Reklama

Siły zbrojne

Mastery w Dęblinie już w listopadzie. Powstają hangary

  • Fot. Paweł Ziemnicki/Defence24.pl
    Fot. Paweł Ziemnicki/Defence24.pl
  • Fot. Policja
    Fot. Policja

Na lotnisku w Dęblinie dobiega końca budowa ośmiu hangarów typu lekkiego na potrzeby ośmiu kupionych przez Polskie Siły Powietrzne samolotów Alenia Aermacchi M-346 Master. Inwestycja związana jest z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego do wymagań systemu szkolenia zaawansowanego Advanced Jet Trainer (AJT). 

Na lotnisku w Dęblinie dobiega końca budowa ośmiu hangarów typu lekkiego na potrzeby ośmiu kupionych przez Polskie Siły Powietrzne samolotów Alenia Aermacchi M-346 Master. Inwestycja związana jest z dostosowaniem infrastruktury lotniskowej 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego do wymagań systemu szkolenia zaawansowanego Advanced Jet Trainer (AJT). 

M-346 Master hangary
Fot. mjr Grzegorz Grabarczuk / 4. SLSz

Hangary o powierzchni 450 m2 każdy składają się z metalowej konstrukcji oraz pokrycia z blachy. Wyposażone są w instalację elektryczną i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe dzięki czemu piloci będą mogli kierować się tam samolotami bezpośrednio z drogi kołowania. Będą przeznaczone do całorocznego przechowywania M-346A Master oraz bieżącej obsługi maszyn tego typu. Hangary mają być gotowe do eksploatacji już w I połowie br. a zakłada się, że wszystkie kluczowe inwestycje na dęblińskim lotnisku zostaną zakończone jeszcze w tym roku.  

Polska zamówiła łącznie 8 M-346A z opcją zakupu kolejnych 4 sztuk. Kontrakt o wartości 1,167 mld zł, który oprócz  samolotów obejmuje także pakiet logistyczny, części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, wsparcie techniczne, system informatyczny wsparcia i pełną dokumentację techniczną podpisano w lutym 2014 roku.  Dostawy włoskich samolotów dla Polskich Sił Powietrznych mają rozpocząć się w listopadzie br., kiedy na lotnisku w Dęblinie mają pojawić się pierwsze dwa Mastery. Aktualnie na szkoleniu we Włoszech przebywa pierwsza grupa pilotów i specjalistów z 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego. 

M-346 Master Polska
Fot. Alenia Aermacchi

Posiadanie zaawansowanego systemu szkolenia AJT oraz nowoczesnej infrastruktury pozwoli 4. Skrzydłu Lotnictwa Szkolnego dołączyć do najnowocześniejszych ośrodków szkolenia lotniczego w Europie. 

Czytaj więcej: M-346 Master podstawą polsko-włoskiej bazy szkoleniowej dla Europy?

Reklama

Komentarze (26)

  1. tagore

    W czasie wojny falklandzkiej szkolny samolot tej firmy zatopił brytyjską fregatę, szkolenie w obsłudze uzbrojenia jest znacznie tańsze na tej maszynie niż na F16.

    1. say69mat

      No ... i co z tego??? Zatem ile to - Twoim zdaniem - okrętów, są w stanie zatopić zakupione przez nasze Ministerstwo Alenie Aermacchi M346 Master???

    2. Pepe

      Którą?

  2. zorro

    ja rozumiem ze sie cos kupuje, tylko po co panstwowy Instytut Lotnictwa, panstwowa agencja ds kosmonautyki rzadzona przez humanistow, .... synekury panstwowe... , a gdyby tak sprywatyzowac armie, ciekawe jaki sprzet by kupowali wojskowi nie sluchajac MON'u?

    1. mirek

      kupowali by za 1 mld zł niewidzialny latawiec

  3. Kamil

    Piękna sprawa :)

    1. Ortodoksyjny Ateista

      Fajerwerki na sylwestra też są fajne. Do czasu...

  4. ciekawy

    Do czego służą te małe stateczniki na skrzydle?

    1. dropik

      Odpowiedż po wojskowemu będzie taka : Ten statecznik waży ! ;) To znak, że skrzydło nie radziło sobie z przepływem powietrza i trza było cóś takiego dołożyć żeby to porawić.

  5. ccc

    Mastery powinny być szkolno - bojowe ! Nie stać nas na tej klasy samoloty typowo szkolne i to w tak znikomej ilości - co najmniej 24 sztuki !

    1. Boruta

      Nie, właśnie nie stać nas na takie fanaberie. Lepiej dokupić mniej, ale normalnych myśliwców, niż inwestować w szkolno-bojowe, szturmowe, czy co tam jeszcze.

    2. ....

      za to ma nas stać na uzbrojony latawiec - gratuluję braku myślenia

    3. Marek

      Bośnia. 28.02.1994r. Pamiętasz tą datę? Piloci serbskich maszyn szkolono-bojowych pewnie pamiętają. Na sześć wysłanych spadły cztery. Sprute przez dwie amerykańskie szesnastki.

  6. say69mat

    Czy ktoś wie w jakim wariancie uzbrojenia są skonfigurowane Izraelskie M346 Lavi???

  7. Kapral

    Chłopaki w Dęblinie już się nie mogą doczekać - jakby się przesiąść z Trabanta do Ferrari.

  8. jasiu

    U nas samolotów bojowych jest tak dużo, że master nie musi przenosić uzbrojenia ! Zaawansowane technicznie su i mig 29 są dużo lepsze1!!!

  9. Afgan

    8 M-346 ma niby zastąpić ponad 40 aktualnie używanych Iskier, czyli 1 Master zamiast 5 Iskier. Jakaś kpina !!!

    1. Szczery

      Dla 48 F16 wystarczy

  10. Szczery

    Samoloty sa ok, natomiast hangary to juz widac ze bedzie typowe polskie dziadostwo, ciekawe ile kosztowaly

  11. nie AtackTJ

    a ma ten master z jeden takie co jak czeski atj? zasobnik celowniczy + szansa na odpalanie maverick'a? PO co im to? chyba nie do szturmowania Ostrowia Lednickiego np.

  12. rebeliant80

    Ciekawe czy doczekam czasów, kiedy Polska wyprodukuje własny samolot wojskowy

    1. dankan

      nie !!!!!...............pomijając fakt szerokiego spektrum słowa samolot wojskowy - bryza to też samolot wojskowy:)

  13. a

    zakup przez naszą armię Masterów to przykład jak NIE POWINNIŚMY KUPOWAĆ SPRZĘTU - KOMPLETNIE BEZ JAKIEGOKOLWIEK UDZIAŁU NASZYCH PRZEDSIĘBIORSTW I ZA TAK KOLOSALNE PIENIĄDZE - PO CO NAM TAKI DROGI SPRZĘT KTÓRY NIC NIE WNOSI W NASZ REALNY WZROST POTENCJAŁU OBRONNEGO ( nieporównywalny do kosztów tych zabawek generałów -jest to wyłącznie transfer pieniędzy podatników za granicę i nic więcej taniej z takim samym efektem szkoleniowym było wypożyczyć podobny sprzęt - Izrael który zakupił włoskie M-y zrobił to w ramach transakcji wiązanej a nie transferu kasy za granicę ...)

    1. wolf

      Ma kolega rację. Niestety dotyczy to też sfery cywilnej. Kupili Pendolino i choć mamy Newag i Pese nie było żadnego transferu technologii oraz udziału naszych firm w tym projekcie, Nawet uchwyt do papieru toaletowego zrobiono na zachodzie. A tak naprawdę Pesa miała juz porównywalny pociąg, a i okazało się, że Pendolino to nie Pendolino bo nie ma wahadła wychylnego. Jak Pesa sprzedała 400 maszyn do Niemiec to związki postawiły warunek: silniki mają byc niemieckie.... Ciekawy przykład zakupu to powozie K9. Transfer technologii, zgoda na wykorzystanie do innych produktów i sprzedaż za granicę.

    2. scorpion

      Stary tu chodzi o 8 (słownie: osiem) samolotów. Koszt polonizacji tych 8 szt. chyba by przekroczył ich wartość.

    3. rabarbarus

      Ciekawe kto będzie ci dawał offset i partycypację lokalnego przemysłu za 8 sztuk zakupionych maszyn.

  14. Mondry

    Patrząc na syczącą nienawiścią Polskę dziwię się,że wybrano konstrukcje pochodną od rosyjskiego jak-130. Czyli co Polska nie dotuje Rosji ale już projekty powstałe po części z nią kooperacji to już tak?

    1. xc

      Syczącą z nienawiści? Najadłeś się "mondrości"? Od kiedy to w wyborze sprzętu wojskowego decydenci kierują się "nienawiścią"?

    2. aurel

      a może napiszesz że to jak 130 jest podobny do Mastera? bo bez włoskiej kasy ruscy dalej by latali Albatrosami

  15. MK

    "Będą przeznaczone do całorocznego przechowywania M-346A Master oraz bieżącej obsługi maszyn". Sądzę że w tekście jest błąd, a naprawdę obsługa będzie w innym miejscu, a to tylko tak, przed deszczem/gradem, dodatkowo. Po prostu nie da się w PL sensownie obsługiwać żadnych maszyn w miesiącach listopad, grudzień, styczeń, luty, marzec w NIEOGRZEWANYM budynku. Koszt wybudowania izolowanej termicznie hali o powierzchni 450m2 z instalacjami to około 1.000.000zł (dobry standard). Czyli 8mln zł za 8 szt. To jest około 2/3 promila kosztu zakupu tych samolotów. Nie rozumiem po prostu.

  16. bila01

    Ładny samolocik.Iryda jest (była),piękniejsza.

    1. Qba

      Iryda to był nielot.

    2. cynik

      iryda byla garbata a jakosc jej wykonania wolala o pomste do nieba

  17. Mateusz

    Nie żeby to był w jakikolwiek sposób priorytet ale z ciekawości, czy Biało Czerwone Iskry przesiada się na mastery czy po prostu przejdą na emeryturę razem z iskrami?

  18. Otek

    Budowa ośmiu hangarów w szeregu na pewno bardzo ułatwi ich szybką neutralizację.

    1. MW80

      M-346 w wersji dla Polski nie ma zdolności bojowych. Po co toto niszczyć? Tym bardziej, że jest podobny do Jak-130 więc ewentualnie mógłby się przydać Rosjanom.

  19. jóżek z podlasia

    ach ...piękne te JAKi-130....gdyby toto strzelać potrafiło ....ach jooo ..

    1. Adam

      A po co strzelanie w samolocie treningowym?

    2. MW80

      Akurat Jak-130 potrafi.

  20. marek!

    czy w zwiazku z tym jest mozliwosc utworzenia w Polsce bazy szkoleniowej, dla wszystkich, czy tylko uzytkownikow konkretnych maszyn ? czy w tym przypadku tych samolotow nie jest za malo, bo nie znam "przepustowosci" szkolenia.... czy ktos moze napisac dlaczego wybralismy wariant nieuzbrojony i yo jakos logocznie uzasadni. Czy wzieto pod uwage eksploatacje Masterow "bez szachownic" lub stale bazowanie "obcych" ? jak sie ma Master do przyszlego F35? Jezeli "ZPF" - to znaczy "z przyczyn formalnych" nie mozna udzielic odpowiedzi, lub czegos skomentowac, proponuje uzywanie tego skrotu w cudzyslowiu, zeby niektorym niepotrzebnie nie spalily sie bezpieczniki w goracych glowach...... Mam tez cicha naszieje, ze Master od Jaka na prawde sie powaznie rozni, bo jezeli nie to zaprosmy Rosjan na wspolne szkolenia - "?"

    1. Qba

      Dla różnych. W sam raz. Wariant uzbrojony nie ma sensu bo jest dużo droższy, a i tak stanowi łatwy cel nawet dla MiGa-21. Wzięto. Znakomicie się nadaje do szkolenia na F-35.

  21. side B

    Nigdy nie zrozumiem po co takie informacje podawane są publicznie? Czy nie możemy wybudować kilku hangarów o nieokreślonej konstrukcji i niesprecyzowanym przeznaczeniu bez organizowania od razu konferencji prasowej ze szczegółami dotyczącymi użytej blachy falistej i zawartości tych hangarów? Jeszcze by się precyzyjne namiary GLONASS przydały, ale to na pewno na jakimś BIP-ie będzie.

  22. Viggen

    przypomnijcie,jest możliwość uzbrojenia Masterów? i W co?

    1. Maczek

      jest taka wersja ale my nie zamawialismy takiej która może przenosić uzbrojenie

  23. Eryk

    Te hangary to jakiś głupi dowcip ? Szpary liczone w metrach kwadratowych !. W Polsce temperatury spadają poniżej 30 stopni , nawiewa śnieg , w lato rozgrzana blacha podniesie temp. do 50 stopni . Takie wahania nie wytrzyma elektronika a i nie jest to obojętne na pozostałe podzespoły samolotu ? Nie wspominając o komforcie pracy obsługi naziemnej. Jak coś robić to porządnie z głową.

    1. vvv

      samolot lata w gorszych warunkach a powiedz ty mi kiedy temperatura spadla ponizej -30`C? sprzet wojskowy musi dzialac w temp -50/+50`C

    2. Henio

      A czasem też się jakiś mocniejszy wiaterek przetoczy i te hangary ze sobą może zabrać...

  24. dobrze , że nie plandeka

    Dlaczego lekkie hangary ? Co to beton w Polsce taki drogi ? Jak ktoś z kałacha strzeli to przez połowę z nich pocisk przeleci - musimy myśleć nie tylko o czasach pokoju ale i też wojny . Nie można było betonowych schono-hangarów ? Żeby chronić samoloty przed amunicją strzelecką i odłamkami pocisków artyleryjskich ? Chińczycy dla przykładu kują hangary dla samolotów w górach a u nas lekka konstrukcja - dobrze , że nie jest plandeka .

    1. ....

      schrono-hangary dla samolotów szkolnych ?

    2. vvv

      bo to samolot szkoleniowy nie bojowy

  25. gfgh

    Ładne te masterki ;)

Reklama