Reklama
  • Wiadomości

Polskie czołgi z aktywną ochroną? Agencja Uzbrojenia wskazuje systemy [NEWS Defence24]

Redakcja Defence24.pl wysłała zapytanie do Agencji Uzbrojenia w sprawie aktywnych systemów ochrony klasy hard-kill dla polskich pojazdów opancerzonych.

Prototyp K2EX Black Panther zademonstrowany na targach ADEX 2023 w Seulu.
Prototyp K2EX Black Panther zademonstrowany na targach ADEX 2023 w Seulu. Na pojeździe zamontowano makietę systemu KAPS-2, czyli koreańskiego wariantu zestawu Trophy.
Autor. Hyundai Rotem

Na nasze pytanie AU udzieliła następującej odpowiedzi:

Informuję, że obecnie Agencja Uzbrojenia proceduje wprowadzenie aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP) do Sił Zbrojnych RP. W tym celu AU wystąpiła do kilku oferentów z zapytaniem o dostępność systemów ASOP oraz czas dostaw i koszt instalacji systemu na czołgach i pojazdach, zarówno już znajdujących się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, jak i wdrażanych. Pośród rozważanych rozwiązań należy wyszczególnić m.in. systemy TROPHY oraz IRON FIST.
Wydział Komunikacji Społecznej, Agencja Uzbrojenia
System aktywnej ochrony pojazdu Iron Fist zamontowany na bojowym wozie piechoty CV90.
System aktywnej ochrony pojazdu Iron Fist zamontowany na bojowym wozie piechoty CV90.
Autor. Elbit Systems

To bardzo istotne informacje dla Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych. Jeśli proces pozyskania ASOP zakończy się sukcesem, Wojsko Polskie w końcu doczeka się wyposażenia, które znacząco podniesie przeżywalność pojazdów opancerzonych na polu walki. Co istotne, aktywne systemy ochrony pojazdu zapewniają ochronę przed szeroką gamą zagrożeń: od pocisków wystrzeliwanych z ręcznych granatników przeciwpancernych i dział bezodrzutowych, przez przeciwpancerne pociski kierowane, amunicję kumulacyjną i odłamkowo-burzącą stosowaną w armatach czołgowych, na amunicji krążącej (dronach kamikaze) kończąc.

Wizualizacja systemu aktywnej ochrony pojazdu klasy hard-kill Rheinmetall StrikeShield.
Wizualizacja systemu aktywnej ochrony pojazdu klasy hard-kill Rheinmetall StrikeShield.
Autor. Rheinmetall

Należy przy tym pamiętać, że każdy system jest inny. Do różnego typu platform konieczny może być zakup innego systemu. Dla czołgów podstawowych może to być np. Trophy HV, zaś dla bojowych wozów piechoty optymalnym wyborem może okazać się lżejszy zestaw taki jak Trophy MV/VPS tudzież Iron Fist. Z kolei na rzecz platform kołowych mogą być zakupione zestawy takie jak Trophy LV, Sentinel czy StrikeShield. Natomiast docelowo Polska powinna rozpocząć własne prace badawczo-rozwojowe nad krajowym rozwiązaniem tej klasy.

Prototyp czołgu podstawowego M1A2SEPv2 Abrams wyposażony w zestaw aktywnej ochrony pojazdu Trophy.
Prototyp czołgu podstawowego M1A2SEPv2 Abrams wyposażony w zestaw aktywnej ochrony pojazdu Trophy.
Autor. U.S. Army
Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama