Reklama

Siły zbrojne

fot. Damen

Kuter ratowniczy Damen wyróżniony

Opracowany przez stocznię Damen kuter poszukiwawczo-ratowniczy SAR „Nh1816” zdobył tytuł „okrętu roku” nadawany przez Królewskie Holenderskie Stowarzyszenie Inżynierii Morskiej KNVTS.

Nagrodę “Ship of the Year” przyznano w czasie gali Maritime Awards Gala 2014 w Rotterdamie. Wygrała jednostka Nh1816, pierwszy kuter typu SAR 1906. Powstała ona w ramach pracy badawczo-rozwojowej, którą wraz z Damen prowadziły jeszcze królewska, holenderska organizacja do spraw ratownictwa morskiego KNRM, Politechnika w Delf oraz morskiej biuro projektowe De Vries Lentsch.

Nowy okręt nazwano „Nh1816” na cześć sponsora projektu – kompanii ubezpieczeniowej „De Noordhollandsche van 1816”. Jest to kuter z aluminiowym kadłubem i nadbudówką z kompozytów. Ważną innowacją było zaadaptowanie dla potrzeb jednostki SAR dziobu typu Axe bow.

Nh1816 może poruszać się przez 12 godzin z prędkością 25 w i później 4 godziny z prędkością 12 w co daje zasięg około 348 Mm. Prędkość maksymalna to 31 w. Pierwsza jednostka tego typu została dostarczona do holenderskich sił morskich na początku 2014 r.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Piotr

    A tutaj mamy test łodzi SAR wyprodukowanej przez Safehaven Marine. Właściciel ma polskie korzenie a załoga to w 90% Polacy. https://www.youtube.com/watch?v=4s8q1ong7pQ i jeszcze jeden https://www.youtube.com/watch?v=17RXNhNCSwc

  2. ech...

    A nie można by takich w naszych prywatnych ,ślicznych i nowoczesnych stoczniach jachtowych "produkować" ?

    1. och...

      W czym? ;)

    2. logiczny

      Pewnie można by, ale te małe polskie firmy musiałyby mieć, tak jak te holenderskie, wsparcie rządowe. A teraz zastanów się, nawet gdyby urzędnicy nie brali łapówek, to gdzie woleliby być zapraszani na parutygodniowe "próby morskie" takich łodzi - na Zatokę Gdańską czy na Karaiby czy do RPA co mogą zagwarantować zachodnie koncerny?

    3. kzet69

      ale po co skoro te stocznie znacznie lepiej zarabiają produkując jachty dla arabskich szejków?

Reklama