Reklama

Siły zbrojne

Indonezja kupuje morskie śmigłowce Panther

Fot. Airbus Helicopters
Fot. Airbus Helicopters

Indonezja zamówiła 11 śmigłowców Airbus Helicopters AS565 MBe Panther w wariancie zwalczania okrętów podwodnych, przeznaczonych dla lotnictwa marynarki wojennej.

Według komunikatu Airbus Helicopters dostawa nowych maszyn ma zostać zrealizowana w ciągu trzech lat przez europejski koncern do PT Dirgantara Indonesia. Lokalne przedsiębiorstwo będzie wyposażać nowe śmigłowce w systemy umożliwiające realizację misji, takie jak zanurzeniowy sonar aktywny dalekiego zasięgu HELRAS i elementy umożliwiające przenoszenie oraz zrzut torped. 

Śmigłowce AS565 MBe Panther dołączą do pojedynczej maszyny AS565 Panther w wariancie ratowniczym, którą marynarką Indonezji przejęła od straży granicznej tego kraju. 11 nowych wiropłatów ma operować zarówno z baz lądowych, jak też z pokładu licznych korwet i fregat stanowiących trzon indonezyjskiej marynarki wojennej. 

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Jack Bauer

    A my musimy mieć wszystko na jednej platformie. Większej i droższej. Co to oznacza dla naszych możliwości ZOP w 2-3 dniu konfliktu?

    1. K

      opierając się na danych z Wikipedii (bo się nie znam): Panther przenosi mniej niż 2 tony ładunku: w tym paliwo powiedzmy 1 tona piloci 200kg i torpedy (2x350kg) i to wszystko carracal przenosi ponad 5,5 tony liczmy 2 tony paliwa piloci 200kg i nagle okazuje się że możemy zabrać 4 torpedy , rakiety przeciwokrętowe (100kg sztuka) rakiety przeciwlotnicze i jeszcze starczy miejsca na 2 dodatkowe osoby obsługi, systemy łączności, naprowadzania, zasobników obrony i ochrony własnej* (np. 120kg sztuka) itd. koszty większe ale możliwości też lepsze śmigłowce o większej przeżywalności = większe możliwości po pierwszych godzinach konfliktu *zwróć uwagę że okręty podwodne też mogą wystrzeliwać rakiety przeciwlotnicze.

    2. Wojmił

      Idealnym byłoby gdyby Polska kupiła: - jeden większy śmigłowiec do transportu - np Caracal (chociaż wolałbym EH-101 nawet mimo, że droższy), - jeden mniejszy śmigłowiec dla pozostałych wersji - czyli BH lub AW. One są akurat na te zastosowania - nie za duże, nie za małe... ideałem byłby NH-90, który pasuje możliwościami i jest jedynym tak naprawdę uniwersalnym do wielu różnych zastosowań...

  2. Wojmił

    Ależ on są piękne... co za sylwetka... i sprawdzone i dobre...

Reklama