Siły zbrojne
Patrolowce Damena dla Republiki Południowej Afryki
Holenderska grupa stoczniowa Damen otrzymała kontrakt na dostawę dla sił morskich Republiki Południowej Afryki trzech okrętów patrolowych o długości 62 m.
Zamówienie na dostawę trzech patrolowców złożyła agencja zamówień wojskowych Republiki Południowej Afryki Armscor. Budowa ma być realizowana w południowoafrykańskich zakładach stoczniowych DCST (Damen Shipyards Cape Town) należących do holenderskiej grupy przemysłowej Damen.
Zbudowane mają zostać trzy przybrzeżne okręty patrolowe klasy IPV (Inshore Patrol Vessels) o długości 62 m i szerokości 11 m, których koncepcja powstała w biurze projektowym należącym do marynarki wojennej Republiki Południowej Afryki. Nowe jednostki mają zwiększyć zdolność do „szybkiego i efektywnego reagowania na zagrożenia morskie, takie jak nielegalny handel i rybołówstwo”.
Zamówienie jest bardzo ważne dla stoczni DCST, ponieważ pojawiło się dokładnie cztery lata po poprzednim kontrakcie, w ramach którego zbudowano dwa holowniki dla sił morskich RPA. Zachowano w ten sposób ciągłość kontraktową, pozwalająca na utrzymanie specjalistów i ścisłego kontaktu z marynarka wojenną Republiki Południowej Afryki.
„Cieszymy się bardzo z otrzymania tego zamówienia i oczekujemy na kontynuowanie naszych długotrwałych relacji z południowoafrykańską marynarką wojenną”.
Zamówienie złożone w stoczni południowoafrykańskiej ma wzmocnić potencjał własnego przemysłu stoczniowego i wpisuje się w realizowany przez rząd RPA programów: aktywowania małego i bardzo małego biznesu (Government’s Enterprise Supplier Development), handlu wewnętrznego (Department of Trade & Industry’s National Industrial Participation) oraz programu NIP.
Same patrolowce IPV konstrukcyjnie będą korzystały z dotychczasowych doświadczeń w tej dziedzinie, wypracowanych przez grupę stoczniową Damen. Okręty będą wiąc m.in. posiadały charakterystyczny dziób Sea Axe, który zwiększa dzielność morską i komfort pracy załóg podczas długotrwałych operacji patrolowych (poprzez zmniejszanie przechyłów wzdłużnych przy dużym falowaniu („przecinanie fal”) i redukując zjawisko uderzania dziobu o wodę) oraz zmniejsza o 15% zużycie paliwa i emisję spalin.
Kontrakt jest kolejnym elementem realizowanej przez Damena polityki, polegającej na tworzeniu sieci lokalnych stoczni, które w danym regionie budują różnego rodzaju jednostki pływające. To właśnie w tym celu powstała stocznia DSCT w Kapsztadzie, która dostarczyła ponad czterdzieści statków dla krajów afrykańskich (w tym pogłębiarek, holowników, statków zaopatrzeniowych dla platform wiertniczych itp.). Zakłady Damena w RPA świadczą dodatkowo usługi remontowe i naprawcze, jak również zapewniają dostawy części zamiennych i szkolenie specjalistyczne. DSCT stworzył w tym celu specjalny ośrodek treningowy ATC (Apprenticeship Training Centre) w Kapsztadzie.
Cechą oferty DSCT jest stosowanie rozwiązań, które zgodnie z polityką całej firmy są dostępne praktycznie od razu – „z półki”. Dotyczy to również mniejszych jednostek pływających, ponieważ grupa Damen słynie z posiadania „w magazynie” już gotowych jednostek. Po zamówieniu są one tylko wyposażane zgodnie z wymaganiami klienta i dostępne w ciągu kilku miesięcy.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie