Reklama

Siły zbrojne

F-35 Piechoty Morskiej z hardwarem do ODIN

F-35B z VMFA 122 / Fot.  USMC, Lance Cpl. Julian Elliott-Drouin
F-35B z VMFA 122 / Fot. USMC, Lance Cpl. Julian Elliott-Drouin

Korpus Piechoty Morskiej USA wdrożył urządzenia pokładowe do nowego systemu wsparcia eksploatacji samolotów wielozadaniowych F-35B. Chodzi o system ODIN (Operational Data Integrated Network), który ma w ciągu dwóch lat w pełni zastąpić używany obecnie, przysparzający problemów system ALIS (Autonomic Logistics Information System)

Piechota Morska informuje, że urządzenia z wgraną najnowszą wersją poprzedniego systemu ALIS, ale przygotowane techniczne do przyjęcia oprogramowania ODIN, zostały zainstalowane w maszynach jednego z dywizjonów stacjonujących w bazie Yuma w Arizonie. Chodzi wiec zapewne o jedną ze stacjonujących tam jednostek: Marine Fighter Attack Squadron 122 (VMFA 122) albo Marine Fighter Attack Squadron 211 (VMFA 211). Przygotowanie zakończyło się jeszcze 29 września. Jeszcze tego samego dnia odbył się pierwszy lot wyposażonego w ten sposób samolotu, a następnego dnia – kolejne cztery loty. Był to udany test zarówno nowych urządzeń pokładowych jak i naziemnych serwerów nowej generacji, które także mają mieścić ODIN-a.

Nowy system powstał z zastosowaniem możliwości trzymania danych „w chmurze” charakteryzuje się nowym środowiskiem magazynowania i zintegrowanego przetwarzania informacji a jego wprowadzenia ma w znaczący sposób poprawić parametry jednostek wyposażonych w F-35, jeśli chodzi o wymagane nakłady pracy przy tych maszynach (a co za tym idzie koszty, więc też  koszt lotu), jak również zwiększyć dostępność operacyjną tych samolotów.

Zgodnie z dostępnymi informacjami czas przetwarzania informacji przez nowy system będzie krótszy w porównaniu z ALIS o ponad 50 proc., co sprawi ze współpraca techników lotniczych będzie znacznie sprawniejsza, znacznie szybciej będzie można też skonfigurować nowy system i np. przystosować do niego nowy samolot. Sam naziemny serwer ODIN-a ma mieścić się w „dwóch walizkach” o masie ok. 25 kg, podczas gdy serwer ALIS stanowił szafę wyskości człowieka i ważył prawie 250 kg.

Marines są pionierem we wdrażaniu F-35 w skali całych Sił Zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Ich F-35 jako pierwsze osiągnęły wstępną gotowość operacyjną. Miało to miejsce w 2015 roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. x

    W chmurach i w deszczu to podobno nie moze latac.

  2. Bursztyn

    LM Pędzi z programem F35 i serie12+ różnią się w27% od serii 1 do 5 które IDA na ZŁOM ZA NIEDŁUGO OKAŻE SIĘ ŻE 350 KG POKRYCIA JEST JUŻ PRZESTARZALE i teraz ZASTEPUJA FOSFOREK INDU HALOOOOO