Reklama

Siły zbrojne

Francja wybrała Patrollera. Podpisano kontrakt

Głowica Euroflir 410 może posiadać wewnątrz do dziesięciu sensorów i układów optoelektronicznych. Fot. M.Dura
Głowica Euroflir 410 może posiadać wewnątrz do dziesięciu sensorów i układów optoelektronicznych. Fot. M.Dura

Minister obrony Francji Jean-Yves Le Drian podpisał umowę z grupą Safran na budowę systemu taktycznego UAV (SDT) opartego o bezzałogowiec Sagem Patroller. 

Jednym z istotnych czynników, mających duży wpływ na decyzję Paryża dotyczącą zakupu maszyn bezzałogowych produkowanych przez firmę Sagem mógł być udział krajowego przemysłu. Kontrakt ten pozwoli naszej armii na skorzystanie z dronów ze sprawdzonymi właściwościami i stworzenie specjalistycznego sektora we Francji – napisał na swoim koncie na Twitterze Jean-Yves Le Drian. 

W związku z budową bezzałogowca stworzona została grupa Safran, zrzeszająca około 25 przedsiębiorstw, uczestniczących w tym programie. Koncern współdziała m.in. z spółką Selex, dostarczającą systemy radiolokacyjne oraz wyposażenie elektroniczne, a także niemieckim Ecarys/Stemme, odpowiadającym za kadłub bezzałogowca. Udział francuskiego przemysłu wynosi w tym systemie około 90%.

Patroller ma zastąpić w 2018 roku bezzałogowiec Sperwer, wykorzystywany przez francuski 61. pułk artylerii w Chaumont. W latach 2014-2019 planowany jest zakup 14 takich bezzałogowych systemów latających. Jak pisze Defense News, powołując się na wcześniejsze doniesienia francuskich mediów, wartość kontraktu jest szacowana na około 300 mln euro, w czym mieści się również zawarta na okres 12 lat umowa na wsparcie eksploatacji.

Czytaj także: Francja wybiera Patrollera? Decydujący udział przemysłu krajowego

Patroller to bezzałogowiec z usterzeniem w kształcie litery "T", będącym aparatem klasy MALE. Do jego konstrukcji wykorzystano niemiecki motoszybowiec Ecarys ES15. Pierwsza próba w locie przyszłego bezzałogowca odbyła się w 2008 r., jednak samodzielny lot, bez pilota na pokładzie, miał miejsce dwa lata później.

W ciągu ostatnich trzech lat przeprowadzono testy systemów pokładowych. Dotyczyły m.in. funkcjonowania głowic Euroflir 350, Euroflir 410 i zasobnika COMINT służącego do rozpoznawania promieniowania elektromagnetycznego. Jak podkreśla producent. Patroller jest maszyną zdolną do pozostawania w powietrzu do 20 godzin na pułapie ponad 6000 m oraz przenoszenia ładunku o masie 250 kg, w tym sensorów różnych typów.

Czytaj także: Patroller współpracuje z Airbeam

Reklama
Reklama

Komentarze