Siły zbrojne
Kabiny do M270 zamówione
Departament Obrony USA ogłosił podpisanie umowy o wartości 54 mln USD na realizację produkcji oraz dostawy zestawów modernizacyjnych wykorzystywanych w kabinach systemów artyleryjskich M270A2.
Podpisana umowa dotyczy pakietów pozyskiwanych nie tylko na potrzeby USA, ale także trzech klientów eksportowych w postaci Wielkiej Brytanii, Włoch oraz Finlandii. Zakłada ona zrealizowanie prac do 2026 roku. Za realizację procesu modernizacji starszych typów M270 do standardu A2 odpowiada głównie koncern Lockheed Martin. Obejmuje on trzy główne elementy, czyli zwiększenie odporności balistycznej kabiny (tzw. Improved Armored Cab), modyfikację podwozia oraz upgrade do systemu kierowania ogniem nowej generacji, w pełni zunifikowanego z MLRS i HIMARS (Common Fire Control System - CFCS). Kabina załogi wersji A2 jest wyższa i posiada wzmocniony pancerz, aby zwiększyć ochronę przed wybuchami małych i improwizowanych urządzeń wybuchowych (IED). Wersja M270A2 jest napędzany nowym silnikiem o mocy 600 KM i jest również wyposażony w nową, ulepszoną skrzynię biegów.
M270 MLRS to amerykańska wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet na podwoziu gąsienicowym zaprojektowana w połowie lat 70. i wdrożona do służby na początku kolejnej dekady. Efektory wystrzeliwane są z dwóch kontenerów transportowo-startowych mogących pomieścić łącznie 12 rakiet kal. 227 mm lub dwa pociski balistyczne krótkiego zasięgu MGM-140 ATACMS. W przyszłości na ich uzbrojenie wejdą pociski GMLRS-ER i PrSM (LRPF), które mają dysponować maksymalną donośnością odpowiednio 150-200 i 499 (lub więcej) kilometrów. W wariancie A0/A1 jednostkę napędową samobieżnej wyrzutni stanowi 8-cylindrowy silnik wysokoprężny Cummins VTA-903 o mocy 500 KM, który może rozpędzić ważący 25 ton pojazd do 64 km/h.
M270 znajduje się na wyposażeniu aż 14 państw, w tym armii Stanów Zjednoczonych. US Army dysponuje około 220 wyrzutniami M270A1, stopniowo uzupełnianymi przez nowsze M270A2. Te ostatnie powstają poprzez przywrócenie do eksploatacji i modernizację starych wyrzutni w wersji M270A0. Docelowo powstanie 160 egzemplarzy najnowszego wariantu. Do standardu A2 będą też doprowadzane wyrzutnie M270A1. W Wielkiej Brytanii eksploatuje się z kolei M270B1, czyli o zbliżonych do M270A1 możliwościach bojowych (m.in. z modyfikacjami podwozia), modernizowany do wersji M270B2.