Reklama

Siły zbrojne

Pierwsze śmigłowce AW119 przekazane Portugalii

AW119 / Fot. Força Aérea Portuguesa (via Twitter)
AW119 / Fot. Força Aérea Portuguesa (via Twitter)

Minister obrony narodowej Portugalii João Gomes Cravianho przewodniczył uroczystości przekazania pierwszych dwóch śmigłowców Leonardo AW119 Koala Portugalskim Siłom Powietrznym.

Maszyny zostały zakupione dla Portugalskich Sił Powietrznych w październiku 2018 roku. Umowa, zakładająca zakup pięciu wiropłatów (z opcją zamówienia dwóch kolejnych), ma wartość około 20 mln EUR. Dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2020 r. Śmigłowce będą wykorzystywane do zadań ratowniczo-poszukiwawczych (SAR) i ewakuacji medycznej. Wprowadzenie do służby AW119 Koala pozwoli na wycofanie maszyn SA316 Alouette III, które pozostają w eksploatacji w Portugalii od ponad 50 lat. Pierwsze nowe wiropłaty Leonardo otrzymały numery boczne 29701 i 29702.

AW119 to lekki śmigłowiec wielozadaniowy. Jest napędzany silnikiem Pratt & Whitney PT6B-37A, który dysponuje w szczycie, mocą 1002 KM (872 KM przy pracy ciągłej). Maksymalna masa startowa śmigłowca wynosi ok. 2800 kg, maszyna może osiągnąć prędkość do 272 km/h, a jej maksymalny zasięg wynosi 954 km. Pracę pilotów ułatwiają dwa wyświetlacze o przekątnej 10.4" oraz systemy unikania przeszkód terenowych HTAWS (Helicopter Terrain Avoidance Warning System) i system nawigacyjny HITS (Highway In The Sky). 

W wersji SAR śmigłowiec może zabrać w kabinie 4 ratowników i pojedyncze nosze lub 2 ratowników i 2 nosze.  Wiropłat w tej wersji dysponuje też wciągarką i reflektorem. Należy podkreślić, że kadłuby tych śmigłowców powstają w należących do Leonardo Helicopters zakładach PZL-Świdnik.

Na bazie AW119 powstał śmigłowiec TH-119, który oferowany jest US Navy w postępowaniu na 125 maszyn szkoleniowych mających zastąpić wyeksploatowane TH-57 Sea Ranger. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (5)

  1. Davien

    Nie, to nie jest żadna mutacja SW-4 ale kolejny smigłowiec z linii AW-109. Biorąc pod uwage kiedy powstał AW-109 to raczej SW-4 jest jego mutacja.

  2. -CB-

    @Puchacz - no raczej średnio... To "krewny" A109, który powstał gdzieś na przełomie lat 60-tych i 70-tych.

  3. Racjonalista

    Wygląda jak daleka mutacja SW-4...

  4. 12345

    Ja tu nie widzę żadnych wiatrakowców i wiropłatów. Na zdjęciu jest helikopter ewentualnie śmigłowiec.

  5. Puchacz

    A czy to nie jest jakiś krewny SW-4?

Reklama