Reklama

Siły zbrojne

Koreańskie transportery defilują w Ameryce

Peruwiańskie transportery opancerzone K808.
Peruwiańskie transportery opancerzone K808.
Autor. Ministerstwo Obrony Peru

Podczas parady peruwiańskiego Dnia Armii oraz rocznicy bitwy pod Ayacucho Siły Zbrojne tego kraju pokazały trzy pierwsze kołowe transportery opancerzone K808 pozyskane niedawno z Korei Południowej.

Wspomniana parada wojskowa miała miejsce na początku grudnia, kiedy to pokazano trzy kołowe transportery opancerzone K808 w dwóch rodzajach malowania. Najbardziej widoczny był tutaj centralny wóz z typowo pustynnym kamuflażem. Peru kupiło dotychczas 30 transporterów K808 (odpowiednio 18 i 12 transporterów). Wybór tej konstrukcji został ogłoszony w maju zeszłego roku w ramach postępowaniu konkurencyjnego, gdzie udział brała także m.in. turecka ARMA 8x8, amerykański Stryker, serbski Lazar III czy polski KTO Rosomak. Co ciekawe, za realizację dostaw ma być odpowiedzialne państwowe przedsiębiorstwo FAME S.A.C we współpracy z południowokoreańskim Hyundai Rotem.

Taki zabieg miał znieść konieczność uzyskania odpowiednich zgód od peruwiańskiego ministerstwa obrony oraz lokalnej Agencji Zakupów Sił Zbrojnych, znacząco ułatwiając cały proces. Za montaż transporterów oraz wsparcie ich eksploatacji ma odpowiadać wspomniana firma pod nadzorem południowokoreańskiego koncernu, co ma pozwolić na rozwój lokalnego przemysłu we współpracy z partnerem zagranicznym. Wartość podpisanej umowy ma wynieść około 61 mln USD. Niewykluczone, że w przyszłości Peru zdecyduje się na zakup kolejnych K808, zważywszy na wcześniejsze plany dotyczące pozyskania nawet 178 nowych KTO 8x8 dla swojej armii.

Reklama

K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez Hyundai Rotem jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7,62 mm km K12  lub 40 mm granatnik automatyczny K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik Diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.

Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Kołowy Transporter Opancerzony K808.
Autor. Damian Ratka/Defence24
Reklama

WIDEO: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (1)

  1. Był czas_3 dekady

    W Polsce niebawem opracujemy lepszy KTO uwzględniając doświadczenia z misji zagranicznych oraz ponad 200 różnych poprawek i modyfikacji dokonanych w ROSOMAKach.

    1. ALBERTk

      Z tego co było powiedziane kiedyś to MON nie jest zainteresowany konstrukcją od zera zaprojektowaną w polskim przemyśle. Następca Rosomaka będzie również licencyjnym pojazdem.

    2. user_1064174

      Raczej kupimy licencje tłumacząc to tym, że nie ma czasu i że dostaniemy transfer super technologii pompowania opon, która umożliwi naszemu przemysłowi litografie półprzewodników. Po 5 latach okaże się, że umowa została tak podpisana, że musimy pytać czy możemy powiesić choinkę zapachową, ale to wina poprzedników. Tak poważnie jednak tak właśnie powinno być. Po tym jak zakupiliśmy Rosomaki powinniśmy niezwłocznie przystąpić do projektowania własnego nKTO

Reklama