Siły zbrojne
Nowy tankowiec powietrzny dla USAF niezagrożony
Kluczowy program nowego samolotu tankowania powietrznego KC-46 dla sił powietrznych Stanów Zjednoczonych postępuje w sposób planowy i nie istnieje znaczące ryzyko przekroczenia jego kosztów.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy prace rozwojowe w programie nowego tankowca powietrznego KC-46 postępowały zgodnie z planem, a jego szacowany koszt jednostkowy spadł o 1,8 mln USD. Niewielkie opóźnienie może powstać w wyniku problemów z oprogramowaniem dla systemów pokładowych KC-46, ale biuro programu podejmuje działania w celu ograniczenia ryzyka. Produkcja małoseryjna (LRIP) nowych tankowców powietrznych ma się rozpocząć w 2015 roku.
Przedstawiciele USAF uważają samolot KC-46 za jeden z trzech filarów modernizacji technicznej amerykańskich sił powietrznych, wraz z samolotem wielozadaniowym F-35 i bombowcem nowej generacji LRS-B. Prace nad rozwojem tankowca KC-46 będą kontynuowane nawet w wypadku obowiązywania automatycznych cięć budżetowych po 2015 roku. W okresie do 2019 roku przewiduje się dostarczenie ponad 50 maszyn typu KC-46, a łącznie do 2028 roku USAF ma otrzymać 179 nowych samolotów tankowania powietrznego.
Program nowego tankowca powietrznego został przebadany przez Goverment Accountability Office (GAO), organ kontrolny sektora publicznego Stanów Zjednoczonych. Wcześniej GAO wielokrotnie krytycznie oceniało projekty rozwojowe realizowane przez Departament Obrony, jak choćby program myśliwca wielozadaniowego nowej generacji F-35. Wydaje się, że projekt samolotu tankowania powietrznego obarczony jest jednak mniejszym ryzykiem technologicznym, z uwagi na jego oparcie na istniejącej konstrukcji samolotu Boeing KC-767A.
(JP)