Rolls-Royce zainstalował pierwszą z dwóch planowanych dla brytyjskiego lotniskowca przyszłości HMS Queen Elizabeth turbinę gazową MT30 o mocy 36MW (ok. 50 000KM). Każda z nich będzie stanowiła element ważącego 120 ton kompleksu GTA (Gas Turbine Alternator), w skład którego wchodzi jeszcze alternator i urządzenia pomocnicze.
Ze względu na rozmiary i ciężar, turbiny i alternatory są dostarczane z zakładów Cullums Detuners w Derbyshire do budującej lotniskowiec stoczni Babcock w Rosyth (Szkocja) oddzielnie i tam będą dopiero kompletowane w system. Dwa takie systemy będą dostarczały 2/3 mocy ze 109 MW potrzebnych do napędzenia tego 65 000 tonowego okrętu -mocy wystarczającej do zasilania miasta z 200 000 mieszkańców.
Turbina MT30 jest rozwinięciem lotniczej turbiny Rolls-Royce Trent 800, która napędza samolot Boeing 777 (80% części w obu urządzeniach jest taka sama). Jak dotąd zastosowano ją m.in. na jednokadłubowej wersji okrętu do działań przybrzeżnych LCS, a będzie wykorzystywana na amerykańskim niszczycieli przyszłości DDG-1000 i południowokoreańskich fregatach FFXII.
(MD)
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie