Modernizacja samolotu E-2D Advanced Hawkeye: 10 kluczowych punktów

Autor. Northrop Grumman
Uznany za jeden z pięciu najważniejszych programów zakupowych Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, samolot E-2D Advanced Hawkeye firmy Northrop Grumman nieustannie wyprzedza ewoluujące zagrożenia dzięki modernizacji, zapewniając gotowość bojową na dziś i trwałą zdolność operacyjną na przyszłość.
Oparty na platformie, która od sześciu dekad zapewnia powietrzne wczesne ostrzeganie, E-2D zwiększa możliwości systemów obrony powietrznej i przeciwrakietowej. Jest to nowoczesny samolot dowodzenia i kontroli, zdolny do zapewnienia dookólnego (w kącie 360 stopni) rozpoznanego obrazu wszystkich celów w obszarze odpowiedzialności nad wodą lub lądem.
Oto, co należy wiedzieć o samolocie E-2D Advanced Hawkeye firmy Northrop Grumman i jego modernizacji.
1. Zapewnienie zdolności i skuteczności. E-2D jest eksploatowany w ośmiu z dziewięciu eskadr Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, posiada aktywną linię produkcyjną i wzorową historię terminowości dostaw. Samoloty E-2D trafiają bezpośrednio z linii produkcyjnej do Floty, gotowe do rozmieszczenia na całym świecie. Advanced Hawkeye są eksploatowane na całym świecie przez Stany Zjednoczone i Japonię. Francja, Egipt i Tajwan eksploatują floty E-2C. W 2027 r. Francja przejdzie na E-2D, a U.S. Navy przezbroi w nowe samoloty ostatnią eskadrę E-2C.
2. Kompleksowe pokrycie radarowe. Wyposażony w radar AN/APY-9 firmy Lockheed Martin, E-2D dostarcza Połączonym Siłom precyzyjny wspólny obraz sytuacji operacyjnej (ang. Common Operating Picture) w czasie rzeczywistym. System radarowy APY-9 stanowi znaczący postęp w zakresie zdolności Zarządzania Walką oraz Dowodzenia i Kontroli. Ten zaawansowany system radarowy został zaprojektowany z myślą o zapewnieniu kompleksowego zasięgu, wykorzystując pasmo UHF działające w każdych warunkach pogodowych, aby zapewnić niezrównany nadzór nad rozległym obszarem w najtrudniejszych warunkach. Jego najnowocześniejsza technologia umożliwia jednoczesne śledzenie obiektów powietrznych i powierzchniowych w ramach wszystkich trybów radaru, wyznaczając nowy standard świadomości sytuacyjnej w operacjach wojskowych na lądzie i morzu.
3. Ciągła modernizacja. W ciągu ostatniej dekady w samolocie E-2D wprowadzono pięć poważnych modernizacji, które poprawiły działanie wielu systemów, w tym radaru APY-9 i łączności satelitarnej, a także dodano możliwość tankowania w powietrzu. Ulepszono również fuzję danych oraz czujniki i zdolność do przeciwdziałania atakom elektronicznym. Kolejna wersja samolotu E-2D to Block II, która zapewni udoskonalenia w zakresie zdolności, gotowości i niezawodności w połączeniu z ulepszeniami architektury.
4. Znaczenie w przyszłości. Wersja Block II samolotu E-2D zapewni ulepszenia architektury awioniki w systemach lotniczych i misyjnych. Poprawi to możliwości samolotu E-2D dzięki usprawnieniom interfejsu człowiek-maszyna, zmniejszeniu obciążenia pilotów i poprawie świadomości sytuacyjnej. Możliwości wersji Block II zapewnią zwiększenie gotowości i niezawodności, a także ulepszenia architektury i cyberbezpieczeństwa. Udoskonalenia wersji Block II zwiększą efektywność załogi, moc obliczeniową i pojemność pamięci elektronicznej.

Autor. Northrop Grumman
5. Otwarta architektura. Dzięki nowoczesnej, ale dojrzałej platformie o otwartej architekturze, E-2D może pochwalić się technologią, która będzie aktualna jeszcze w latach 40. XXI wieku. Block II poprawi łączność dla systemów dowodzenia i kontroli oraz stworzy modułowe, otwarte środowisko systemowe, do którego będzie można wprowadzać nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe.
6. Rozwój cyfrowy. Northrop Grumman jest liderem strategicznej zmiany w kierunku inżynierii systemowej opartej na modelach i przekształca dotychczasowe rozwiązania w nowoczesne środowiska cyfrowe. Komputery misji i wyświetlacze nowej generacji E-2D są projektowane z myślą o obsłudze otwartej architektury systemów misyjnych, co pozwoli na elastyczne i szybkie wdrażanie w przyszłości modułów funkcji.
7. Szybka ewolucja. W ciągu zaledwie dwóch i pół roku od opracowania do wdrożenia, w 2023 r. przetestowano i wprowadzono ulepszenie, a pierwsze modyfikacje seryjnych samolotów dostarczono marynarce wojennej w grudniu tego samego roku. Ulepszenie to poprawiło zdolności dowodzenia i kontroli E-2D, komunikację poza zasięgiem widoczności wzrokowej, integrację czujników oraz włączyło technologię taktycznej sieci celowania.
8. Transformacja AI i ML. Wymagania dotyczące mocy obliczeniowej systemów misji E-2D uwzględniają przewidywany wzrost zapotrzebowania aplikacji w miarę przechodzenia na taktyczne systemy wspomagania decyzji oparte na sztucznej inteligencji i uczeniu maszynowym.
9. Zdolności wykraczające poza lotniskowiec. Chociaż E-2D został zaprojektowany głównie do dowodzenia i kontroli z powietrza, może wspierać różnorodne misje, w tym defensywne i ofensywne operacje przeciwko siłom powietrznym przeciwnika, zintegrowaną obronę powietrzną i przeciwrakietową, walkę radioelektroniczną, kontrolę ruchu lotniczego, poszukiwania i ratownictwo bojowe, pomoc humanitarną, ochronę granic i operacje antynarkotykowe.
10. Obsługa techniczna nowej generacji. Obsługa techniczna i konserwacja nowej generacji są realizowane za pomocą aplikacji, które usprawniają diagnostykę i obniżają koszty. Technologia konserwacji predykcyjnej zwiększa gotowość E-2D. Podczas gdy przedstawiciele serwisu terenowego dzielą się swoją wiedzą specjalistyczną poprzez zdalną pomoc lub w miejscu operowania samolotów, zaawansowane narzędzia analityczne E-2D są wykorzystywane do generowania informacji o stanie zasobów i rekomendacji.
Artykuł sponsorowany
WIDEO: Czy wojsko zdało egzamin? Rosyjskie drony nad Polską