Reklama
  • Wiadomości

OBRUM wyremontuje czołgi saperskie

4. Regionalna Baza Logistyczna we Wrocławiu poinformowała, że wyłoniono podmiot który w latach 2019-21 będzie odpowiadać za prowadzenie remontów głównych Maszyn Inżynieryjno- Drogowych. Będzie nim Ośrodek Badawczo Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o.

Maszyna Inżynieryjno - Drogowa / Fot Obrum Gliwice
Maszyna Inżynieryjno - Drogowa / Fot Obrum Gliwice

Umowa zakłada przeprowadzenie w latach 2019-21 na czterech egzemplarzach Maszyny Inżynieryjno - Drogowej napraw głównych i modyfikacji (z zastrzeżeniem prawa opcji dla jeszcze jednej maszyny). Łączna wartość kontraktu to ponad 30,1 mln PLN. Procedurę przeprowadzono w trybie negocjacyjnym, bez publikowania informacji o zamówieniu. Było to podyktowane faktem, że Ośrodek Badawczo Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” Sp. z o.o. jest jedynym posiadaczem dokumentacji technicznej MID, co sprawia, że jako jedyny dysponuje odpowiednimi rozwiązaniami technicznymi i kadrą przygotowaną do przeprowadzenia prac.

image
Maszyna Inżynieryjno - Drogowa / Fot Obrum Gliwice

Przypomnijmy, że Maszyna Inżynieryjno - Drogowa jest czołgiem saperskim przeznaczonym do inżynieryjnego zabezpieczenia współczesnego pola walki w działaniach ofensywnych, oraz działań defensywnych, w tym budowy fortyfikacji Ma konstrukcję opartą na WZT-3 i posiada podwozie gąsienicowe z 2 par po 6 kół nośnych zawieszonych na wałkach skrętnych oraz 3 par rolek podtrzymujących jednotarczowych z wewnętrzną amortyzacją, dwa koła napinające przednie i koła napędowe tylne. Napęd zapewnia mu silnik wysokoprężny 12 cylindrowy W-46-6 o mocy 780 KM.

Do wykonywania specjalistycznych zadań MID może wykorzystywać: wysięgnik o maksymalnej długości ramienia 7,94 m i maksymalnej wysokości 7,75 m (może być na nim zamocowana łyżka koparkowa, chwyt szczękowy lub zrąb zrywaka), zawiesie linowe o udźwigu 7 ton, urządzenie spycharkowe, dwie wciągarki: główna (o długości liny 200 m i uciągu 900 kN) i pomocnicza (o długości liny 400 m i uciągu 20 kN) oraz urządzenia spawalnicze i przetwornica napięcia. 

Wojsko Polskie dysponuje relatywnie niewielką liczbą pojazdów MID, pomimo że są one w stanie wydatnie wspomagać jednostki pancerne w czasie podejmowanych działań. Zapewnienie odpowiedniego wsparcia inżynieryjnego powinno być jednym z priorytetów Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych, podobnie jak wzmocnienie zdolności rozpoznania i obrony przeciwlotniczej poszczególnych jednostek.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama