Reklama

Siły zbrojne

Logistycy zamawiają części do systemów awaryjnego hamowania

Amerykański F-15C korzystający z systemu BAK-12
Amerykański F-15C korzystający z systemu BAK-12

Krakowscy logistycy wszczęli trzy postępowania przetargowe, których celem jest zakup części eksploatacyjnych urządzeń do awaryjnego hamowania statków powietrznych. Pilna potrzeba dostarczenia poszukiwanych technicznych środków materiałowych wynika z chęci niezwłocznego zabezpieczenia zaplecza serwisowego i przeciwdziałaniu ewentualnym zakłóceniom w funkcjonowaniu baz lotniczych.

3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa poinformowała o wszczęciu postępowania w trzech przetargach, które dotyczą pozyskania części eksploatacyjnych do urządzeń awaryjnego hamowania samolotów typu BAK-12™ SMARTARREST® oraz BAK-12™ P-IV PORTARREST®. Procedura przetargowa jest toczona w trybie przyśpieszonym. Ma to związek z potrzebą zabezpieczenia procesu szkolenia lotniczego, zapewnienia należytego bezpieczeństwa szkolących się załóg lotniczych zarówno Sił Powietrznych RP jak i sił lotniczych państw sojuszniczych, a także dyżurów bojowych NATINAMDS i Baltic Air Policing.

Dodatkowo krakowscy logistycy skrócony czas trwania postępowania warunkują zarezerwowaniem czasu na prawdopodobny import ze Stanów Zjednoczonych technicznych środków materiałowych do wspomnianych w powyższym akapicie urządzeń. To z kolei wynika z tego, że producent BAK-12, będący zarazem jedynym ich konstruktorem, ma swoje zakłady produkcyjne na terenie USA.

Przechodząc do elementów BAK-12, poszukiwane są fabrycznie nowe taśmy łączące, części zamienne oraz wychwytujące liny stalowe (wraz z krążkami podpierającymi) do owych urządzeń, produkowanych przez ESCO. W Polsce urządzenia te służą do awaryjnego przechwytywania myśliwców F-16, aczkolwiek w przyszłości będą także pomagały w lądowaniach F-35.

Termin składania ofert upływa 30 listopada 2021 o godzinie 08:00. Istnieje jedyne kryterium wyboru najlepszej oferty w postaci najniższej ceny.

Reklama
Reklama

Okno czasowe na rozpoczęcie dostaw powinno rozpocząć się w dniu podpisania umowy, zaś jego zakończenie na trzechsetny dzień od owego momentu (lub do dnia 30 listopada 2022 roku). Miejscem składowania tych elementów ma być WWSM Kutno (Wielkopowierzchniowy Wielobranżowy Skład Materiałowy). Zlecający zakazuje realizacji zamówień przed 1 stycznia 2022 r.

Tytułowe urządzenia hamowania awaryjnego znajdują się na polskich lotniskach wojskowych, z których operują polskie lub natowskie myśliwce (np. z Malborka, Krzesin, Mirosławca, Świdwina czy Łasku). Najprościej rzecz ujmując system stacjonarny składa się z dwóch bębnowych absorberów energii (z ciernym hamulcem), z nawiniętą nań taśmą nylonową, która połączona jest z liną wychwytującą. Ona z kolei posiada rozłożone rolki gumowe utrzymujące linę nad powierzchnią ziemi, tak by samolot wyposażony w hak mógł ją złapać. Warto dodać, że siła hamowania dostosowywana jest poprzez system komputerowego sterowania urządzenia SMARTARREST.

Dawniej, gdy w służbie znajdowała się znaczna liczba radzieckich myśliwców, na krańcach pasów startowych znajdowały się prostsze systemy wychwytywania rozpędzonych samolotów ATU-2M, czyli „migołapki”. Działał on na myśliwce niewyposażone w hak i poprzez zastosowanie systemu sieciowego możliwe było hamowanie awaryjne samolotu.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. JSM

    Standard. Najpierw przez lata nie robimy nic a kiedy jest już bardzo późno to wtedy w trybie awaryjnym albo innym byle tylko nie ulokować zamówienia w polskich firmach. Tak było zs fronami, tak było z IFF i widzę, że nic się nie zmieniło.