Reklama

Siły zbrojne

Francuska armia kupuje Serwale 4 x 4

Fot. Nexter
Fot. Nexter

Jak poinformowała francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA), jeszcze w ub.r. podpisano kontrakt z francuski spółkami Nexter i Texelis na dostawy 364 egzemplarzy lekkich wielozadaniowych pojazdów opancerzonych Serval 4 × 4. 

Pierwszych 12 egzemplarzy tych pojazdów ma zostać dostarczonych już w pierwszej połowie przyszłego roku, a kolejnych 96 egzemplarzy w jego drugiej połowie. Łącznie pozwoli to na dostarczenie w 2022 roku łącznie 108 egzemplarzy z 364 zamówionych na mocy obecnej umowy. Docelowo planowane jest pozyskanie do 978 egzemplarzy Serwali 4 × 4 dla francuskiej armii w perspektywie do 2030 roku. Do użytku operacyjnego pojazdy mają zostać wprowadzone w 2022 r.

Dostawy tych wozów odbywają się w ramach kompleksowego programu modernizacji francuskich wojsk lądowych "Scorpion", którego częścią jest też równolegle dostarczany bojowy wóz rozpoznawczy EBRC Jaguar i VBMR Griffon. Obie te konstrukcje zostały zaprojektowane przez konsorcjum Nextera, Thalesa i Renault Trucks Defence na potrzeby francuskiej armii która docelowo planuje pozyskać do 1872 egzemplarzy Griffonów i do 300 Jaguarów w perspektywie do 2030 roku, z czego połowę do 2025 roku.

image
Reklama

Serval  4 × 4 to francuski lekki wielozadaniowy pojazd opancerzony - VBMR (Véhicules Blindés Multi-Rôles Léger) zaprojektowany i produkowany przez spółki Nexter i Texelis (producent systemów zawieszenia, w tym niezależnych dla pojazdów cywilnych i wojskowych) na potrzeby francuskich sił zbrojnych. Jego głównym celem jest uzupełnienie znacznie większych, 24-tonowych kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon oraz wspierających ich kołowych bojowych wozów rozpoznawczych EBRC Jaguar, jako następców obecnie eksploatowanej przez francuskie wojska lądowe rodziny kołowych wozów bojowych VAB. Wszystkie te wozy mają zostać połączone ze sobą za pomocą nowego systemu komunikacji i zarządzania polem walki — Scorpion Combat Information System.

Serval VBMR Léger 4 × 4 występuję w trzech podstawowych wersjach: dowodzenia i łączności (NCT), patrolowej (VPB) i rozpoznawczej (SA2R). W zależności od wariantu jego masa wynosi od 15 do 17 ton, a uzbrojenie stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojenia po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. W patrolowej będzie mógł przewieść obok kierowcy i dowódcy wchodzących w skład załogi pojazdu do 8 dodatkowych żołnierzy. W układzie jezdnym pojazdu  zastosowano osie napędowe z niezależnym zawieszeniem firmy Texelis serii T700.

Reklama
Reklama

Komentarze