Opracowany przez stocznię Damen kuter poszukiwawczo-ratowniczy SAR „Nh1816” zdobył tytuł „okrętu roku” nadawany przez Królewskie Holenderskie Stowarzyszenie Inżynierii Morskiej KNVTS.
Nagrodę “Ship of the Year” przyznano w czasie gali Maritime Awards Gala 2014 w Rotterdamie. Wygrała jednostka Nh1816, pierwszy kuter typu SAR 1906. Powstała ona w ramach pracy badawczo-rozwojowej, którą wraz z Damen prowadziły jeszcze królewska, holenderska organizacja do spraw ratownictwa morskiego KNRM, Politechnika w Delf oraz morskiej biuro projektowe De Vries Lentsch.
Nowy okręt nazwano „Nh1816” na cześć sponsora projektu – kompanii ubezpieczeniowej „De Noordhollandsche van 1816”. Jest to kuter z aluminiowym kadłubem i nadbudówką z kompozytów. Ważną innowacją było zaadaptowanie dla potrzeb jednostki SAR dziobu typu Axe bow.
Nh1816 może poruszać się przez 12 godzin z prędkością 25 w i później 4 godziny z prędkością 12 w co daje zasięg około 348 Mm. Prędkość maksymalna to 31 w. Pierwsza jednostka tego typu została dostarczona do holenderskich sił morskich na początku 2014 r.
Piotr
A tutaj mamy test łodzi SAR wyprodukowanej przez Safehaven Marine. Właściciel ma polskie korzenie a załoga to w 90% Polacy. https://www.youtube.com/watch?v=4s8q1ong7pQ i jeszcze jeden https://www.youtube.com/watch?v=17RXNhNCSwc
ech...
A nie można by takich w naszych prywatnych ,ślicznych i nowoczesnych stoczniach jachtowych "produkować" ?
och...
W czym? ;)
logiczny
Pewnie można by, ale te małe polskie firmy musiałyby mieć, tak jak te holenderskie, wsparcie rządowe. A teraz zastanów się, nawet gdyby urzędnicy nie brali łapówek, to gdzie woleliby być zapraszani na parutygodniowe "próby morskie" takich łodzi - na Zatokę Gdańską czy na Karaiby czy do RPA co mogą zagwarantować zachodnie koncerny?
kzet69
ale po co skoro te stocznie znacznie lepiej zarabiają produkując jachty dla arabskich szejków?