Na stoisku włoskiego koncernu Leonardo pokazano demonstrator samolotu T-100. Będzie to wersja, zakupionego m.in. przez Siły Powietrzne RP M-346 Master. Maszyna, która powstała w wyniku współpracy z amerykańskim koncernem Raytheon, zostanie zaoferowana US Air Force w programie T-X. Jego celem jest znalezienie następców używanych obecnie do szkolenia amerykańskich lotników leciwych T-38 Talon, których średni wiek wynosi już ponad 48 lat.
Potencjalny kontrakt wart nawet kilka miliardów dolarów ma dotyczyć zakupu 350 maszyn, docelowo jednak by zastąpić T-38 w proporcji 1:1 trzeba by nabyć ok. 500 maszyn. W T-X Włosi początkowo planowali złożyć ofertę wspólnie z General Dynamics, ale ostatecznie po wycofaniu się tej firmy z programu w 2015 roku nowym partnerem został koncern Raytheon. Amerykańska firma ma już doświadczenie z budową maszyn szkolno-treningowych, takich jak T-1 Jayhawk lub T-6 Texan służących w siłach powietrznych USA.
Głównym kontraktorem programu T-100 jest Raytheon, a oprócz Leonardo w skład konsorcjum wchodzą także Honeywell Aerospace, producent silników Honeywell/ITEC_F124 oraz CAE USA Inc., która będzie odpowiedzialna za program treningowy i symulatory. Jak podkreślają przedstawiciele Raytheona, ofertą firmy jest nie tylko sam samolot ale cały program szkolny dla przyszłych pilotów myśliwców 4. i 5. generacji. W razie wygrania rywalizacji produkcja M-346 w wersji T-100 ma zostać przeniesiona do Stanów Zjednoczonych dając tysiące miejsc pracy. W rozmowie z Defence24.pl, reprezentanci Leonardo podkreślali z kolei, że oferowany przez nich samolot M-346 już lata i służy w wojskach powietrznych kilku krajów. Ma to zmniejszyć nakład pracy, wymagany do wdrożenia samolotu do służby w US Air Force.
Głównymi konkurentami zespołu Leonardo i Raytheon w postępowaniu T-X będą prawdopodobnie Lockheed Martin i KAI ze zmodyfikowaną maszyną T-50 Golden Eagle, zespół Boeinga i Saaba oferujący samolot szkolny wywodzący się z myśliwca Jas-39 Gripen, Northrop Grumman z zupełnie nową, jeszcze nieujawnioną konstrukcją, a także Textron AirLand, LLC producent lekkiego samolotu bojowego Scorpion.
Czytaj też: Farnborough 2016: Premiera wielozadaniowego Mastera
jakub
Nie ma sie o co klucic na dlugo przed wyborem MASTRA piloci z Deblina mieli mozliwosc sprawdzenia w locie i JAKA 130 i MASTERA stanowczo wybrali ta druga konstrukcje
A_S
Rosyjskie konstrukcje górą. Niestety.
znafca
Jednym słowem: ruska technologia górą - przecież to jk 130 !
Davien
Z Jak-130 Master ma tylko wspólny wygląd cała reszta jest zupełnie inna. najpierw sprawdż zanim coś napiszesz.
sylwester
a po co zmieniać coś w bardzo dobrej konstrukcji płatowca , bo co bo ruskie to trzeba inaczej ogon dać do przodu , zmienią to co będa potrzebowali , awionika silniki i tyle
zgred
nie