Siły zbrojne
F-15EX polecą do Indii?
W przetargu na średni samolot dla indyjskich sił powietrznych wezmą udział dwa amerykańskie myśliwce. Obok F-21, czyli zaawansowanego wariantu F-16, będzie to także F-15. Doniesienia te potwierdził koncern Boeing, który stwierdził iż uzyskał już zgodę władz na zaoferowanie Indiom najnowszej wersji F-15EX.
O udzieleniu przez władze USA wstępnej licencji na sprzedaż wielozadaniowych myśliwców F-15EX Advanced Eagle Maria H Laine, wiceprezes Boeing ds. sprzedaży międzynarodowej i współpracy przemysłowej poinformowała w wywiadzie dla Press Trust of India. Przyznała tym samym, że już teraz trwają wzmożone rozmowy pomiędzy przedstawicielami przemysłu oraz rządu. Ich efektem będzie zaprezentowanie myśliwca F-15EX na wystawie lotniczej Aero India 2021, która właśnie się rozpoczyna i potrwa do 5 lutego.
Zgodnie z zapowiedziami F-15EX proponowany jest Indiom w ramach trwającego programu MRRCA (Medium Multi-Role Combat Aircraft), którego celem jest pozyskanie 114 samolotów. Władze na ten cel chcą przeznaczyć 15 mld USD. Co ciekawe, to nie jest jedyny amerykański myśliwiec proponowany w tym programie. Koncern Lockheed Martin będzie próbował sprzedać F-21, który ma być głęboką modernizacją najnowszej wersji myśliwca F-16 Block 70/72. Ponadto w przetargu mogą wziąć udział szwedzki JAS-39E/F Gripen, francuski Dassault Rafale czy rosyjski MiG-35.
Czytaj też: F-21, czyli indyjskie wcielenie F-16 Super Viper. Nowe oznaczenie na miarę sukcesu? [ANALIZA]
F-15EX to efekt badań prowadzonych w ciągu ostatniej dekady i inwestycji szacowanych łącznie przez Boeinga na 5 mld USD. Prowadzono je początkowo na potrzeby wyłącznie USAF, jednakże niespieszne tempo zakupów Pentagonu zadecydowało o próbach pozyskania zewnętrznych nabywców. Dlatego też zanim Boeing mógł zaprezentować F-15EX Indiom, musiał uzyskać zgodę podyktowaną regulacjami dotyczącymi handlu technologiami wojskowymi ITAR (International Traffic in Arms Regulations).
Za najważniejszą cechę F-15EX uważane jest zastosowanie na nim nowoczesnych rozwiązań z zakresu elektroniki i otwarta architektura zastosowanego systemu, która umożliwi dalsze powiększanie jego możliwości. Nowe jest też wyposażenie dwuosobowej kabiny, systemy walki elektronicznej, oprogramowanie i systemy misyjne. Program F-15EX ma być przy okazji także platformą w oparciu o którą będzie prowadzony program DevSecOps mający na celu wypracowanie nowego, doskonalszego oprogramowania.
Po wielu miesiącach w lipcu 2020 roku Boeing otrzymał zamówienie na pierwszych osiem ciężkich bojowych samolotów wielozadaniowych F-15EX. Oznacza to początek wieloletniego procesu, w ramach którego zakupionych zostanie prawdopodobnie między 76 a 144 egzemplarzy tych maszyn.
Indyjskie siły zbrojne prowadzą szereg programów modernizacyjnych lotnictwo wojskowe. W styczniu 2021 roku Komisja Gabinetowa ds. Obronności zaaprobowała wydanie równowartości 6,56 mld USD na 83 myśliwce krajowej produkcji LCA (Light Combat Aircraft) Tejas w wersji Mk-1A, które pozwolą wypełnić lukę po wycofanych w ubiegłym roku ostatnich MiG-27. Ponadto marynarka wojenna poszukuje zastępców na myśliwce MiG-29K, które miałyby być wycofane w 2034 roku. Jednym z oferentów w tym postępowaniu jest prezentowany przez Boeing F/A-18E/F Block III.
W tym celu prowadzone są testy F/A-18 Super Hornet w możliwości krótkiego startu typu STOBAR (Short Take Off But Arrested Recovery), w trakcie których samolot startuje z lotniskowca wykorzystując moc własnych silników i specjalny pokład startowy wznoszący się w postaci skoczni (ski jump), a nie jak na większości lotniskowców katapultę. Lądowanie zaś odbywa się za pomocą lin hamujących samolot. Cecha ta jest konieczna, ponieważ Indie posiadają wyłącznie jeden lotniskowiec - INS Vikramaditya - wykorzystujący właśnie system STOBAR.
Czytaj też: Super Hornet wystartował z rampy
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie