- Wiadomości
Koreańskie transportery defilują w Ameryce
Podczas parady peruwiańskiego Dnia Armii oraz rocznicy bitwy pod Ayacucho Siły Zbrojne tego kraju pokazały trzy pierwsze kołowe transportery opancerzone K808 pozyskane niedawno z Korei Południowej.

Autor. Ministerstwo Obrony Peru
Wspomniana parada wojskowa miała miejsce na początku grudnia, kiedy to pokazano trzy kołowe transportery opancerzone K808 w dwóch rodzajach malowania. Najbardziej widoczny był tutaj centralny wóz z typowo pustynnym kamuflażem. Peru kupiło dotychczas 30 transporterów K808 (odpowiednio 18 i 12 transporterów). Wybór tej konstrukcji został ogłoszony w maju zeszłego roku w ramach postępowaniu konkurencyjnego, gdzie udział brała także m.in. turecka ARMA 8x8, amerykański Stryker, serbski Lazar III czy polski KTO Rosomak. Co ciekawe, za realizację dostaw ma być odpowiedzialne państwowe przedsiębiorstwo FAME S.A.C we współpracy z południowokoreańskim Hyundai Rotem.
Vehículos blindados de transporte de personal K808 White Tiger de Corea del Sur en un desfile en Perú
— ArmaduraXXI💯🇪🇦 (@oscar198o) December 7, 2024
Durante la celebración de la Batalla de Ayacucho y el Día del Ejército Peruano.
Hyundai Rotem suministrará 30 vehículos blindados de ruedas K808 por 60 millones de dólares.🇰🇷🇵🇪 pic.twitter.com/7BuO5bT5mD
Taki zabieg miał znieść konieczność uzyskania odpowiednich zgód od peruwiańskiego ministerstwa obrony oraz lokalnej Agencji Zakupów Sił Zbrojnych, znacząco ułatwiając cały proces. Za montaż transporterów oraz wsparcie ich eksploatacji ma odpowiadać wspomniana firma pod nadzorem południowokoreańskiego koncernu, co ma pozwolić na rozwój lokalnego przemysłu we współpracy z partnerem zagranicznym. Wartość podpisanej umowy ma wynieść około 61 mln USD. Niewykluczone, że w przyszłości Peru zdecyduje się na zakup kolejnych K808, zważywszy na wcześniejsze plany dotyczące pozyskania nawet 178 nowych KTO 8x8 dla swojej armii.
K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez Hyundai Rotem jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7,62 mm km K12 lub 40 mm granatnik automatyczny K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik Diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.

Autor. Damian Ratka/Defence24
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS