Siły zbrojne
Kuwejt kupuje pojazdy do przewozu MLRS i Abramsów
Amerykańska agencja DSCA (Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na potencjalną sprzedaż do Kuwejtu kilkuset ciężarówek taktycznych, naczep wraz z elementami wsparcia technicznego i logistycznego.
Kuwejt uprzednio wyraził chęć zakupu 517 pojazdów składających się z ciężarówek taktycznych HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Trucks) i ciężkich transporterów HET (Heavy Equipment Transporters) wraz z dodatkowym wyposażeniem i zapleczem logistycznym.
Czytaj też: Rosomak i Oshkosh zwiększają współpracę
Na powyższą liczbę będą wchodziły następujące elementy składowe:
- 31 HEMMT M984A4 – dziesięciotonowe wozy zabezpieczenia technicznego z podnośnikiem i wciągarką do holowania i przewożenia uszkodzonych wozów,
- 100 HEMMT M978A4 – cysterny ze zbiornikiem o pojemności ok. 9 500 litrów,
- 188 HEMMT M985A4 – transportery pocisków MLRS/GMLRS,
- 50 taktycznych ciężarówek HET M1070A1,
- 50 naczep 635NL,
- 49 naczep PLS M1076A0 – Palletized Load System,
- 49 naczep niskopodłogowych PLS Flat Rack M1077.
Oprócz powyższych, w cały zakup wchodzi jeszcze zaplecze logistyczne i serwisowe w postaci części zamiennych, narzędzi naprawczych i wdrożeniowych jak i pakiety szkoleniowe, wsparcia oraz, co ciekawe, budowa zakładu obsługi ciężarówek taktycznych.
Dodatkowo w kontrakcie poza Oshkosh Defence znalazło się miejsce dla jeszcze dwóch podwykonawców. Pierwszym z nich będzie spółka Fontaine Trailers ze Springville w stanie Alabama i będzie odpowiadała za dostarczenie 50 naczep 635NL. Drugim podwykonawcą zostanie firma Etnyre z Oregonu w stanie Illinois. Jej zadaniem będzie zaś dostarczenie naczep niskopodłogowych PLS M1077.
1 lipca Departament Stanu USA, odpowiadając na powyższą chęć dokonania zakupu, wyraził zgodę na potencjalną sprzedaż zagraniczną w ramach programu Foreign Military Sale (FMS). Wykonawcą będzie koncern Oshkosh Defence, będący zarazem producentem powyższego sprzętu wojskowego. Szacunkowa wartość powyższego kontraktu przewidzianego na pięć lat opiewa się na 445 milionów dolarów (ok. 1,7 mld złotych). Na okres realizacji dostaw do Kuwejtu ma się udać od 10 do 15 przedstawicieli Oshkosh i podwykonawców w celu przeprowadzenia szkoleń, nadzorowania dostaw, jak i nadzorowania prac budowlanych zakładu obsługi pojazdów.
W uzasadnieniu Departament Stanu napisał, że decyzja wiąże się z potrzebą wzmocnienia swojego sojusznika na Bliskim Wschodzie jak i dania możliwości efektywniejszego transportowania, serwisowania i wsparcia innego amerykańskiego sprzętu, jakie to państwo zakupowało w ostatnich latach od Stanów Zjednoczonych i jakie dopiero kupuje. Do tego typu sprzętu możemy zaliczyć, chociażby czołgi podstawowe M1A2 oraz M1A2K Abrams, opracowanego zresztą specjalnie na eksport dla Kuwejtu.
Z dużych transakcji dokonywanych przez te bliskowschodnie państwo to możemy wymienić zgodę na zakup dotyczący 8 nowych śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache Guardian wraz z modernizacją używanych przez Kuwejt 16 helikopterów AH-64D do standardu AH-64E, silnikami, radarami oraz zbiornikami paliwa. Za wykonanie tego zlecenia będą odpowiedzialne koncerny Boeing, General Electric, Longbow Limited Liability Corporation, Lockheed Martin, Raytheon Technologies.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie