Siły zbrojne

Nowy amerykański “agresor” udaje Su-57 [FOTO]

Fot. R. Nial Bradshaw/USAF
Fot. R. Nial Bradshaw/USAF

Symulujący maszyny przeciwnika podczas ćwiczeń walk powietrznych 64. eskadra "agresorów" z bazy Nellis otrzymała F-16C Falcon, którego malowanie naśladuje najnowszy kamuflaż rosyjskich Su-57. Jest to druga tak pomalowana maszyna. Projekt noszący nazwę “digital shark” wybrano w internetowym głosowaniu.

Słynna „eskadra agresorów” US Air Force to specjalna jednostka, której zadaniem jest symulowanie przeciwnika podczas ćwiczeń lotniczych. Jej maszyny tradycyjnie noszą malowanie typowe dla potencjalnych przeciwników. Nie chodzi tylko o wyróżnienie jej samolotów wśród innych samolotów USAF. Jak się bowiem okazuje, widok wrogiej maszyny, jej odmiennego wzoru malowania i sposobu działania, potrafi wpłynąć negatywnie na skuteczność pilotów. Jest to szczególnie istotne w starciu na bardzo małym dystansie.

Dlatego regularnie „aktualizuje się” kamuflaże agresorów. W 2016 roku do 64. Eskadry trafiły F-16 w malowaniu „Su-35 Splinter”, „Su-35 Shark” i „J-20 Dark Grey”. W 2019 roku pojawił się pierwszy F-35A w malowaniu nawiązującym do chińskiego J-31 oraz F-16 „Su-57 Digital Shark”, który jest o tyle wyjątkowy, że został stworzony i wybrany przez internautów obserwujących na Facebooku konto dowódcy 57. Skrzydła Myśliwskiego, do którego należy 64. Eskadra.

Pierwszy F-16C w barwach naśladujących Su-57 trafił do jednostki w styczniu 2019 roku. 5 czerwca w bazie lotniczej Nellis wylądował jego „brat bliźniak”, jak napisał na koncie swoim koncie w mediach społecznościowych 57th Wing Commander, gen. Robert Novotny. Historia drugiego „cyfrowego rekina” jest o tyle ciekawa, że malowania nie wykonano w bazie Nellis, ale na zamówienie 64th Aggressor Squadron wykonała je lakiernia 576th Aircraft Maintenance Squadron z Hill Air Force Base.

image
Drugi F-16C "Digital Shark" po zakończeniu malowania. Fot. R. Nial Bradshaw/USAF

 

„Lakiernia w Nellis wykonała jeden taki samolot w zeszłym roku i poprosiła nas o pomalowanie kolejnego. Wysłali nam zdjęcia i szablony, ale nie było instrukcji. Musieliśmy to wszystko sami złożyć do kupy” – mówi Jim Gill, szef produkcji w 576th AMXS. Jak podkreśla, zadanie nie było łatwe, gdyż szablony do malowania F-16 w tym nietypowym kamuflażu to arkusze 3x6 stóp (około 91x182 centymetrów), które trzeba było nie tylko ułożyć odpowiednio na samolocie, ale też precyzyjnie dopasować do siebie, gdyż każdy z pieciu kolorów kamuflażu to osobny zestaw szablonów, a prostokątne równoległe wzory nie wybaczają błędów. Praca okazała się na tyle złożona, że 12 osób pracowało nad malowaniem F-16 „Digital Shark” przez 18 dni. Dla porównania malowanie standardowego F-16 USAF zajmuje 11 dni.

Komentarze (20)

  1. Tani

    Co prawda nie agresor ale, pojawily sie na sieci fabryczne zdjecia F-18 F dla Kuwejtu. Podobno wyprodukowano juz 5 samolotow z tego zamowienia wersji E i F. To z ruskiego neta.

  2. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Jak slusznie zauwazyles, dejvidek wlasnie wysmial zenobiego, samemu wypisujac wierutna bzdure. Tak to sie wlasnie konczy, kiedy troll dysponujacy zerowa wiedza probuje za wszelka cene udowodnic swoja "racje". Zastanawia mnie tylko, czy on naprawde nie widzi jak zalosne sa te jego proby manipulacji datami, odwracania kota ogonem, mysli ze ktos jest glupi i da sie na to nabrac? Teraz znowu kreci, wmawiajac ze RF-4E nie byly uzbrojone, gdzie mowa wyraznie byla o F-4E, a dyskusja zaczela sie id takich slow: "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " To dopiero ironia losu, gosciu dysponujacy zerowa wiedza zarzuca komus niewiedze. I na koniec jeszcze napisze "Jak widać lezysz i kwiczysz trollu:0 RF-4E nie były w ogóle uzbrojone:) Więc znowu zaorałeś sie samemu:)". Trzeba miec tupet. Dlugo bede sie jeszcze za nim ciagnely te AIM-120 z 1973 roku, oj dlugo...

  3. Użytkownik

    1973 oczywiście nie 1073, tak wyglada własnie "literówka" jakbys davienku nie wiedział.

  4. kuku

    To ze gość zrobił zwykłą literówke i zamiast 1973 bo tym roku była dyskusja, zupełnie nie zmienia tego co ty davidku napisałeś odpowiadjąc na teksty zenobiego i anonima.Wyśmiałes zenobiego że ma zerowa wiedzę po czym stwierdziłęs że niemieckie f-4 miały na uzbrojeniu w 1973 roku AIM-129 i AIM-9L. Powtórzę wieć za bryxxem ze ciekawa wiedzę posiada DAvienek uzbrajający Niemieckie F-4 w 1073 roku w AIM-120 oraz AIM-9L.

  5. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    On pisal o tobie. Nie kumasz tego? Taka to czarna magia?

  6. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Zalatwilem cie za pomoca cytatow, z podaniem wiarygodnego zrodla. Szach mat!!!

  7. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Krecisz davidku, z miernym skutkiem. Dyskusja zaczela sie od 1973 roku. O to fragment dyskusji od ktorej sie ona zaczela. Cytuje: poniedziałek, 14 października 2019, 18:12 "Luftwaffe zakupiła w 1973 roku w ramach programu Peace Rhine uproszczoną wersję Phantoma F-4F o mniejszej masie i słabszej stacji radiolokacyjnej APG-120 oraz pozbawioną możliwości tankowania w locie i wykorzystania pocisków AIM-7 Sparrow. " Davien wtorek, 15 października 2019, 01:42 No cóż, tu masz racje, nie mieli AIM-7 za to nowowczesne AIM-9L i AIM-120, co przy AIM-9B na F-104... A co do radarów to porównywanie AN/ASG-114 na Starfighterze do AN/APQ-120 świadczy wyłacznie że zenobii ma zerowa wiedze:)". A wiec mowa byla o 1973 roku. A w 1973 roku mieli F-4F. Cytuje: "The German Air Force (Luftwaffe) initially ordered the reconnaissance RF-4E in 1969, receiving a total of 88 aircraft from January 1971. In 1982, the initially unarmed RF-4Es were given a secondary ground attack capability; these aircraft were retired in 1994. In 1973, under the "Peace Rhine" program, the Luftwaffe purchased the F-4F (a lightened and simplified version of the F-4E) which was upgraded in the mid-1980s.". Zrodlo: "German air force to bid 'Pharewell' to last F-4Fs" Archived 30 June 2013 at the Wayback Machine. Flightglobal.com, 26 June 2013". Jak widac dowody sa niepodwazalne.

  8. Davien

    "bryxx wtorek, 15 października 2019, 16:53 Ciekawe jaka ma wiedzę gość uzbrajajacy w 1972 roku niemieckie Phantomy w AIM-120 lub oraz twierdzący że radiolokator tychże maszyn to pełnoprawny AN/APQ-120." Jak widać lezysz i kwiczysz trollu:0 RF-4E nie były w ogóle uzbrojone:) Więc znowu zaorałeś sie samemu:)

  9. Davien

    Załatwiłes trollu sam siebie:))

  10. Tani

    Rosjanie jako agresorow uzywajaMigi-29. Na czesc Horneta maja szerszenia na stateczniku. Amerykanie uzywaja wielu typow samolotow jako przeciwnikow Wiekszosc toczeskie Albatrosy mieli tez F-21 czyli izraelskie mirage 3 pn Lavi.

  11. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Znowu cie zalatwilem :).

  12. Fan daviena, eksperta od AIM-120 z 1973 roku.

    Davidku, juz nie krec, mowa o 1973 roku. Nie mieli oni wtedy F-4E. To dobiero. To cos ci zacytuje. "The German Air Force (Luftwaffe) initially ordered the reconnaissance RF-4E in 1969, receiving a total of 88 aircraft from January 1971. In 1982, the initially unarmed RF-4Es were given a secondary ground attack capability; these aircraft were retired in 1994. In 1973, under the "Peace Rhine" program, the Luftwaffe purchased the F-4F (a lightened and simplified version of the F-4E) which was upgraded in the mid-1980s.". Zrodlo: "German air force to bid 'Pharewell' to last F-4Fs" Archived 30 June 2013 at the Wayback Machine. Flightglobal.com, 26 June 2013.

  13. mobilny

    ....wtf....przeciez rosyjskie maszyny nie mają się zbliżyć na odległość kontaktu wzrokowego do amerykańskich cudeniek....ktos tu kogos oklamuje....a ja wiem kto kogo....pozdro davienek....

    1. michu

      po tym jak przeczytalem ze chinole z hindusami lali sie patykami i kamieniami nic mnie nie zdziwi

    2. Użytkownik

      No ostatnio grecy na miragach pokazali jak to F-16 strąca wszystkich zanim ktoś je zobaczy, te super nowoczesne F-16 zorientowały się ze ktoś je atakuje jak juz grecy walneli im fotki i filmik z celownika. Takie to cudowne te radary na F-16. Jak sie ma pełne pokrycie radiolokacyjne i przewage 100:1 to te amerykańskie cuda sa naprawdę cudowne, no chyba że naprzeciwko amerykanie wietnamczyków mają to i to jest za mało.

    3. Użytkownik

      Strzal w dziesiatke.

  14. Fanklub Daviena

    Do tej pory F-16 udawały tam Flankery. Udawały bez AWACS, bez GCI, bez WRE, bez datalinka, bez IRST i oczywiście bez prędkości, pułapu i zwrotności Flankerów. Nic dziwnego, że F-22 i F-35 prawie zawsze wygrywały w tej ustawce. Jak na Red Flag przyszło się mierzyć z europejskimi Eurofighterami to już F-22 i F-35 nie błyszczały (a brytyjskie Eurofightery w Wielkiej Brytanii dostały lanie od hinduskich Flankerów...), bo im USA nie mogło wyłączyć IRST, radarów, WRE i datalinka, Ustawka nie udała się też w przypadku A-10: by wykazać wyższość F-35 nierealnie podniesiono pułap chmur ponad poziom przez 3/4 roku występujący w Europie (by F-35 mogły latać wysoko ponad zasięgiem MANDPADS i broni lufowej, by wykazać, że "nie potrzebują" pancerza i przeżywalności w razie trafienia), cele ustawiono niemaskowane, na otwartej przestrzeni, pomalowane jednolitą kontrastową z otoczeniem specjalną zieloną farbą, która dawała wyjątkowo dobrą jej widoczność w podczerwieni (by FLIR i EOTS F-35 nie miały problemu z wykrywaniem celów ze średniego pułapu) - zrobiono wszytko, by F-35 wypadły lepiej niż A-10, a mimo to F-35 się skompromitowały i tanie A-10 uzyskały o 2/3 lepsze rezultaty i nie udało się lobbystom LM zlikwidować A-10 (w ustawie senat zapisał, że A-10 wolno zezłomować dopiero jak jakaś inna maszyna uzyska takie same lub lepsze wyniki w zadaniach do jakich przeznaczono A-10)... :)

    1. FR technologiczne imperium

      Poruszanie tematu zwrotności samolotu w 21 wieku jest zabawne, nie wiem czy wiesz ale era bitwy o Anglię już się skończyła, nikt nikomu na ogon nie wskakuje i nie strzela z działek, tylko odpala rakietę z odległość kilkudziesięciu kilometrów a rakiety wymanewrować się nie da bo zawsze będzie szybsza i zwrotniejszy od samolotu. Oczywiście można próbować ale procentowy udział szans jest nikły.

    2. USA imperium Kłamstw

      To czemu malują i ćwiczą?

    3. Davien

      Funku ale własnei ładnei opisujesz rosyjskei tzw Cwiczenia czyli ustawki dla Putina:) Ale popatrz , zwykłe Gripeny C z ograniczonym uzbrojeniem skopały tyłki waszym Flankerow nawet w ulepszonej chińskeij wersji:) A juz najlepsza ta farba dajaca widok w podczerwieni, dawno tak sie z twoich bredni nie usmiałem:)

  15. bobry z Montany stawiają veto

    Jak to i po co? "... widok wrogiej maszyny, jej odmiennego wzoru malowania i sposobu działania, potrafi wpłynąć negatywnie na skuteczność pilotów..." To jakiś żart? Skoro zdecydowana większość tutejszych trolli z Davienem na czele twierdzi, że amerykańscy piloci zestrzelą wszystkie "sowieckie" maszyny: z odległości dziesiątek - a może i setek -kilometrów a sowieci nawet nie zauważą co ich trafiło? Po co więc marnować dolary (w tej super ciężkiej sytuacji gdzie USA praktycznie bankrutuje bo ponad 23 biliony USD długu położy na łopatki hegemona" już stosunkowo niedługo) na takie "kamuflaże"?

    1. Davien

      Oj jak widac fakt ze USA uznało iz ich stare F-16 sa wystarczajace do udawanie rosyjskeigo "cuda" poteznie zabolał:))

    2. ruski stek bzdur...

      Widocznie oni nie wiedzą że bankrutują i sobie malują :P Może nie czytają sputnika he he... Jęki na Polskim forum tragicznej sytuacji biednej rosji nie zmienią :)

    3. bobry w Montanie są bystrzejsze

      To jednak szczera prawda.

  16. Suchoy

    Dziwny ten "agresor" mający udawać Su-57. Trochę za mały i za zwrotny jak na coś co ma symulować wielką latającą cegłę jaką jest ten Suchoj. Może pole odbicia radarowego mają porównywalne?

    1. Davien

      Dla Su-57 to 0,5m2 dla F-16 RCS to 1,2m2 wiec dość blisko:)

    2. Xd

      Uwielbiam tych ekspertów można powiedzieć "jego niezłomna wiara...."

    3. Davien

      Jaka ładna samokrytka:))

  17. Fanklub Fanklubika

    Będzie słabo udawał bo ma mniejszą sygnaturę radarową od su57

    1. Davien

      Wiekszą , F-16 to RCS 1,2m2 a Su-57 to 0,5m2.

    2. Xd

      Nie ma to jak etatowy pracownik stacji radarowych zapomniałeś jeszcze o legendarnych łopatkach

    3. RUDY

      Devi, teraz specjalnie dla сiebie Wikipedię poprawię. Umieścić RCS dla Su-57 równa 1,5 m2, niech ci miło będzie ))

  18. Bumer

    Powinni ich oskarżyć o plagiat :-)

  19. Navigator

    Digital Skark piekny samolot akurat nad Bałtyk

  20. Kacper

    F-16 to prawdopodobnie maszyna o porównywalnych możliwościach do Su-57