Reklama

Siły zbrojne

Polskie wsparcie bliżej K9. Co przyniosą negocjacje?

LPG WD oraz K9A1.
LPG WD oraz K9A1.
Autor. 16. Dywizja Zmechanizowana/Facebook

Huty Stalowa Wola otrzymała zaproszenie do negocjacji dotyczących pojazdów wsparcia dla polskich haubic K9. Negocjacje trwają już od kilku tygodni. Po podpisaniu i zrealizowaniu umowy, dziewięć dywizjonów haubic K9A1 będzie miało analogiczne pojazdy wsparcia, jak w wypadku modułów Regina z haubicami Krab.

O skierowaniu zapytania do HSW w sprawie zamówienia elementów wsparcia dla modułów ogniowych poinformował szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel podczas konferencji Defence24 Days w wywiadzie, przeprowadzonym dla Polsat News.

Reklama

Chodzi o dziewięć dywizjonów, czyli nieco ponad 200 haubic. Pozwoli to na wyposażenie modułów ogniowych w wozy dowodzenia (na lekkim podwoziu gąsienicowym), a także wozy amunicyjne oraz remontu uzbrojenia i elektroniki (na podwoziu Jelcza). Umowa wykonawcza, której dotyczą negocjacje, pozwoli dać dywizjonom haubic K9A1 pojazdy wsparcia podobne do tych, jakimi dysponują obecnie moduły ogniowe Regina z haubicami Krab. Dostawcą jest HSW, a wszystkie pojazdy - tak jak haubice - będą wyposażone w system dowodzenia Topaz produkcji Grupy WB.

Czytaj też

Umowa ramowa na pojazdy wsparcia dla 27 dywizjonów haubic K9 i Krab została podpisana w grudniu 2023 roku. Obok pojazdów amunicyjnych i Jelczy dla logistyków obejmuje ona też inne elementy, w tym ponad 600 szt. 12,7 mm wielokalibrowych karabinów maszynowych WKM-Bm, a także pakiety logistyczne i szkoleniowe.

Pojazdy te, jak i wozy dla kolejnych dywizjonów haubic K9PL będą już jednak zamawiane w sprawie kolejnych umów wykonawczych.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Abramsy i K2 w Polsce, ofensywa w Syrii - Defence24Week 101

Komentarze (10)

  1. KrzysiekS

    KRAB czy K9PL. Tak KRAB jest pewnie lepszy na dzisiaj od K9 jednak zdolności produkcyjne to około 30 szt. rocznie. Pewnie znajdą się tacy co powiedzą to zwiększmy je. Zwiększenie produkcji KRABA jest bardzo trudne z uwagi na np. odkuwki luf czy inne podzespoły które są trudno dostępne na rynku. Na dodatek ci co je maja np. Korea P. nie sprzeda ich bo po co skoro możemy zamówić K9. Dlatego rozsądnym wydaje się być wpięcie w łańcuch K9 i spolonizowanie K9PL. dodanie do niego dobrych rozwiązań z KRABA (również informacja zwrotna z Ukrainy). Może wbrew pozorom taki wspólny wyrób i pozycja Polski w Europie sprawić że zarobią na tym wszyscy. A my wepniemy się w łańcuch dostaw nowych K9X (czyli K9PL). Swoją drogą ile K9 sprzedano w Europie a ile KRABA?

    1. Davien3

      KrzysiekS a Ile bedziesz od podstaw produkował K9PL w Polsce?? Chyba mniej niz te 30-50 sztuk Kraba I te same problemy co z Krabem będziesz miał z K9 bo odkuwki luf nagle ci się cudownie nie rozmnożą Pomijając fakt że nie będzie pełnej ich produkcji w Polsce więc w razie W nic juz nie wyprodukujesz bo z Korei ci nie wyślą nawet części zamiennych.

    2. KrzysiekS

      Davien3 No właśnie nie koniecznie bo to Korea ma części w zapasie (takie których nie kupimy ot tak na rynku) a to co produkowane jest tylko w Polsce można szybko zwiększyć. Oczywiście żeby produkować więcej niż 30 szt. rocznie trzeba zainwestować pieniądze. Chyba Bumar dostał jakieś pieniądze na otwarcie linii produkcyjnej?

    3. mick8791

      @KrzysiekS po pierwsze "niekoniecznie"! Korea ma części? Na pewno, skoro całe noce przerobowe skierowała na produkcję sprzętu dla Polski? Nawet oddając własne działa. Na razie to pieniądze zainwestowaliśmy w budowę nowej linii produkcji K9 w Korei. A dlaczego nie w Polsce w linię produkcji Kraba? To proste - w Korei kupujemy na kredyt!

  2. KrzysiekS

    No dobrze pewnie się mylę i proszę o poprawienie. Od 2017 wyprodukowaliśmy dla WP około 80 szt. KRABA (umowy są trochę większe ale w realizacji). Z czego oddaliśmy Ukrainie w 2023 koło 52 szt.. Czyli zostało koło 30 szt. Od zamówienie Ukraińskiego 52 szt. wyprodukowano dla nich koło 30 szt. Ok ciągle naprawiamy uszkodzone na Ukrainie KRABY. To jakie moce produkcyjne KRABA ma PGZ?

  3. Paweł P.

    Tylko podpytam, D24Days minęły, kupiliśmy coś?

  4. riddick

    my powinnismy produkowac Kraby a K9 to pomyłka

    1. szczebelek

      Do tej pory nowy prezes nie przyznał jakie są moce produkcyjne Krabów

    2. Davien3

      szczebelek a jakie są moce produkcyjne K9 w Polsce biorąc pod uwage fakt że nie mamy absolutnie nic do ich produkcji??

  5. wert

    polska artyleria lufowa schudła w pierwszym roku wojny na UKR o ok 200 z 360 na etacie Gożdzików i 72 Kraby. W dużym stopniu wraz z przekazanym praktycznie całym zapasem amunicji 152 i 122 mm pozwoiła UKR na utrzymanie się w walce. Moce produkcyjne HSW rozwinięto z zaplanowanych 16 szt rocznie (SZESNASTU) w 2015 do ponad 30 szt obecnie. Więcej nie ma możliwości bez zbudowania nowej produkcji. Nawe linie i nowi ludzie to 3-4 lata intensywnej pracy i wzorowej organizacji. Lukę sprzętową i ZATRZYMAĆ WYSZKOLONYCH LUDZI mogły uzupełnic tylko zakupy z półki. Polska niestety zafundowała sobie zmianę koni w biegu i skutki juz widać gołym okiem. Odwlekanie decyzji, brak kasy, ZŁA WOLA i nieudolność przyniosa owoce za które zapłacą nie ci którzy zrobili bajzel tylko wszyscy. Symptomatyczne jest szukanie wymówek: "to nie my to ONI" a jak jest pokazuje kolejny zakup podstawowych rakiet Homar-K zamiast licencyjnej produkcji w PL. Mija pół roku, ktoś widział jakieś organizowanie produkcji?

    1. user_1064174

      Kilka miesięcy temu HSW odkupiło z powrotem część cywilną dublując niemalże liczbę zatrudnionych - ludzi z doświadczeniem, ludzi na miejscu. Jeśli chodzi o organizacje produkcji to HSW własnym nakładem właśnie wyprodukowało 18 przedsesyjnych Borsuków, aby przygotować linie do produkcji seryjnej, pomimo, że MON dalej nie kwapi się do podpisania żadnych umów

    2. szczebelek

      Produkcję zapisano w umowie ramowej natomiast w dwóch umowach wykonawczych tego nie ujęto, więc chyba wiadomo, że winne są osoby, które rozmawiały o zapisach umów. W przypadku kraba mści się skala planów, bo na początku uznano, że to będzie 120 sztuk potem na papierze pojawiła się liczba 500 , ale za tym nie poszły negocjacje umowy na kolejne 380 sztuk.

    3. wert

      user_1064174@ a słyszałeś o frezarce kadłubów i hali na jej postawienie? O tym ze aktualnie pracuje praktycznie na okrągło? O czasie ile trwał zakup (wtedy było dostępne na cito) O czasie potrzebnum na organizacje produkcji. Mocno mgliste pojęcie masz. Grzech popełniono uwalając Kraba na Kalinie. Produkując od 2009 16 ew 30szt w tych samych mocach ile dziś byłoby w lini? Słyszałeś cokolwiek o LCC SpW i wpływie tego czynnika na EKONOMIKĘ produkcję? W skrócie: organizujesz produkcję 200 szt/rok. Nasycasz WP w 3 lata co prze zpozostałe min 12 lat do rozpoczęcia modernizacji i kolejne 15 do wprowadzenia nowego modelu?

  6. rwd

    Huta Stalowa Wola powinna skoncentrować się na produkcji haubic a pojazdami wsparcia mogą zająć się inne zakłady PGZ i wcale nie muszą być to pojazdy na podwoziu gąsienicowym.

    1. staryPolak

      inne ... znaczy jakie? Cieszmy się z cudu jakim było uniknięcie przez HSW bankructwa wręcz w ostatnim dniu. Przecież owe inne zakłady zostały zaorane. w latach 90. szła przez Polskę smierć z kosą i mała która firma zdołała się ukryć w trawie. Wypędzić specjalistów w Bumarze na bruk a potem zdziwienie. Fabryka silników na Woli - świeć Panie nad jej duszą. Pionki!!! - chyba jednak nie będzie tam reaktywacji. To co my będziemy wsadzać do pocisków? Kartkę z modlitwą? Polskie stocznie - za Gierka w pierwszej "10" świata. Jest jak jest. W cięzkim sprzęcie zbojeniowym jest HSW i koniec listy

    2. mick8791

      Facet znasz fakty czy strzelasz? Przecież większość pojazdów wsparcia dla naszych haubic jest właśnie na kołach i ich produkcję i dostarczenie ogar ja Jelcz! A że jego właścicielem jest HSW to jasne jest, że umowa jest negocjowana i podpisywana za właścicielem. HSW sama w sobie dostarcza tylko wozy dowodzę iaz które są na gąskach.

    3. Ależ

      @staryPolak , wojny nie było przez ponad 30 lat chciałeś tyle czasu bezczynnie zakłady zbrojeniowe utrzymywać i kadrę grającą w tym czasie w karty płacić ??

  7. LMed

    No cóż, dobrze że temat podjęty. Szkoda że dopiero teraz. Poprzednicy koncentrowali się na marketingu politycznym, liczyły się krzykliwe hasła (typu 600 K9), rzucalo się w oczy podejście defiladowe do zakupów. Dla budowania rzeczywistego potencjału bojowego zabrakło już energii i zapału.

  8. Dudley

    A co z pojazdami analogicznymi do K10 umożliwiającymi automatyczne uzupełnienie w amunicję armatohaubicy K9? Czyżby armia cierpiała ma nadmiar znudzonych żołnierzy, których można oddelegować do zadań które może wykonać automat? Już nie wspominając o tak błahej rzeczy jak znaczne skrócenie czasu odnowienia gotowości bojowej, podczas której pojazdy są unieruchomione i nie zamaskowane, co zwiększa ryzyko porażenia pojazdów przez przeciwnika.

    1. Essex

      A po co? Dla naszego MON to przeciez nieprawdopodobne automatyczne uzupelnianie amunicji, tak samo jakjskiekoleiek dodatkowe dopancerzenie pojazdow, daszki, zsmu czy inne takie fanaberie. Podiadajac Lubawe nie mozemy rowniez zspewnic porzadnego maskowania dla pojazdow. No nie da sie.....

    2. szczebelek

      Chciałbyś aby polski przemysł stworzył pojazd odpowiadający K10 to lekko za 10 lat pojawi się prototyp.

    3. Książę niosący na plecach białego konia

      Warszawscy żołnierze mogą poszczycić się najlepszą na świecie siłą fizyczną i siłą bojową, przewyższając oddziały norweskie i fińskie, które sprowadziły K10 i przeszły najlepsze przeszkolenie bojowe. I to właśnie najlepsza armia z najlepszymi działami samobieżnymi (krab) przytłacza K9. Dlatego nie ma potrzeby stosowania zabawek takich jak K10.

  9. riddick

    polskie Kraby lepsze od K9

    1. Książę niosący na plecach białego konia

      Krab to najtańsze, najpotężniejsze i najlepsze działo samobieżne z najlepszą obroną. Powodem, dla którego tak doskonałe kraby nie są eksportowane do Finlandii i Estonii, jest niekompetencja zarządu w Warszawie. Warszawa popełnia błąd, eksportując najlepszą artylerię samobieżną „Krab” do Kiiu i importując K9 do obrony Warszawy.

  10. user_1064174

    czy bądą to nowe LPG czy wersja na Goździku?

    1. [email protected]

      Chyba raczej nowe bo na 1 podwozie LPG zużywano podobno 2 podwozia goździka :) a tylu tych goździków już nie ma bo wędrują na wschód :)

Reklama