Jak poinformowała spółka Iveco Defence Vehicles, Korpus Piechoty Morskiej USA odebrał pierwszych 18 egzemplarzy nowego kołowego transportera opancerzonego Amphibious Combat Vehicle (ACV). Krok ten pozwala na rozpoczęcie procesu wycofania ze służby liniowej obecnie używanych pływających transporterów opancerzonych AAV-7.
Przekazanie tych pojazdów odbyło się 15 października br., a one same mają trafić do plutonu szkoleniowego stacjonującego w największej bazie USMC — Marine Corps Air Ground Combat Center (MCAGCC) "29 Palms" w Kalifornii. Ruchy te świadczą o znacznym wyprzedzeniu wcześniej przyjętego harmonogramu. Dostawa partii wstępnej umożliwia rozpoczęcie kolejnych, a także finalne podjęcie decyzji w sprawie rozpoczęcia produkcji seryjnej ACV, które jest planowane na koniec listopada br.
Przyśpieszenie wdrażania nowych podstawowych wozów dla Marines ma najprawdopodobniej również związek z wypadkiem do jakiego doszło pod koniec lipca br. u wybrzeży Kalifornii. W wyniku zatonięcia w czasie ćwiczeń jednej amfibii AAV7 zginęło ośmiu żołnierzy USMC i jeden marynarz US Navy, co spowodowało natychmiastowe wstrzymanie prowadzenia operacji morskich przez całą flotę tych pojazdów.
Czytaj też: Transporter US Marines z armatą Rosomaka
Amfibijny wóz bojowy piechoty morskiej ACV 8 × 8 jest wynikiem programu pozyskania dla USMC nowej rodziny pływających kołowych wozów bojowych. W rozpoczętym w 2011 roku postępowaniu, które miało wyłonić dostawcę platformy bazowej, zwycięzcą okazał się oferowany przez BAE Systems pływający kołowy transporter opancerzony SuperAV 8 × 8 (opracowany pierwotnie przez Iveco). Jak dotąd opracowane zostały dwie wersje tego wozu: kołowy transporter opancerzony i kołowy rakietowy niszczyciel czołgów. Dwa kolejne warianty: wóz dowodzenia (ACV-C) i kołowy bojowy wóz piechoty (ACV-30) z systemem wieżowym z armatą automatyczną kal. 30 mm są obecnie rozwijane.
Pojazdy te mają zastąpić obecnie używane pływające gąsienicowe transportery opancerzone AAV7A1, które nadal są podstawowym wozem bojowym Marines, używanym w liczbie ok. 800 egzemplarzy w wersjach: transportera opancerzonego, wozu dowodzenia i wozu ewakuacji technicznej. Obecnie jednak po blisko 40 latach ciągłej służby liniowej są bardzo wyeksploatowane i wymagają jak najszybszego zastąpienia.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie