Reklama
  • Wiadomości

PAS19: Długi czas oczekiwania na Osprey'e

W czasie trwającej wystawy Paris Air Show koncern Boeing kolejny już raz poinformował, że każdy potencjalny nabywca zmiennowirnikowca V-22 Osprey musi liczyć się z długim czasem oczekiwania na te maszyny i zamawiać je należy z dużym wyprzedzeniem.

Fot. USMC
Fot. USMC

Koncern prowadzi obecnie zaawansowane rozmowy z ponad dziesięcioma krajami, potencjalnie zainteresowanymi V-22. Dotychczas jedynym odbiorcą eksportowym jest Japonia.

Wśród zainteresowanych państw wymienia się, przede wszystkim, Izrael, wiadomo również, że kilka nieujawnionych państw potencjalnie zainteresowanych kupnem V-22 ma w składzie swojej floty lotniskowce lub wielozadaniowe okręty desantowe z pokładem lotniczym. Możliwy potencjał eksportowy Boeing szacuje na ok. 50 maszyn.

Realizacja wieloletnich zamówień ze strony sił zbrojnych USA sprawia jednak, że czas oczekiwania na zmiennowirnikowce jest znacznie wydłużony. Potencjalni klienci muszą również otrzymać od rządu USA zezwolenie na zawarcie takiej transakcji (letter of acceptance).

Obecnie zamówienia na flotę rodziny V-22 Osprey ze strony sił zbrojnych USA to 360 maszyn MV-22B dla piechoty morskiej, 54 CV-22B dla sił powietrznych i 48 CMV-22B dla marynarki wojennej. Ponadto 17 MV-22Bs zamówiły Japońskie Siły Samoobrony.

V-22 - choć bardzo kosztowny w pozyskaniu - pozwala na latanie przy bardzo niekorzystnych warunkach atmosferycznych, cechuje się również mniejszym hałasem i wibracjami niż typowy śmigłowiec oraz niższymi od niego kosztami eksploatacji. Osiąga prędkość maksymalną o ponad 185 km/h wyższą niż tradycyjne wiropłaty. Konwencjonalne śmigłowce posiadają prędkość maksymalną w zakresie 280 do 325 km/h, gdy tymczasem V-22 jest w stanie osiągnąć 510 km/h.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama