany z torpedami, sonarem - Av101. Tak jak Niemcy, mieli dwie platformy do wojowania - Messera109 i FokeW190. ..Amerykanie B-17 i "tani" B-24....Jak mocarna Rosija, ma Su i majstruje przy MiGaczacg, itp itd

  6. Anty 50 C-cali przed 500+

    ...oraz m.innymi zmontowanymi w Mielcu S-70 wygryziono Caracala H225M z przetargu dla Brunei. Z lukratywnego rynku airbusa Indo - Pacyfiku. Z PZL Mielec dostarczono m.in. "bieda? hehe" Hawki dla Chile. PO pokonaniu - znowu - oferty z Marignane, na KOLEJNE dostawy Cougara. jak i np. Mi-17(!), jeszczer przed sanksjami, jak w wypadku Filipin. I m.in. wojsko Kolumbii ma w zapomnianej wojnie przeciw partyzantce. Zdolnej, jak w Meksyku, do zestrzelenia C-cala H225M

  7. PSSRJAC

    Ludzie, popracujcie trochę nad jakością tych tekstów....Dwa pierwsze zdania i dwa błędy językowe.

  8. Dzaro

    "Produkowanych w Mielcu śmigłowców S-70M otrzymał certyfikat zdatności do lotu" Kto Wam redaguje te teksty, czyżby to był już efekt zdalnego nauczania?

  9. Robert W

    Redaktorze, popraw tytuł i pierwszy akapit artykułu, tak żeby było po polsku.

  10. fefe

    "Produkowanych w Mielcu śmigłowców S-70M otrzymał certyfikat zdatności do lotu" Widze że defence robi konkurencje onetom i innym pudelkom ......