Reklama

Maroko i Urugwaj wzmacniają się amerykańskimi pojazdami

Minoodporny pojazd opancerzony M-ATV (zdjęcie poglądowe).
Minoodporny pojazd opancerzony M-ATV (zdjęcie poglądowe).
Autor. Senior Airman Susan Tracy/USAF

Siły Zbrojne Maroko oraz Urugwaju w ostatnim czasie odebrały kolejne amerykańskie pojazdy wojskowe m.in. opancerzone i minoodporne M-ATV.

Używane amerykańskie pojazdy co roku trafiają na wyposażenie armii świata, stanowiąc często dość budżetowy sposób na wymianę przestarzałego uzbrojenia lub uzupełnienie braków sprzętowych. W drugiej połowie maja do Urugwaju trafić miała pierwsza partia samochodów pozyskanych w roku 2024 poprzez procedurę FMS obejmująca 6 minodpornych opancerzonych M-ATV oraz takiej samej liczby ciężarówek wojskowych Oshkosh MK23. Łącznie Urugwaj pozyska docelowo odpowiednio 36 i 60 egzemplarzy wspomnianego typu pojazdów.

Wszystkie one pochodzą z nadwyżek sprzętowych Korpusu Piechoty Morskiej USA, który uznał je za niepotrzebne. Pozwolą one na zastąpienie m.in. części kilkudziesięcioletnich już pojazdów terenowych (np. UAZ-469 lub Willys M38 i Ford M151) oraz coraz trudniejszych w utrzymaniu samochodów ciężarowych Ural-4320. Mają one wspomóc nie tylko lokalne zdolności armii, ale także wspierać kontyngenty działające w ramach misji pokojowych ONZ.

Kolejnym krajem, który odebrał jakiś czas temu amerykańskie pojazdy, było Maroko (o czym pisał na początku czerwca m.in. serwis ArmyRecognition, powołując się na marokańską agencję informacyjną Yabiladi). Rabat otrzymuje je w ramach Funduszu Zamówień Obronnych Specjalnych (SDAF). Nie została podana liczba dostarczonych do portu Casablance pojazdów. Będą one stanowić kolejny już rodzaj wozów typu MRAP, jaki będzie wykorzystywać marokańska armia. Dotychczas były to m.in. amerykańskie Cougary 6x6, tureckie Nurol Ejder oraz Cobra II.

Reklama

M-ATV to amerykański opancerzony pojazd minoodporny (MRAP) produkowany przez firmę Oshkosh jako następca opancerzonych wariantów samochodów HMMWV czy starszego typu MRAP-ów jak Cougar. Opracowano go na podstawie wniosków U.S. Army z operacji w Iraku oraz Afganistanie, gdzie wspomniane Cougary czy MaxxPro mimo znacznego zwiększenia poziomu bezpieczeństwa przewożonych żołnierzy pojazdy miały niewystarczającą mobilność w trudnym terenie, a ich niestabilność zwiększała ryzyko wypadków. W odpowiedzi U.S. Army w ramach przetargu poszukiwała pojazdu minoodpornego, który będzie zapewniał lepsze parametry w powyższych kwestiach. Wygrała w nim firma Oshkosh, oferując swój MRAP osadzony na podwoziu samochodu ciężarowego rodziny MTVR.

Czytaj też

Uzbrojenie pojazdu może stanowić szeroka gama broni automatycznej, jak karabiny maszynowe M240 kal. 7,62 mm czy wielkokalibrowy M2 kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne Mk. 19 kal. 40 mm. Jednostkę napędową pojazdu stanowi silnik Caterpillar C7 o mocy 360 KM połączony z przekładnią automatyczną Allison 3500SP. Prędkość maksymalna M-ATV wynosi 105 km/h. Masa własna wozu to 12,5 tony, zaś całkowita 14,7 tony. Obecnie M-ATV znajdują się na uzbrojeniu armii m.in. takich państw jak USA, Chorwacja, Polska, Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie czy Macedonia Północna.

Chorwacki opancerzony pojazd minoodporny M-ATV.
Chorwacki opancerzony pojazd minoodporny M-ATV.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
WIDEO: Święto Wojska Polskiego 2025. Defilada w Warszawie
Reklama

Komentarze

    Reklama