Reklama

Siły zbrojne

Belgia zamawia pojazdy opancerzone z USA

Fot. Sgt. 1st Class Debralee Best/U.S. Army
Fot. Sgt. 1st Class Debralee Best/U.S. Army

Belgijska Generalna Dyrekcja ds. Zasobów Materiałowych (DGMR) zgodziła się na zakup 322 egzemplarzy nowych lekkich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) dla belgijskich wojsk lądowych za kwotę 134,7 mln euro. Producentem pojazdów jest spółka Oshkosh Defense. 

Amerykańskie pojazdy w belgijskiej armii otrzymają oznaczenie CLV (Command and Liaison Vehicle) i zastąpią obecnie używanych 437 egzemplarzy Iveco Lynx LMV (Light Multirole Vehicles). Dostawy nowych JTLV mają rozpocząć się 2023 roku, na trzy lata przed planowanym wycofaniem ze służby wozów z rodziny Lynx LMV. Dodatkowo przeznaczono 15,4 mln euro na wsparcie logistyczne i techniczne nowych pojazdów w ciągu pierwszych czterech lat po wejściu ich do służby liniowej. Belgijski resort obrony argumentuje wybór JLTV poszukiwaniem szybkiego rozwiązania "z półki", które jest sprawdzone i eksploatowane przez państwa sojusznicze.

Spośród planowanych do pozyskania pojazdów 135 egzemplarzy ma zostać uzbrojonych w zdalnie sterowany moduł uzbrojenia FN Herstal deFNder Light RWS z karabinem maszynowym kal. 7,62 mm, a pozostałe mają zostać wykorzystywane do zabudowy specjalistycznej takiej jak wozy logistyczne czy ewakuacji medycznej. Belgijskie JLTV mają być także integrowane z obecnie pozyskiwanymi kołowymi transporterami opancerzonymi VBMR Griffon i kołowymi bojowym wozami rozpoznawczymi EBRC Jaguar w ramach większego programu CaMo. W ramach zawartego w lipcu ub.r. kontraktu belgijska armia ma otrzymać 382 egzemplarze Griffonów i 60 egzemplarzy Jaguarów, które mają zostać dostarczone w latach 2025-2030.

Oshkosh JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) zaprojektowano na potrzeby programu pozyskania następcy dla obecnie używanych przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowych samochodów terenowych HMMWV, które stanowią podstawowy model tego typu pojazdów w obu tych formacjach. W związku z doświadczeniami konfliktów ostatnich kilkunastu lat i pomimo ciągłego uzupełnienia "floty" tych pojazdów zdecydowano się jednak na pozyskanie docelowego ich następcy. Zwycięzcą programu JLTV okazała się konstrukcja Oshkosh Defense, czyli L-ATV, który został już zamówiony przez obie te formacje i obecnie funkcjonuje pod nazwą Oshkosh JLTV. Belgia będzie kolejnym, już piątym z kolei użytkownikiem tego wozu i czwartym odbiorcą eksportowym.

Reklama

Komentarze

    Reklama